گزارشی از افتتاح فاز نخست پایانه مرزی پلدشت

فاز نخست طرح جامع پایانه مرزی پلدشت یكی از پایانه‌های مجهز كشور با حضور مقامات ایران و جمهوری آذربایجان به بهره‌برداری رسید.
علی‌اکبری، مدیركل پایانه‌ها و حمل و نقل آذربایجان غربی در مراسم افتتاح این پایانه اظهار کرد: عملیات اجرایی این پایانه از نیمه دوم سال ۹۱ در زمینی به مساحت بیش از ۱۸ هكتار شروع شد و اجرای این طرح با صرف ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار به پایان رسید.
فاز نخست طرح جامع پایانه مرزی پلدشت یكی از پایانه‌های مجهز كشور با حضور مقامات ایران و جمهوری آذربایجان به بهره‌برداری رسید. علی‌اکبری، مدیركل پایانه‌ها و حمل و نقل آذربایجان غربی در مراسم افتتاح این پایانه اظهار کرد: عملیات اجرایی این پایانه از نیمه دوم سال ۹۱ در زمینی به مساحت بیش از ۱۸ هكتار شروع شد و اجرای این طرح با صرف ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار به پایان رسید.
عبدالحسین علی‌اكبری با اشاره به اینکه با افتتاح این طرح توسعه و بالندگی اقتصادی شهرستان مرزی پلدشت كلید می‌خورد، افزود: پایانه مرزی پلدشت اولین پایانه كشور است كه سالن تجاری و سالن مسافری آن همزمان افتتاح می‌شود. وی با اعلام اینکه سالن مسافری این پایانه در 1656 مترمربع زیربنا و سالن تجاری آن نیز در 1023 متر مربع زیربنا ساخته شده است، اضافه كرد: سردرب‌ها، باسكول‌ها، محوطه‌سازی، سیستم برق اضطراری، دیوارهای محوطه و پاركینگ‌ها و سالن‌های مسافری و تجاری این پایانه به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری از این پایانه مرزی، ظرفیت آن به 5/ 2 برابر كنونی افزایش می‌یابد.
مدیركل پایانه‌ها و حمل‌ونقل آذربایجان غربی همچنین گفت: با بهره‌برداری از این پایانه مرزی، تعداد كامیون‌های خروجی از مرز پلدشت روزانه از ۷۰ دستگاه كامیون به ۳۰۰ دستگاه كامیون افزایش یافت.وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این پایانه از پاییز سال گذشته خبر داد و اضافه كرد: برای اجرای فاز دوم این پایانه ۷۷ میلیارد ریال هزینه شده و اجرای این طرح اكنون ۶۵ درصد پیشرفت دارد.اکبری افتتاح این پایانه را موجب رونق تجارت و مراودات مرزی بین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان اعلام كرد.

پلدشت زمینه ساز توسعه مناسبات تجاری
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ماکو نیز در این مراسم از پایانه مرزی پلدشت به عنوان پایانه زمینه‌ساز توسعه مناسبات تجاری و مرزی ایران و جمهوری آذربایجان نام برد. حسین فروزان با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان مراودات مرزی زیادی دارند، افزود: بهره‌برداری از این پایانه زمینه‌ساز توسعه مناسبات تجاری و مرزی دو كشور خواهد شد. وی افزود: با سفر دوجانبه مقامات دو كشور روابط ایران و جمهوری آذربایجان بیش از گذشته توسعه یافته و بر این اساس منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماكو به عنوان بزرگ‌ترین و جوانترین منطقه آزاد ایران آماده سرمایه‌گذاری تجار و سرمایه‌گذاران جمهوری آذربایجان است.
فروزان با اشاره به ۱۳۰ كیلومتر مرز مشترك بین ایران و جمهوری آذربایجان در سرحدات جمهوری خودمختار نخجوان اعلام كرد: منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماكو به علت قرابت فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی و نیز با معافیت ۲۰ سال مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی، ظرفیت خوبی برای توسعه مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و تجاری ماکو با درخواست از سفیر ایران در باكو برای معرفی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماكو به سرمایه‌گذاران جمهوری آذربایجان اظهار کرد: منطقه آزاد ماكو ظرفیت دارد تا حجم مراودات تجاری دو كشور را به دو برابر فعلی افزایش دهد.

