چابهار میزبان روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند

  • سه شنبه 14 ارديبهشت 1395 - 11:34
  • 0 دیدگاه
دبیر کنفرانس رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند «آیورا ـ iora» با اشاره به برگزاری این کنفرانس در منطقه آزاد چابهار، این کنفرانس را یكی از بزرگترین رویدادهای بین المللی پس از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) در ایران دانست.
به گزارش خبرنگار فرینا، محمود احمدی افزادی روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران در تهران و در ساختمان شورایعالی مناطق آزاد کشور در خصوص اهمیت منطقه آزاد چابهار گفت: یک ‌سوم کشتی‌ های باری بزرگ دنیا و دو سوم محموله ‌های نفتی از مسیر چابهار تردد می‌کنند.
وی با بیان اینکه یکی از کشورهایی که به تازگی به اتحادیه مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند پیوسته، مصر است گفت: مصر 14 منطقه آزاد دارد و به تازگی به این اتحادیه ملحق شده است. همچنین آفریقای جنوبی با 11 منطقه آزاد فعال از دیگر کشورهایی است که قصد پیوستن به این اتحادیه را دارد.
احمدی افزادی ادامه داد: ایجاد منطقه آزاد مشترک، خطوط کشتیرانی، هوایی و بانک های خارجی از اهداف این کنفرانس خواهد بود.
وی در پاسخ به این سئوال که "آیا زیرساخت ها برای میزبانی از این کنفرانس آماده است؟" گفت: چابهار از نظر زیرساخت چیزی از سایر مناطق آزاد کشور کم ندارد و این امکان وجود دارد تا 500 مهمان این کنفرانس به بهترین نحو در چابهار اسکان داده شوند.
احمدی افزادی افزود: چابهار یکی از راه های دسترسی به افغانستان و آسیای میانه است و یکی از مهم ترین مناطق آزاد کشور است که به صورت نا محدود امکان توسعه دارد و این انتظار می رود تا 10 سال آینده چابهار به یک قطب انرژی در منطقه تبدیل شود.
وی با بیان اینکه هرکشوری که عضو اتحادیه «آیورا ـ iora» یک ماموریت و فعالیت تخصصی دارد گفت: ماموریت تعریف شده برای چابهار حمل و نقل و ترانزیت و توسعه آن است.
وی هم چنین از برگزاری یک نمایشگاه جنبی در این کنفرانس با حضور شرکت های خارجی و ایرانی و بخش خصوصی خبر داد.
وی با اشاره به حضور 21 كشور جهان در کنفرانس روسای مناطق آزاد كشورهای حاشیه اقیانوس هند در چابهار، افزود: هفت كشور ناظر و طرف گفت و گو با ایران یعنی آمریكا، فرانسه، آلمان، مصر، چین، انگلیس و ژاپن نیز در این اجلاس شركت می‌كنند.
اولین کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند «آیورا ـ iora» روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه در منطقه آزاد چابهار برگزار می‌شود.
به گزارش فرینا، این کنفرانس که یکی از مهم ترین رویدادهای بین المللی مناطق آزاد کشور در سالجاری است از سال 1997 با هدف رشد پایدار و توسعه متوازن اقتصادی در منطقه و به ریاست جزایر موریس آغاز به کار کرد و از آن زمان کشورهای موزامبیک، عمان، سریلانکا، یمن، هند، استرالیا و اندونزی ریاست این اجلاس را بر عهده داشته اند.
جمهوری اسلامی ایران از سال 2005 تا 2008 فقط ریاست این اجلاس را بر عهده داشته و امسال دومین بار است که این اجلاس به ریاست ایران به همراه میزبانی منطقه آزاد چابهار برگزار می شود.
کشورهای ایران، هند، استرالیا، اندونزی، مالزی، بنگلادش، سنگاپور، سریلانکا، تایلند، عمان، امارات متحده عربی، یمن، آفریقای جنوبی، تانزانیا، کنیا، موزامبیک، سیشل، کومور، موریس و ماداگاسکار اعضاء اصلی این اجلاس را تشکیل می دهند.  
تسریع در آزادسازی تجاری و خلق جریان های تجارت، سرمایه و فناوری در اقیانوس هند، امنیت و ایمنی دریانوردی، تسهیل تجارت و سرمایه گذاری، مدیریت شیلات و ماهیگیری، کاهش خطرات و سوانح طبیعی، همکاری های علمی و دانشگاهی، گردشگری و فرهنگ، توانمند سازی زنان و توسعه اقتصاد اقیانوسی از دیگر اهداف و اولویت های این کنفرانس به شمار می رود.
اولین کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند «آیورا ـ iora» با همکاری و مشارکت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار در این منطقه برگزار می‌شود.

چابهار «تنها بندر اقيانوسي كشور» میزبانی کنفرانسی را بر عهده دارد که می تواند یک رخداد مهم بین االمللی در دوران پسابرجام در ایران باشد.

 

 

امتیاز به خبر :