توسعه چابهار نیازمند بهره گیری از ظرفیت های هند است

  • يکشنبه 26 ارديبهشت 1395 - 11:36
  • 0 دیدگاه
«باید از تمایل دیرینه هندی ها برای فعالیت در منطقه آزاد چابهار بهترین استفاده را کرد.»
به گزارش فرینا دکتر بهروز هادی زنوز، اقتصاددان و استاد دانشگاه ضمن بیان این مطلب گفت : هندی ها از دیرباز تمایل ویژه ای برای فعالیت در چابهار داشته اند چراکه موقعیت جغرافیایی این منطقه می تواند بهره های اقتصادی و تجاری متعددی برای دو کشور داشته باشد.
هادی در مورد توسعه چابهار افزود: در ابتدا باید روی تامین زیرساخت ها متمرکز شد تا امکان گسترش فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در این منطقه فراهم شود.
وی که در مطالعات اولیه ایجاد منطقه آزاد چابهار در دهه 70 نیز مشارکت داشته است ادامه داد: آن زمان از من خواسته شد که یک برنامه راهبردی برای این منطقه تهیه کنم که مبنا واساس آن استفاده از موقعیت ترانزیتی چابهار برای دسترسی به افغانستان و آسیای میانه بود. البته وجود فرودگاه هم به عنوان یک پتانسیل قوی بر قابلیت های منطقه می افزود.
زنوز با اشاره به اینکه پیش از انقلاب مسیرهای جنوب شرقی از روی ایران می گذشت و ایران می توانست به جای دوبی هاب هوایی باشد، افزود: هنوز هم به دنبال محقق کردن این اهداف هستیم و البته افق های بلندتری را نیز می توانیم مد نظر قرار دهیم.
هادی زنوز درباره زیرساخت های مهم مورد نیاز در چابهار گفت: این منطقه نیازمند بندر مناسب برای پهلوگیری کشتی های بزرگ، بارگیری، تخلیه بار از کشتی، نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده، راه آهن و گاز است، در حالی که بندر فعلی در معرض بادهای طوفان زا  قرار دارد و نیازمند موج شکن است اما به دلیل این کمبودها، تاکنون پهلوگیری کشتی های بزرگ امکان پذیر نشده است.
وی در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی و افراد متخصص ادامه داد: باید با تامین زیرساخت ها و رشد و توسعه شهر، توسعه منابع انرژی، توسعه مسیر ترانزیت، تأمین آب شیرین، هماهنگی با وزارتخانه های راه وشهرسازی، نیرو، نفت و سازمان بنادر و کشتیرانی است جذابیت های لازم را فراهم کرد.
این صاحب نظر اقتصادی ادامه داد: همچنین ضمن استقرار صنایع انرژی بر در چابهار، از آنجا که افغانستان به دریا راه ندارد، لذا اتصال به افغانستان هم باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر هادی زنوز درباره بهره برداری حداکثری از اجلاس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند در چابهار عنوان کرد: باید در ابتدا به دنبال رفع چالش ها و محدودیت های این منطقه بود و با فراهم کردن مقدمات حضور سرمایه گذار خارجی به این منطقه، فهرستی از داشته ها و ظرفیت های موجود را در اختیار آنها قرار داد تا دست به انتخاب بزنند.
این استاد دانشگاه گفت: همچنین در مناطق آزاد باید برای هر منطقه، سیاست خاص آن تدوین شود. ما باید همه موارد را شفاف به سرمایه گذار بگوییم و بعد از فراهم کردن زیر ساخت ها از او درخواست کنیم که شروع به کار کند. نفع ما از مشارکت سرمایه گذاران خارجی به آمادگی خودمان بستگی دارد و در اصل باید به دنبال سیاست به اصطلاح «برد- برد» باشیم.

وی در انتها اظهار کرد: از لحاظ اقتصادی، چابهار ظرفیت های بالقوه ای دارد که بالفعل نشده است. در حال حاضر مکران نه یک مکمل که رقیبی جدی برای چابهار محسوب می شود، بنابراین توسعه این دو بخش و اولویت بندی آنها باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

امتیاز به خبر :