توجه به رویکرد" اقتصاد سبز" در مناطق آزاد کشور

  • پنج‌شنبه 23 ارديبهشت 1395 - 12:19
  • 0 دیدگاه
دبیر شورای راهبردی محیط زیست مناطق آزاد کشور گفت: در مناطق آزاد کشور به دنبال توجه به جامعه بومی و رویکرد "اقتصاد سبز" هستیم.
به گزارش خبرنگار فرینا از جزیره قشم، مسعود باقرزاده کریمی گفت: وارد فاز جدید مدیریت زیست بومی در مناطق آزاد کشور شده ایم.
وی افزود: محیط زیست تعریف عامی است از تمام سیستم های زنده و غیر زنده، ما می خواهیم طبیعت را با حضور انسان تعریف کنیم.
باقرزاده کریمی اظهار داشت: اجرای تحولات در حوزه زیست بوم جایگاه ویژه ای در کشورها پیدا کرده است. زیست بوم عرصه است که اجزاء بیوفیزیکی و اجتماعی آن در یک تعامل داخلی، یک نوع کلیت و یکپارچگی را تشکیل می دهد.
وی افزود: وقتی رویکرد تحول را در حفظ مناطق آزاد می بینیم می خواهیم وارد فازی شویم که توسعه و حمایت را در کنار هم ببینیم. جوامع انسانی در قلب زیست بوم قرار دارند.
باقر زاده کریمی ادامه داد: رویکردی که مناطق آزاد شروع کرده اند رسیدن به این تعریف است که "می خواهیم طبیعت را با حضور انسان تعریف کنیم" و جایگاه او را مشخص کنیم.
وی با اشاره به اصول مدیریتی در حوزه محیط زیست در مناطق آزاد کشور گفت: مهم ترین اصول مدیریت زیست بومی که در مناطق آزاد کشور بکار گرفته شد، انتخاب عنوان محیط زیست و توسعه پایدار، در نظر گرفتن حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع زیست بوم در اهداف کلان و راهبردهای مناطق آزاد، توجه به جوامع بومی و رویکرد به اقتصاد سبز و صنعت کم کربن است.
دبیر شورای راهبردی محیط زیست مناطق آزاد کشور به اهداف بلند مدت محیط زیست در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: اصلاح شرایط زیستی، گسترش سطح آگاهی و بینش زیست محیطی در جامعه، حفظ و احیاء تنوع زیستی و جاذبه های زیستی در مناطق آزاد و اعمال مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با آن از جمله اهدافی است که تا رسیدن به نتیجه دنبال می شود.
وی راهبردهای دستیابی به اهداف را نیز مواردی همچون حفظ، احیاء و توسعه محیط زیست، جنبه های اجتماعی محیط زیست، آموزش و محیط زیست و مسائل اقتصادی محیط زیست دانست.
در ادامه این نشست، نیکلاس پیلچر، رییس گروه تخصصی لاک پشتهای دریایی اتحادیه جهانی حفاظت(IUCN) گزارشی از تعداد و وضعیت زیستی لاکپشت های دریایی جزیزه قشم ارائه داد.

 

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :