حمایت از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی

  • يکشنبه 19 ارديبهشت 1395 - 08:47
  • 0 دیدگاه
رئیس کل سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی در دیدار با رضا مسرور مدیر عامل منطقه آزاد انزلی تاکید کرد از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی حمایت می کنیم.
به گزارش فرینا، داتو دزولکفیلی رئیس کل سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی با هدف بررسی راهکارهای توسعه همکاریها از این منطقه بازدید کرده و با رضا مسرور رییس هیات مدیره و مدیر عامل این سازمان در خصوص حضور شرکتهای سرمایه گذاری مالزی و بهره مندی از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی برای صادرات محصولات این کشور به کشورهای حاشیه خزر دیدار کرد.
مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه سازمان متبوع وی تنها منطقه آزاد در شمال ایران است به بیان توانمندیها، ظرفیت ها و ویژگیهای متمایز این منطقه پرداخت و اظهار داشت: دولت و بخش خصوصی مالزی می توانند با استفاده از ظرفیت های مجتمع بندری کاسپین، علاوه بر بهره گیری از مزایا و معافیتهای قانونی منطقه آزاد انزلی، از فرصتهای ناشی از ترانزیت کالا از طریق کریدور شمال جنوب که این منطقه در آن مسیر قرار دارد نیز متنفع شوند.
رییس هیات مدیره سازمان با اشاره به این نکته که شرکتهای کشور مالزی می توانند با مشارکت صد درصد مالزیایی در یک روز کاری اقدام به ثبت شرکت در این منطقه نمایند، اظهار داشت: با عنایت به مبادلات قابل توجه مالزی با کشورهای حاشیه دریای خزر می توانیم یک کریدور برای  ترانزیت کالاهای صادراتی و وارداتی شما و این کشورها ایجاد نماییم و از سوی دیگر از همکاری دو جانیه در بخش صنایع های تک با سرمایه گذاری شرکتهای مالزی برای صادرات به کشورهای منطقه استقبال می کنیم.
مسرور به تشریح کریدور شمال جنوب و مزایای آن برای تجار مالزیایی در مراودات اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپا پرداخت و افزود: منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه روابط ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و تکمیل تمامی زیرساخت های لازم برای بهره گیری از کریدور شمال جنوب نیز در همین راستا در حال پیگیری می باشد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی خواستار بهره گیری بازرگانان کشور مالزی از ظرفیت های بنادر این منطقه شد و گفت: سازمان منطقه آزاد انزلی در حال پیگیری انعقاد تفاهم نامه همکاری با مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر است تا براساس آن تجارت ترجیحی میان این کشورها برقرار شود و از سوی دیگر در آینده نیز شاهد کاهش تعرفه های صنعتی و کشاورزی با روسیه خواهیم بود، موضوعاتی که به نفع فعالین اقتصادی مالزی در تجارت با کشورهای این منطقه، می باشد.
داتو دزولکفیلی رئیس کل سازمان توسعه تجارت خارجی کشور مالزی در این دیدار با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور، بررسی مسیرهای جدید ارتقاء سطح روابط فی مابین را دلیل اصلی بازدید خود از منطقه آزاد انزلی اعلام کرد و افزود: با عنایت به موقعیت استراتژیک منطقه آزاد انزلی، این منطقه از اهمیت بالایی برای مالزی در حوزه های ترانزیتی و نفت و گاز در دریای خزر، برخوردار است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت مالزی کریدور نوستراک را ظرفیت مناسبی برای انتقال کالا از آسیای جنوب شرقی به اروپا دانست و تاکید کرد: جلسه امروز آغازی است برای توسعه روابط دو کشور در منطقه آزاد انزلی و این منطقه  اقدامات وسیعی برای توسعه زیرساختهای انجام داده است که در صورت تکمیل این زیرساختها با استفاده از کریدور نوستراک زمان و هزینه انتقال کالا کاهش می یابد.
وی با تصریح بر اینکه آمادگی داریم برای توسعه مبادلات تجاری، دفتر نمایندگی خود را در منطقه آزاد انزلی تأسیس کنیم، اضافه کرد: با توجه به مزایا و معافیتهای موجود برای سرمایه گذاران خارجی در منطقه آزاد انزلی، خواستار بهره گیری از این موارد صادرات محصولات خودبه کشورهای حاشیه خزر هستیم و تمایل شرکتهای مالزیایی برای حضور در این منطقه نیز در همین راستا می باشد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت خارجی کشور مالزی پیشنهاد همکاری در زمینه برگزاری نمایشگاه های مشترک را مطرح کرد و افزود: به منظور توسعه روابط میان ایران و مالزی موافقتنامه تجاری و تجارت ترجیحی منعقد خواهد شد و ما از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی WTO حمایت می کنیم.

گفتنی است در پایان این دیدار که عضو هیات مدیره، معاونین و مدیران سازمان حضور داشتند، رئیس کل سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی و هیأت همراه، از مجتمع بندری کاسپین، فاز تجارت و گردشگری بهمراه مرکز نمایشگاه ها و همایش های بین المللی و مرکز تفریحات دریایی منطقه بازدید بعمل آورند.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :