تمایل عراقی ها برای تحصیل در دانشگاه های ایران

سرکنسول ایران در بصره عراق گفت: شهروندان عراقی تمایل زیادی برای حضور در دانشگاه های ایران دارند.
به گزارش ای فرینا به نقل از ایرنا حمیدرضا مختص آبادی در نشست هماهنگی شورای کاربردی آموزش عالی در منطقه آزاد اروند اظهار داشت:با توجه به برگزاری نشست مشترک مسئولان دانشگاه های بصره و کنسولگری ایران در بصره، عراقی ها از دانش فنی و پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران استقبال قابل توجهی کردند.
وی با بیان اینکه عراقی ها به پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران اذعان دارند، گفت: هیات های علمی دانشگاه های عراق با ارتباطی که با دانشگاه صنعت شریف و تبادل استاد با این دانشگاه دارد، برای همکاری عملی آمادگی کامل دارد.
مختص آبادی افزود: آموزش عالی عراق نسبت به جمهوری اسلامی ایران دو دهه عقب است و نیاز شدیدی به استفاده از توانمندی های علمی کشور ایران داشته و این کار را در اولویت کار قرار داده اند.
سرکنسول ایران در بصره عراق فاصله کوتاه محدوده منطقه آزاد اروند تا بصره، وجود امنیت در ایران و اشتراکات فرهنگی را از دلایل انتخاب کشور ایران برای تحصیل علمی عراقی ها خواند و گفت: در صورتی که زیرساخت ها و مصوبات قانونی آماده باشد، می توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
سرکنسول ایران در بصره عراق تصریح کرد:فرهنگ مردم در مناطق جنوب عراق نظیر بصره، ناصریه، میسان و استان های دیگر با فرهنگ خوزستان نزدیک است و اگر به دانشگاه های مناطق جنوبی عراق ورود پیدا کردند و اعلام نیاز کردند، این همکاری انجام شود.
مختص آبادی اظهار داشت:در حال حاضر صدها دانشجوی عراقی در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه های تهران، مشهد و شیراز مشغول به تحصیل بوده و بسیاری از مسئولان عراقی که هم اینک در راس امور و پارلمان هستند، تحصیلکرده ایران می باشند.
وی نبود ارتباط بین سازمان منطقه آزاد اروند و مراکز علمی عراق را حلقه مفقوده توسعه ارتباط علمی دو طرف دانست و گفت:لازم است سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به توان و ظرفیت های موجود، همکاری خود را با مسئولان استان بصره توسعه دهد.
مختص آبادی همچنین وجود امنیت نسبی در استان بصره را یادآور شد و گفت:با توجه به امکانات و ظرفیت های موجود منطقه آزاد اروند، می توان با راه اندازی نمایشگاه فرهنگی، علمی بین دانشگاه های کشور، توانمندی های محدوده منطقه آزاد اروند در این نمایشگاه معرفی شود.
وی گفت: معرفی توانمندی ها به استادان و دانشجویان عراقی می تواند در جذب دانشجو کمک کند و اگر این کار قابل اجرا باشد قبل از ماه مبارک رمضان زمینه ورود عراقی ها فراهم می شود.
سرکنسول ایران در بصره عراق، تامین تسهیلات لازم در مرز شلمچه را مهم خواند و گفت:مرز بین المللی شلمچه از مرزهایی است که در بحث اقتصادی، تجاری، فرهنگی و علمی مشکل دارد و اگر تردد طرف عراقی آسان شود، می توان سرمایه گذاران و بازرگانان عراقی را به منطقه آزاد جذب نمود.
وی تبادل استاد و مختصص را از خواسته های طرف عراقی عنوان کرد و گفت:تبادل استاد و متخصص به ویژه استادانی که تخصص آزمایشگاهی، دندانپزشکی و نفت دارند از نیازهای علمی طرف عراقی است.
مختص آبادی گفت:این برنامه متولی می خواهد و باید دفتر همکاری مشترک بین دانشگاه های منطقه آزاد و عراق ایجاد شود و با توجه به تجربه های موجود، می توان با بخش های مختلف مثل مجلس اعلا، حزب الدعوه و همه مجموعه ها همکاری کرد.

وی ادامه داد:از سویی نیز می توان با توجه به همکاری عراقی ها با شرکت های بزرگ نفتی دنیا از جمله امریکا، ایتالیا، انگلیس به خصوص بحث دریایی و نفتی، می توان با توسعه ارتباطات از این تجربیات نیز استفاده کرد.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :