چابهار، کانون سرمایه گذاری های مشترک

  • يکشنبه 26 ارديبهشت 1395 - 11:39
  • 0 دیدگاه
در آستانه برگزاری نخستین اجلاس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند به میزبانی چابهار دکتر حمیدرضا برادران شرکا اقتصاد دان این اجلاس را فرصت خوبی برای به تفاهم رسیدن با طرف های خارجی در زمینه تولید مشترک و انتقال تکنولوژی به کشور دانست.
به گزارش فرینا، وی اظهار کرد: مناطق آزاد می توانند پایلوت خوبی برای قراردادهای تولید مشترک باشند؛مخصوصا در چابهار می توان از فرصت حضور کشورها و شرکت های خارجی استفاده کرد. کشورها علاقه مند به استفاده از انرژی ارزان، بازار بزرگ منطقه و سرمایه های انسانی کشورمان هستند و این ها مزیت های مناسبی برا جذب سرمایه گذار است.
این اقتصاد‌دان ادامه داد: هندی ها در زمینه تولید مشترک تجربیات مفیدی دارند. آن‌ها در 30 ،40 سال گذشته در اکثر قراردادهایشان انتقال تکنولوژی را دنبال کرده اند که سیاست کاملا درستی بوده است که در این اجلاس می شود از تجربیات آن‌ها استفاده کرد. در گذشته فقط بحث انتقال منابع مطرح می شد اما الان انتقال تکنولوژی، بازار، مدیریت، امنیت و... مطرح است که این قالب بهترین فرم سرمایه گذاری است که شرایط آن باید ضمن عقد قرارداد درج شود.
این صاحب نظر حوزه اقتصاد در مورد پیش نیازهای جذب سرمایه خارجی در کشور نیز گفت: در کشورما وقتی صبحت از جذب سرمایه گذاری خارجی می شود نگاه ما معطوف به وام خارجی بانکی و حضور مستقیم سرمایه گذار است اما به این موضوع کمتر فکر می شود که اقتصاد ایران به چه میزان شرایط بین المللی شدن را داراست.
این استاد دانشگاه مناطق آزاد را دارای جنبه های مثبتی در این میان دانست و تصریح کرد: مناطق آزاد هم از این قاعده کلی خارج نیستند. اما این مناطق می توانند مشکلات گفته شده را سریع تر حل وفصل کنند؛ شاید بهتر است که این مناطق به صورت پایلوت درآمده و این مسائل را آنجا پیاده کنیم.
دکتر برادران شرکا اظهار کرد: سرمایه گذار باید محیط را برای آوردن سرمایه سازگار و مطمئن ببیند و با بهره مندی از قوانین و مقررات مطلوب احساس امنیت لازم را داشته باشد. از جمله مزیت های مناطق آزاد ما مثل چابهار این است که بازار بزرگ داخل و بازار آسیای میانه را در اختیار سرمایه گذار قرار می دهند. بنابراین پیشنهاد می کنم فضای سرمایه گذاری مالی و حقوقی بین المللی را در یکی از مناطق آزاد کشورمان و چه بسا چابهار ایجاد کنیم؛ یعنی یک بازار مالی بین المللی شکل بدهیم با همه ابزارهای مورد نیاز.
این اقتصاددان کشورمان در مورد تاثیر برجام در گشایش اقتصادی کشورمان گفت: در این که بر جام شرایط بهتری برای اقتصاد ایران فراهم کرده شکی نیست و می شود این موضوع را به راحتی دید. ما می توانیم مراودات مالی و تجاری راحتی با کشورهای دیگر داشته باشیم. هرچند که بانک های مختلف دنیا در انجام گشایش مالی برای ما ار ترس عواقب احتمالی هنوز با احتیاط عمل کنند ولی به نظر می رسد به تدریج این مسائل حل خواهد شد.
وی در مورد اجلاس آیورا در چابهار گفت: در این اجلاس باید وارد یک مذاکرات جدی شویم و به شکل واقعی مذاکره کرده و فقط به امضای توافق نامه اکتفا نکنند. باید شرکت های ما حداقل پیش نویس قراردادها را آماده کنند تا به محض رفع مشکلات، قرارداد به امضا برسد چون رسیدن به نقطه امضای قرارداد زمان بر است و زمینه ها و قدمهایی که باید برداشته شود باید به صورت جزئیات مورد بحث قرار گیرد.

برادران شرکا در مورد تقویت بعد صادراتی منطقه آزاد چابهار هم گفت: کالاهای صادراتی باید با تکنولوژی جدید تولید شده و با کم کردن هزینه ها در کنار کیفیت بالا قابل رقابت با تولیدات شرکت های خارجی شود.

 

 

امتیاز به خبر :