رویکرد مجتمع بندري كاسپين صادرات است

رضا مسرور در ديدار آيت ا... هاشمي از منطقه آزاد انزلی گفت: مجتمع بندري كاسپين با رويكرد صادراتي و به منظور فعالسازي كريدور شمال - جنوب در حال احداث است.
به گزارش فرینا، رضا مسرور رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در جريان ديدار آيت ا... هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از اين منطقه با تصريح براينكه مجتمع بندري كاسپين با رويكرد صادراتي و به منظور فعال سازي كريدور شمال جنوب در حال احداث است، اظهار داشت: داشتن پسكرانه مناسب، امكان پهلوگيري كشتيهاي با ظرفيت بالا، دسترسي به خطوط ريلي و جاده اي، احداث اسكله ها با سرمايه گذاري بخش خصوصي از ديگر مشخصات اين مجتمع بندري نسل سوم و چهارم است.
وي اضافه كرد: راهبرد اصلي ما توسعه روابط ايران با روسيه و كشورهاي حاشيه درياي خزر است، چراكه از رقم۷۶۰ ميليارد دلاري مبادلات تجاري روسيه با ساير كشورها در سال گذشته ميلادي مبادلات ايران با اين كشور در حدود يك ميليارد دلار بوده، بر همين اساس تفاهم نامه هايي با منطقه ويژه اقتصادي لوتوس آستراخان روسيه و اكتائو قزاقستان در جهت توسعه همكاريها و حمايت از فعالين اقتصادي ايران منعقد شده است.
مسرور به تشريح اهميت و نقشي كه بهره گيري از ظرفيتهاي كريدور شمال جنوب مي تواند عايد اقتصاد كشور نمايد پرداخت و گفت: ساليانه افزون بر يك ميليارد تن كالا از مسير كانال سوئز به ساير نقاط جهان ترانزيت مي شود و اگر فقط ۳ درصد از حجم بار مزبور از طريق كريدور شمال جنوب ترانزيت شود به معني ترانزيت ۳۰ ميليون تن كالا از مسير ايران است كه بهمراه خود علاوه بر درآمدهاي ارزي، افزايش اشتغالزايي را فرآهم مي كند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با اشاره به تغيير و تحولات ايجاد شده در كشتي هاي تجاري تأكيد نمود افزايش ظرفيت كشتي هاي تجاري منجر به كاهش هزينه تمام شده حمل و نقل بار ميان اروپا و آسيا شده، موضوعي كه مزيت اصلي كريدور شمال جنوب مي باشد، بنابراين زمان را براي فعال سازي اين كريدور نبايد از دست داد و در اين ميان نقش سه دولت هندوستان، ايران و روسيه حياتي است.
وي به تشريح اقدمات سازمان متبوع خود در جهت فعال سازي كريدور شمال جنوب پرداخت و تصريح نمود: طي سه سال گذشته تمركز سازمان منطقه آزاد انزلي حول محور فعال سازي و تكميل پروژه هاي عمراني-زيرساختي، رونق فضاي كسب و كار در منطقه از طريق اعمال مزايا و معافيتهاي قانوني براي فعالين اقتصادي-توليدي و در نهايت ايجاد بورس كالا در منطقه بود، سه اقدامي كه بهمراه انعقاد تفاهم نامه هاي همكاري با كشورهاي منطقه و طرح تشكيل اتحاديه همكاريهاي مناطق آزاد كشورهاي حاشيه درياي خزر با هدف فعال سازي كريدور شمال جنوب انجام شده و در حال پيگيري است.
 رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با بيان اينكه طرح ايجاد كريدور تجاري جديد ميان ايران و چين نيز از سوي اين سازمان در حال پيگيري است، افزود: اين مسير ترانزيتي از اروم چي در چين آغاز شده و با طي مسير ريلي به بندر اكتائو در قزاقستان رسيده و از طريق دريايي به بندر انزلي ختم مي شود، كريدوري كه نسبت به مسير موجود از نظر زماني و هزينه اي كمتر ارزيابي شده است.
