پايانه مرزي شهرستان پلدشت بهره برداري شد

  • شنبه 18 ارديبهشت 1395 - 12:21
  • 0 دیدگاه
پايانه مرزي شهرستان پلدشت در شمال آذربايجان غربي به عنوان يكي از پايانه هاي مجهز كشور روز چهارشنبه طي آييني با حضور مقامامت ايران و جمهوري آذربايجان به بهره برداري رسيد.
به گزارش فرینا، مديركل پايانه ها و حمل و نقل آذربايجان غربي در آيين افتتاح اين پايانه مرزي اظهار كرد: عمليات اجرايي اين پايانه از نيمه دوم سال 91 در زميني به مساحت بيش از 18 هكتار شروع شده و اجراي اين طرح با صرف افزون بر 250 ميليارد ريال اعتبار به پايان رسيده و امروز با حضور مقامات كشوري و استاني و با مهماناني از جمهوري خود مختار نخجوان افتتاح مي شود.
علي اكبري بيان كرد: با افتتاح اين طرح زمينه توسعه و بالندگي اقتصادي شهرستان مرزي پلدشت كليد مي خورد.
وي با بيان اينكه پايانه مرزي پلدشت اولين پايانه كشور است كه سالن تجاري و سالن مسافري آن همزمان افتتاح مي شود، افزود: سالن مسافري اين پايانه در يك هزار و 656 مترمربع زيربنا و سالن تجاري آن نيز در يك هزار و 23 متر مربع زيربنا ساخته شده است.
وي اضافه كرد: امروز سر درب ها، باسكول ها، محوطه سازي، سستيم برق اضطراري، ديوارهاي محوطه و پاركينگ ها و سالن هاي مسافري و تجاري اين پايانه به بهره برداري مي رسد و با بهره برداري از اين پايانه مرزي، ظرفيت آن به 2.5 برابر كنوني افزايش مي يابد.
وي افزود: پيش از اين ظرفيت ماهانه اين پايانه خدمات رساني به بيش از دو هزار دستگاه كاميون بود كه بعد از بهره برداري و افتتاح، شاهد تردد ماهانه بيش از پنج هزار دستگاه كاميون از اين پايانه مرزي خواهيم بود.
وي همچنين گفت: با بهره برداري از اين پايانه مرزي، تعداد كاميون هاي خروجي از مرز پلدشت روزانه از 70 دستگاه كاميون به 300 دستگاه كاميون افزايش يافت.
وي همچينن از آغاز عمليات اجرايي فاز دوم اين پايانه از پاييز سال گذشته خبر داد و اضافه كرد: براي اجراي فاز دوم اين پايانه 77 ميليارد ريال هزينه شده و هم اكنون 65 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وي افتتاح اين پايانه مرزي را موجب رونق تجارت و مراودات مرزي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خودمختار نخجوان ذكر كرد.
مدير عامل منطقه آزاد تجاري و صنعتي ماكو نيز در آيين بهره برداري از اين طرح گفت: ايران و آذربايجان مراودات مرزي زيادي دارند و اين پايانه زمينه ساز توسعه مناسبات تجاري و مرزي دو كشور خواهد شد.
حسين فروزان افزود: با سفر دو جانبه مقامات دو كشور روابط ايران و جمهوري اذربايجان بيش از گذشته توسعه يافته و بر اين اساس منطقه آزاد تجاري و صنعتي ماكو به عنوان بزرگترين و جوانترين منطقه آزاد ايران آماده سرمايه گذاري تجار و بازرگانان و سرمايه گذاران جمهوري آذربايجان است.
وي با اشاره به وجود 130 كيلومتر مرز مشترك بين ايران و جمهوري آذربايجان در سرحدات جمهوري خودمختار نخجوان بيان كرد: منطقه آزاد تجاري و صنعتي ماكو به علت قرابت فرهنگي، اقتصادي و جغرافيايي و نيز با معافيت 20 سال مالياتي براي سرمابه گذاران خارجي، ظرفيت خوبي براي توسعه مناسبت ايران و جمهوري آذربايجان محسوب مي شود.
فروزان با درخواست از سفير ايران در باكو براي معرفي منطقه آزاد تجاري و صنعتي ماكو به سرمايه گذاران جمهوري آذربايجان اظهار كرد: منطقه آزاد ماكو ظرفيت دارد تا حجم مراودات تجاري دو كشور را به دو برابر فعلي افزايش دهد.
در آيين افتتاح اين طرح، مديران پايانه مرزي و گمرك ايران و جمهوري آذربايجان، مسوولان مرزباني دو كشور و نيز سفير ايران در جمهوري آذربايجان و استاندار آذربايجان غربي حضور داشتند.
شهرستان پلدشت در 294 كيلومتري شمال اروميه مركز استان آذربايجان غربي قرار دارد و با مرز شاه تختي جمهوري خودمختار نخجوان همسايه است.
پايانه مرزي پلدشت از سال 89 داير شده و آغازز به فعاليت كرده و دومين مرز رسمي بين ايران و جمهوري خودمختار نخجوان محسوب مي شود.

جمهوري خودمختار نخجوان خاك جدا افتاده جمهوري اذربايجان محسوب مي شود كه هم مرز با دو استان آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي است.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :