آمادگی عمان برای تبدیل به قطب تجارت غذایی ایران و برزیل

  • دوشنبه 20 ارديبهشت 1395 - 17:24
  • 0 دیدگاه
مدیرعامل منطقه آزاد «صحار» عمان گفت: این بندر به دلیل مجاورت با بندرعباس می تواند به قطب تجارت مواد غذایی میان ایران و برزیل تبدیل شود.
به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «جمال عزیز» امروز (دوشنبه) در نشست تجاری ایران-عمان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران افزود: ایران در سال 2014 دومین واردكننده مواد غذایی در منطقه خلیج فارس بود و 41 درصد نیاز مصرفی خود را وارد كرد.
قائم مقام شركت «بندر صنعتی صحار» (Sohar Industrial Port Company-SIPC) ادامه داد: برزیل در تامین واردات مواد غذایی ایران و دیگر كشورهای منطقه خلیج فارس، جایگاه نخست را دارد و كشورهای هند و استرالیا به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
این مقام تجاری عمان گفت: برزیل در سال 2014 پنج میلیون تن مواد غذایی به ایران صادر كرده است كه این محموله ها اینك با كشتی و از طریق بندر «جبل علی» امارات متحده عربی وارد ایران می شود.
جمال عزیز اضافه كرد: ما تلاش می كنیم مدل تجاری را طراحی و به ایران ارایه كنیم كه همه واردات مواد غذایی خود از برزیل را از بندر صحار وارد كند.
وی گفت: بندر صحار با توجه به زیرساخت های مناسب برای حمل و نقل، توزیع، واردات و صادرات، ذخیره سازی و نیز امتیازهای مختلفی كه به سرمایه گذاران می دهد، مكانی مناسب برای سرمایه گذاران ایرانی است.
مدیرعامل منطقه آزاد صحار عمان اضافه كرد: سرمایه گذاری در بندر و منطقه آزاد تجاری صحار، از پرداخت حق گمركی معاف است و از شركت های سرمایه گذار تا 25 سال مالیات گرفته نمی شود.
جمال عزیز ادامه داد: شرط حداقل سرمایه گذاری وجود ندارد و سرمایه گذارانی كه پروژه های سودآور تعریف كنند می توانند از بانك های محلی، وام با بهره چهار تا 6 درصد (بسته به نوع سرمایه گذاری) دریافت كنند.
وی گفت: بندر «روتردام» هلند كه بزرگ ترین بندر اروپا و دومین بندر بزرگ دنیا به شمار می رود، بندر صحار را به عنوان بازوی خود در خاورمیانه انتخاب كرده و از طریق یك پروژه مشترك راهبردی، سرمایه گذاری های لازم برای تبدیل این بندر به بندر نسل سوم برخوردار از زیرساخت های حمل و نقلی و تداركاتی برتر در كلاس جهانی را انجام داده است.
قائم مقام شركت بندر صنعتی صحار اضافه كرد: بندر صحار در منطقه ای با بازار دو میلیارد و 500 میلیون نفری و دسترسی به كشورهای شورای همكاری خلیج فارس، غربی، آسیایی، آمریكای جنوبی و آفریقایی قرار دارد كه این بندر را به قطب مناسبی برای واردات و صارات كالا به ایران تبدیل كرده است.

بندر صحار در 240 كیلومتری مسقط پایتخت عمان واقع است.

 

 

برچسب ها : صحار عمان
امتیاز به خبر :