وي بزرگترين و مهمترين پروژه عمراني در منطقه متبوع خود كه نقش بسزايي در بالا بردن ظرفيتهاي بهره برداري ايران از كريدور شمال جنوب مي تواند ايفا نمايد را مجتمع بندري كاسپين اعلام كرد و اظهار نمود: دارا بودن فضاي پس كرانه بالا و امكان اتصال به خطوط ريلي و جاده اي از نقاط قوت اين بندر نسبت به ديگر بنادر درياي خزر است كه يا بدليل قرار گرفتن در كالبد شهري امكان توسعه وجود نداشته و يا عدم وجود زيرساختهاي حمل و نقل جاده اي، از ظرفيت ترانزيتي كمتري نسبت به اين مجتمع بندري برخوردار هستند. 
مسرور با بيان اينكه در خزر كشتي هايي بيشتر از ۱۲ هزار تن نيست، اذعان كرد : بندر كاسپين پس كرانه عظيمي دارد و تنها بندري است كه ظرفيت پهلوگيري كشتي‌هايي با ظرفيت ۵۰ هزار تن را دارا مي باشد
مسرور طراحي اين بندر را در راستاي راهبرد توسعه صادرات به روسيه و كشورهاي درياي خزر اعلام نمود و به تشريح مشخصات فني و امكانات اين مجتمع بندري پرداخت و افزود: هم اكنون يك پست اسكله آن از سوي اين سازمان و چهار پست ديگر نيز از سوي بخش خصوصي در حال احداث بوده و اين درحالي است كه روند ساخت موج شكن هاي آن با ميزان پيشرفت فيزيكي بالغ بر ۷۰ درصد در حال پيگيري مي باشد و بخشهاي ديگري همچون برج مراقبت، انبارهاي سرپوشيده و باز نيز به صورت همزمان در حال ساخت است. 
وي با بيان اينكه تا پايان سال جاري دو پست اسكله مجتمع بندري كاسپين آماده بهره برداري و پهلو گيري كشتي است اضافه كرد: با اتمام ساخت موج شكن شرقي در سال جاري و موج شكن غربي در سال آينده، اسكله هاي ساخته شده در فاز عملياتي قرار مي گيرند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با اشاره به اهميت اتصال اين مجتمع بندري به خط ريلي سراسري و مصوبه هيأت محترم دولت در اين خصوص، خواستار حمايت دولت از اجراي سريع اين اتصال شد وافزود: ‫ارزش سرمايه گذاري به روز شده سازمان ۵۲۸  ميليارد تومان است كه بخش خصوصي با سرمايه گذاري ۲۷۵ ميليارد تومان چهار پست اسكله ايجاد خواهد كرد و با سرمايه گذار خارجي هم براي سرمايه گذاري ۱۵۹ ميليارد توماني به توافق نهايي رسيده آيم كه جمع كل ۹۶۲‎ ميليارد تومان مي شود.
مسرور در پايان به تبيين عملكرد و برنامه هاي سازمان متبوع خود در زمينه ساخت و بهره برداري از مركز همايشها و نمايشگاه ها، مركز تفريحات دريايي و مجموعه ورزشهاي ساحلي پرداخت.

گفتني است آيت الله هاشمي رفسنجاني "رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام" براي بازديد از پروژه هاي عمراني-زيرساختي و طرح هاي توسعه اي منطقه آزاد انزلي وارد اين منطقه شد، بازديد از مجتمع بندري كاسپين، مركز تفريحات دريايي، تقاطع غير همسطح شهيد نامجوي، مركز همايشها و نمايشگاه هاي منطقه آزاد انزلي، واحد توليدي صادر كننده نمونه پوشاك كشور، تالاب بين المللي انزلي و پارك ملي بوجاق، از جمله برنامه هاي اين بازديد بود.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :