منطقه آزاد انزلي به كانون داد و ستد خزر تبديل می شود

آیت الله هاشمي رفسنجاني در بازديد از منطقه آزاد انزلی گفت: منطقه آزاد انزلي با موقعيت استراتژيك و زيرساختهاي در حال احداث به كانون داد و ستد منطقه خزر تبديل می شود
به گزارش فرینا، آيت ا... اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بازديد از پروژه هاي عمراني-زيرساختي و طرح هاي توسعه اي اين منطقه با بيان اينكه منطقه آزاد انزلي با موقعيت استراتژيك و زيرساختهاي در حال احداث مي تواند به كانون داد و ستد منطقه خزر تبديل شود، اظهار داشت: حضور سرمايه گذار در ساخت مجتمع بندري كاسپين بيانگر ظرفيت بالاي توسعه اي منطقه آزاد انزلي است، چراكه مي دانيم اسكله ساختن در خزر سخت و متفاوت با جنوب است اما در گذشته حضور بخش خصوصي با اين وسعت را نداشتيم وقتي بخش خصوصي، سه هزار ميليارد ريال هزينه مي كند، نشانگر ظرفيت بالاي توسعه اي منطقه آزاد انزلي است.
وي با بيان اينكه منطقه آزاد انزلي نسبت به ده سال پيش كه در اين منطقه حضور پيدا كرده بودم در مسير توسعه قرار گرفته، افزود: اين منطقه در مسير مناطق آزاد مدرن قرار گرفته و با توجه به زيرساختهاي حمل و نقلي همچون مجتمع بندري كاسپين كه در آن به منظور فعال سازي كريدور شمال جنوب در حال احداث است، منطقه آزاد انزلي مي توان به مركز حمل و نقل و ترانزيت منطقه درياي خزر تبديل شود. 
هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه در سالهاي رياست جمهوري بنده، مردم انزلي اصرار بر ايجاد و توسعه منطقه آزاد داشتند، افزود: توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در اواخر جنگ مطرح و به عنوان يكي از كارهاي اساسي عنوان شد، در چند سال گذشته، بدليل اشتباهات اساسي تحريم شديم و در عين پر بودن خزانه از آن استفاده نكرديم، در نتيجه فاصله اي طولاني ايجاد شد و فرصت ها از دست رفت و گرچه آن فرصت از دست رفت، ولي دوباره دولتي بر روي كار آمد كه تفكرات توسعه اي دارد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: توسعه سطحي كم هزينه ولي ناپايدار است و با ايجاد زيرساخت هاي خوب، علاوه بر دست يابي به توسعه، زمينه حضور سرمايه گذار فرآهم مي شود.
آيت الله رفسنجاني با بيان اينكه كريدور شمال_جنوب در اواخر دولت من مطرح شد، تصريح كرد: الان زمان مناسبي براي توسعه ارتباط با روسيه است زيرا آنها آمادگي همكاري با ايران را دارند؛ وجود منطقه آزاد انزلي، كريدور شمال-جنوب به عنوان جاده ابريشم جديد، و در عين حال وجود بنادر از آستارا تا گنبد و پارك گلستان جزء مراكز مهم گردشگر پذير محسوب مي شوند كه در جذب گردشگر تاثيرات فراواني دارند.
وي اضافه كرد: كشورهاي قزاقستان، روسيه، آذربايجان، تركمنستان كه در حاشيه درياي خزر قرار دارند علي رغم دارا بودن امتيازات خاص، از امتيازات ويژه اي كه ايران از آن برخوردار است محروم هستند، بر همين اساس كشورهاي مذكور اصرار داشتند كه دبيرخانه مجموعه كشورهاي خزر در ايران برپا شود تا از همين فضاي خوب موجود بهره‌مند شوند.
آيت الله رفسنجاني با بيان اينكه هماهنگي بين دستگاه‌ها براي اجراي طرحها در حد مطلوب نيست، اضافه كرد: همكاري محيط زيست در توسعه منطقه آزاد انزلي ضروري است، مسئولين استان كمك كنند تا اين منطقه بزودي رونق گيرد؛ بزرگراه گيلان - قزوين و خط ريلي را هم به صورتي آماده شود تا مردم با اشتياق در اين مسير تردد كنند.
وي با تصريح بر لزوم اعمال همه استانداردهاي لازم براي فعاليت يك منطقه آزاد براي دست يابي به اهداف توليدي صادراتي، گفت: منطقه آزاد بايد به گونه‌اي باشد كه توليد كنندگان به راحتي در آن توليد كنند و صادرات و واردات براحتي انجام گيرد، تردد گردشگران نيز به سهولت انجام شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مناطق آزاد چابهار و اروند اظهار داشت: بدليل مشكلات و خرابيهاي برجاي مانده از جنگ تحميلي در شهرهاي خرمشهر و آبادان، منطقه آزاد اروند با موقعيت ممتاز خود مي تواند آنجا را احياء نمايد.
وي چابهار را منطقه آزاد طلايي اعلام كرد و با اشاره به اينكه در گذشته آمريكايي ها براي سرمايه گذاري به آنجا توجه داشتند و در شروع انقلاب، بسياري از امكانات فني نيز در آنجا انباشته بود تاكيد نمود: چابهار نيز بايد آباد شود چراكه صنعت پتروشيمي مي تواند در آنجا هزاران فرصت جديد ايجاد كند و علاوه بر اين چابهار قادر است به عنوان مسير مهمي براي خطوط مواصلاتي جنوب و شمال ايران تلقي شود.
آيت ا... رفسنجاني گفت: اين آقاياني كه با برجام مخالفت دارند و انتطار سقوط برجام را مي‌كشند، اشتباه مي‌كنند زيرا محاسبه نكردند و اعداد و ارقام را قبول ندارند، بايد تأكيد كرد كه ايران با فرصت پيش آمده مي‌تواند مانند خورشيدي در جهان بدرخشد.
وي اضافه كرد: برجام بر خلاف تصور برخي، يك طرفه نيست؛ غربيها بيش از ما احتياج دارند زيرا آنها مي دانند كه در منطقه كشوري مانند ايران وجود ندارد لذا بايد ظرفيت ايران را در نظر گرفت و با اين ديد نگريست؛ جريان تروريسم كه اكنون در منطقه ما به جريان رو به توسعه تبديل شده مسئله آساني نيست كه به زودي عقب نشيني كند زيرا اكنون تروريسم از طريق رسانه هاي مجازي سعي در جذب اذهان دارد و هر تعداد هم ديوار بتني در اطراف خود بكشيم تاثيري ندارد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: با توجه وجود نيروهاي انساني بسيار خوب در كشور، نگذاريم ايران در دعواهاي بي دليل سياسي كه هيچ حاصلي ندارد، گرفتار شود بخصوص با انتخاباتي كه برگزار شد و خانم‌ها هم به ميدان آمدند و با بهره‌گيري از ظرفيت حضور خانم‌ها زمينه توسعه را فراهم كنيم زيرا حيف است كه ايران با منابع الهي كه دارد، عقب افتاده باشد.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :