افزایش 30 درصدی صادرات در قشم

مجری طرح های اقتصاد مقاومتی و مديركل برنامه ريزی و بودجه سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در پروژه های این سازمان و افزایش 30 درصدی صادرات واحدهای تولیدی این منطقه در سال جاری خبر داد.

به گزارش فرینا، سعید بنی عامریان که به تازگی از سوی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان مجری طرح های اقتصاد مقاومتی این سازمان منصوب شده است، در جمع خبرنگاران مطالب مهمی در زمینه اهمیت اجرای اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.

افزایش 30 درصدی صادرات قشم در سال جاری

وی گفت: میزان صادرات محصولات تولیدی قشم در سال 94 به 10 میلیون  دلار رسید که براساس برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری با 30 درصد افزایش به بیش از 13 میلیون دلار می رسد.

به گفته بنی عامریان، سازمان منطقه آزاد قشم با آسان سازی مراحل ارائه خدمات و فعالان اقتصادی قشم نیز با افزایش تولید آماده اجرا و تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی هستند.

ویژگی های قشم برای اجرای اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

وی با اشاره به فعالیت مرکز بین المللی رشد قشم و همچنین احداث و تکمیل پارک زیست فناوری در این منطقه با هدف جذب شرکت های دانش بنیان برای فعالیت های تحقیقات علمی، گفت: منطقه آزاد قشم در بین هفت منطقه آزاد کشور از شرایط ویژه برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب در ارتقاء انتقال فناوری پیشرفته برخوردار است.

تولید و صادرات کالا مهمترین وظایف مناطق آزاد در اجرای اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به بند 11 سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی که به مناطق آزاد کشور مربوط می شود، گفت: تولید محصولات صادرات محور از مهمترین فاکتورهای فعالیت مناطق ازاد کشور از جمله قشم در اجرای اقتصاد مقاومتی می باشد.

بنی عامریان یادآور شد: انتقال فناوری پیشرفته به سرزمین اصلی و تامین منابع مالی در قالب مشارکت با سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز از دیگر محورهای مهم وظایف مناطق آزاد در اجرا و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

بسته های تشویقی برای جذب سرمایه گذاران در قشم

این مقام مسئول در حوزه اقتصاد مقاومتی از راه اندازی پنجره واحد خدمات قشم در آینده نزدیک به عنوان یکی از راهکارهای مهم و بسته تشویقی برای جذب سرمایه گذاری ها در این منطقه نام برد.

وی گفت: ایجاد صندوق حمایت از صادرات، راه اندازی بانک و بیمه های خارجی در قشم و روان سازی خدمات در حوزه گمرکات نیز از دیگر اقدامات بعدی در رفع موانع سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم است که با جدیت دنبال می شود.

زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری

به گفته بنی عامریان، سازمان منطقه آزاد قشم زیرساخت های سخت افزاری شامل آب، برق، گاز، مخابرات، بنادر، انبار کالا، وسایل حمل و نقل، راه و IT را در قالب شهرک های صنعتی برای فعالان اقتصادی آماده کرده و بهبود ارتقاء کیفیت آن در برنامه امسال قرار دارد.

وی اظهار کرد: در حوزه نرم افزاری نیز سازمان منطقه آزاد قشم براساس دستور صریح مدیرعامل این سازمان تسهیل در قوانین و مقررات برای سرمایه گذاران را با جدیت در دستور کار قرار داده است.

تولید 20 هزار نیروی متخصص کار در قشم

سیاستگذاری برای تولید 20 هزار نیروی کار متخصص با هدف ورود به صنایع مهم اقتصادی در حوزه نفت، گاز، انرژی، فولاد و ... نیز از دیگر موضوعاتی بود که مجری طرح های اقتصاد مقاومتی منطقه آزاد قشم به آن اشاره کرد.

وی گفت: تا سال 1404 براساس تفاهم نامه ی منعقد شده با سازمان فنی و حرفه ای کشور، این سازمان برای تولید 20 هزار نیروی متخصص در این منطقه اقدام خواهد کرد.

به گفته بنی عامریان، به کارگیری حداقل 20 درصد نیروی مورد نیاز صنایع مختلف در جزیره قشم از مهمترین بندهای قرارداد سازمان منطقه آزاد با سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی می باشد و براساس آن تفاهم نامه تولید 20 هزار نیروی متخصص با سازمان فنی و حرفه ای کشور منعقد شده است.

نیاز مهم واحدهای صنعتی

مجری طرح های اقتصاد مقاومتی منطقه آزاد قشم از کمبود فن آوری های نوین، مشکل تامین مواد اولیه، نوسان های نرخ ارزو  سرمایه در گردش، فقدان مشوق های صادراتی به عنوان مهمترین نیازهای واحدهای صنعتی در این منطقه نام برد.

وی یادآور شد: با الهام از سیاست های اقتصاد مقاومتی تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری می توان به توسعه همه جانبه کشور از جمله قشم و ایجاد اشتغال پایدار در نقاط مختلف این جزیره امیدوار بود و همه باید برای تحقق این سیاست تاثیرگذار در یک فرایند همسو حرکت کنیم.

بازاریابی با هدف تولید و صادرات

وی با اعلام اینکه یکی از مهمترین نیازهای تولید کالا، بازاریابی جهت صادرات محصولات تولیدی است، گفت: پس از موفقیت کشورمان در مساله برجام و زمینه جذب سرمایه گذاری در کشور از جمله منطقه آزاد قشم، باید پیش از فعالیت های کلان اقتصادی نسبت به شناسایی بازار هدف سرمایه گذاری اقدام کنیم.

مجری طرح های اقتصاد مقاومتی سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: از مجموع 138 واحد فعال صنعتی در قشم هم اکنون محصولات  18 واحد صنعتی به بازارهای مختلف خارجی صادر می شود و به تناسب توسعه فعالیت های اقتصادی باید به توسعه بازار هدف نیز توجه ویژه داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور مسئول مستقیم حل مشکلات صنایع

وی گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و دشتور اکید معاون اول ریاست محترم جمهوری به عنوان ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، حل مشکل کارخانجات صنعتی مناطق مختلف کشور با دستور مستقیم ایشان حل خواهد شد.

بنی عامریان همچنین برگزاری جلسات با صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و برنامه ریزی را از مهم ترین اقدام در راستای عملیاتی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی در قشم برشمرد و گفت: ما بر این باوریم که مشکلات صنایع با همکاری فعالان اقتصادی قابل حل است و هر اقدام یک طرفه بی فایده خواهد بود.

بنا به این گزارش، طی یک سال گذشته و به ویژه پس از موفقیت کشورمان در مساله برجام، سرمایه گذاران دولتی و بخش خصوصی شماری از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی در سفر به جزیره قشم آمادگی خود را برای مشارکت در طرح های مختلف صنعتی این منطقه براساس سیاست های تدوین شده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور که همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است را اعلام داشته اند و به نظر می رسد با فراهم شدن زیرساخت ها و عقد قراردادهای سرمایه گذاری در این جزیره، قشم به یکی از مناطق مستعد فعالیت های اقتصادی و اشتغالزایی ایران تبدیل شود.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :