چابهار، میزبان 30 کشور حاشیه اقیانوس هند

  • شنبه 25 ارديبهشت 1395 - 08:58
  • سرمقاله
  • 0 دیدگاه
بندر راهبردی واقیانوسی چابهار 30 و 31 اردیبهشت ماه سال جاری میزبان رئیسان مناطق آزاد 23 کشور عضو آیورا حاشیه اقیانوس هند، هفت کشور ناظر وچند کشور همسایه است که به عنوان اجلاس اقیانوسیه(IORA)برای بحث و تبادل نظر و توسعه روابط تجاری، اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی گردهم می آیند.

در این نشست بزرگ علاوه بر اعضای آیورا و کشورهای ناظر، پنج تا هفت شرکت خصوصی چند ملیتی از کشورهای مختلف و حدود 100 مهمان خارجی از مقامات کشورهای مختلف برای نخستین بار شرکت می کنند و به نوعی مهمترین اجلاس بین المللی پس از توافق هسته ای در کشور است که در منطقه آزاد چابهار برگزار می شود.
این اجلاس می تواند دستاوردهای بزرگی جهت تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو برای استان سیستان و بلوچستان و ایران اسلامی داشته باشد.
دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان، سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی، قشرهای مختلف مردم، مدیران کل و مسئولان دستگاههای اجرایی شهرستان چابهار از چند ماه قبل تمام امکانات را برای استقبال از مهمانان اجلاس اقیانوسیه مهیا کرده اند.
هماهنگی و بالا بردن همکاری های فی مابین و استفاده بیشتر از نعمت خدادادی دریا و حمایت از فعالیت های شیلاتی و صید آبزیان، ایجاد تعامل فرهنگی و گردشگری و تقویت همکاری ‌های آموزشی و زیست محیطی، توسعه روابط در زمینه های تجارت، لجستیک، ایجاد مرکز علوم و انتقال فناوری و ایجاد پارک های فناوری، امنیت دریایی، تشکیل شورای حمل ‌ونقل دریایی، تسهیل تجارت و سرمایه گذاری در بخشهای شیلات، افزایش تعاملات اکادمیک و علمی از اهداف برگزاری این اجلاس است.
بندر چابهار از طریق دریای عمان به آبهای اقیانوسی متصل است و به دلیل نزدیکی به کشورهای آسیای شرقی و کشورهای محصور در خشکی می تواند نقش مهمی در توسعه تجارت، سرمایه گذاری و ترانزیت برای کشورهای حاشیه اقیانوسی هند داشته باشد.
وجود منطقه آزاد در چابهار این بندر را به یکی از قطب های ترانزیتی مطرح کرده است و فرصتی طلایی را برای دولت ها و سرمایه گذاران جهت فعالیت تجاری و اقتصادی فراهم نموده است.
چابهار برای کشورهای اقیانوس هند به دلیل موقعیت راهبردی حائز اهمیت است و آنان می توانند از طریق چابهار ارتباط‌ تجاری بین پنج قاره و دهها کشور را داشته باشند.
بندر چابهار به عنوان دروازه‌ تجارت آزاد و سرمایه‌ گذاری خارجی مطرح است و می تواند نقش مهمی در توسعه همه جانبه کشورهای اقیانوس هند داشته باشد.
در حاشیه اقیانوس هند بیش از دو ‌میلیارد نفر سکونت دارند و نیمی از کشتی‌ های جهان از این مناطق عبور می کند.
همچنین بیش از دو سوم نفت جهان و یک ‌سوم حمل ‌و نقل دریایی از این مناطق انتقال می یابد.
برگزاری اجلاس آیورا در پسا تحریم برای ایران و به ویژه توسعه چابهار و استان سیستان و بلوچستان بسیار حائز اهمیت است و می تواند به خوبی توانمندیهای این منطقه را برای کشورهای حاضر در اجلاس معرفی کند.
تشکیل (آیورا) توسط 'نلسون ماندلا' برای تعامل و همکاری های بهتر کشورهای اقیانوس هند برای نخستین ‌بار در سال 1995 در سفر به کشور هند پایه گذاری شد و اتحادیه همکاری‌ های منطقه‌ ای حاشیه اقیانوس هند تاسیس شد.
در سال 1997 این سازمان با 21 کشور عضو اصلی و هفت کشور ناظر و طرف گفت ‌وگو رسما تاسیس شد.
اتحادیه همکاری‌ های منطقه‌ ای حاشیه اقیانوس هند ابتدا با حضور هفت کشور در کشور موریس آغاز به کار کرد و با تشکیل گروه‌ های کاری متعدد و در جلسات فشرده کارشناسان، مدیران و وزرا در دو سال خط مشی‌ های اتحادیه با تاکید بر سرمایه‌ گذاری، تجارت آزاد و همکاری‌ های اقتصادی و تکنولوژیک بین اعضای اتحادیه به تصویب رسید و اتحادیه همکاری‌ های منطقه‌ ای حاشیه اقیانوس هند سال 1997 رسما آغاز به‌ کار کرد.

ایران در سال 2005 میلادی به مدت سه سال ریاست دوره‌ ای این اتحادیه را بر عهده داشت و امسال نیز نخستین کنفرانس رئیسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند به میزبانی ایران در منطقه آزاد چابهار برگزار می ‌شود.

رستم کریمی نژاد/ ایرنا ـ چابهار

 

امتیاز به خبر :