لغو صدور ویزا برای سفر به نخجوان
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز گفت: تا سه ماه آینده صدور ویزا برای سفر به نخجوان لغو می‌شود. محسن پاک‌آیین اظهار امیدواری کرد: این طرح سبب استحکام روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان شود. وی با اشاره به اینکه روابط این دو کشور در بهترین وضعیت خود نسبت به سال‌های گذشته به سر می‌برد، گفت: ایران و جمهوری آذربایجان علاوه‌بر اینکه درصدد کاهش وابستگی خود به نفت هستند، در حوزه کشاورزی نیز در حال سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی هستند. پاک‌آیین افزود: در نوروز امسال ۴۵هزار نفر گردشگر ایرانی وارد جمهوری آذربایجان شده و در این رابطه سالانه یک میلیون نفر از اتباع جمهوری آذربایجان به ایران سفر می‌کنند.
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه تقویت حوزه گردشگری بین این دو کشور، سبب رونق اقتصادی ایران و آذربایجان می‌شود، اعلام کرد: هر گردشگر می‌تواند ۹ شغل جدید ایجاد کند.پاک‌آیین اظهار کرد: سال گذشته افتتاح پایانه بیله ‌سوار در آذربایجان غربی سبب رونق اقتصادی در منطقه شد و در این باره امیدواریم با فعالیت هر ۴ پایانه موجود در استان به صورت شبانه‌روزی، شاهد توسعه بیش از پیش اقتصاد در آذربایجان غربی باشیم. سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: با توجه به اینکه آذربایجان غربی حلقه اتصال بین کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق است، می‌تواند نقش شگرفی در گسترش روابط و مناسبات بین خود و آذربایجان داشته باشد.

سالانه 5 هزار کامیون معاف از مالیات می‌شوند
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز گفت: سالانه پنج هزار کامیون در مرز آذربایجان معاف از مالیات می‌شوند. داوود کشاورزیان از اعمال معافیت‌هایی برای تردد کامیون‌های جمهوری آذربایجان و ایران خبر داد و گفت: امیدواریم افتتاح پایانه پلدشت سبب توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان شود.وی افزود: ‌اکنون سالانه ۷۰ هزار دستگاه کامیون از ایران به جمهوری آذربایجان وارد شده و همین تعداد نیز از سوی کشور مقابل برای صادرات و واردات و نیز دسترسی به آب‌های آزاد خلیج‌فارس وارد کشور می‌شود.کشاورزیان با اشاره به تقویت روابط ایران با کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه گفت: خوشبختانه پس از تفاهم‌نامه با کشورهای 1+5 شاهد رفت و آمد گسترده سران مختلف به ایران بوده و امیدواریم این روند روز به روز توسعه یابد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران با جمهوری خودمختار نخجوان دارای مشترکات فرهنگی و تاریخی فراوانی است، امید است این روابط در سال‌های آینده بیشتر شود.

تقویت روابط ایران و جمهوری آذربایجان
رئیس مجلس جمهوری نخجوان نیز گفت: برادری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان دائمی است و این روابط تقویت می‌شود.
واصف طالب‌اف با بیان اینکه دو کشور در تمام زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی مشترکات زیادی دارند، افزود: برای توسعه روابط اقتصادی افزایش امكانات مرزی برای تسهیل در عبور و مرور ضروری است. وی با اظهار علاقه به افزایش مبادلات تجاری جمهوری خودمختار نخجوان با مناطق آزاد تجاری ایران افزود: به‌طور حتم بهره‌برداری از پایانه مرزی پلدشت نقش بسزایی در افزایش مراودات تجاری ما ایفا خواهد كرد. رئیس مجلس جمهوری نخجوان ادامه داد: طی سفر اخیر رئیس‌جمهوری آذربایجان به ایران، استفاده از پایانه مرزی پلدشت در گسترش ارتباطات دوجانبه با ایران مورد تاكید قرار گرفت. استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم گفت: بی‌شک منطقه آزاد ماکو یک فرصت بسیار مناسب برای ایران و کشورهای همسایه برای رفاه و کسب درآمد است. قربانعلی سعادت افزود: ‌اکنون روابط و مناسبات بین ‌ایران و جمهوری آذربایجان به بالاترین حد خود رسیده و باید تداوم داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه افتتاح پایانه پلدشت بسیاری از مشکلات مرزی استان را حل می‌کند، اظهار کرد: در مرز بازرگان شاهد مشکلات فراوانی هستیم از این رو افتتاح پایانه پلدشت می‌تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.

منبع:دنیای اقتصاد

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :