احداث بانک‌ های فراساحلی در مناطق آزاد

  • يکشنبه 26 ارديبهشت 1395 - 19:43
  • 0 دیدگاه
اجرای پروژه‌هایی که به تسهیل عملیات‌های بانکی و تامین اعتبار منجر می‌شود و همین‌طور احداث مسیر‌های حمل‌ونقل تجاری مانند راه‌آهن چابهار - مشهد بین مناطق آزاد و سراسر کشور از جمله اخباری بود که دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اولین نشست خبری‌ امسالش اعلام کرد.
به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، اکبر ترکان امروز - یکشنبه - در نشستی خبری با بیان این‌که احداث راه‌آهن چابهار - مشهد در دستور کار است، گفت: قرار‌داد احداث خط آهن از ایرانشهر تا زاهدان توسط وزارت راه‌ با پیمانکاران بسته شده است و بعد از ورود راه‌آهن به زاهدان این مسیر به شبکه ریلی متصل خواهد شد و پس از آن به آسیای میانه راه می‌یابد.

وی گفت: برای تامین مالی و ایجاد سازوکارهای بانکی درخواست 18 بانک فراساحلی در مناطق آزاد را دریافت کرده‌ایم.

او با بیان اهمیت منطقه آیورا و نقش اساسی این منطقه اقتصادی در اقتصاد جهان گفت: حوزه آیورا متشکل از 26 کشور حاشیه اقیانوس هند است که با دو میلیارد نفر جمعیت یکی از قطب‌های اقتصادی در جهان به شمار می رود.

وی همچنین با اشاره به اجلاس آیورا که روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه جاری در منطقه آزاد چابهار برگزار می شود گفت: میزان تولید ناخالص کشورهای عضو آیورا شش میلیارد و 700 میلیون دلار بوده و میزان تبادلات تجاری آن‌ها نیز در حوزه صادرات 2275 میلیون دلار و در حوزه واردات 2271 میلیون دلار بوده است.

او در ادامه با بیان اینکه برای رشد یک منطقه لازم است که مناطق پیرامون آن نیز رشد پیدا کند افزود: سرمایه گذاری داخلی‌ها در چابهار نمی تواند نقطه مقابل سرمایه گذاری چین در پاکستان باشد و ما از هر دوی این سرمایه گذاری‌ها که در نهایت منجر به رشد هر دو منطقه خواهد شد استقبال می‌کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به وصول 18 تقاضای بانک‌های فراساحلی (آف شور) در مناطق آزاد اظهار کرد: ابزارهایی مانند بورس سرمایه،‌ بانک های فراساحلی با کارکرد ارزی و ایجاد شعب بانک‌های خارجی، ابزار مناسب تامین مالی در مناطق آزاد خواهد بود و در عین حال درخواست 18 بانک فراساحلی همگی از جانب طرف‌های ایرانی مطرح شده است که بانک مرکزی در حال بررسی پذیرش این درخواست‌ها و ایجاد بانک‌های خصوصی در مناطق آزاد است.

ترکان با اشاره به وضعیت منطقه آزاد اروند گفت: قرار بر این بود تا با فنس‌کشی حاشیه منطقه آزاد اروند این منطقه را به شکل انحصاری به یک منطقه آزاد تبدیل کرده و گمرک را در آن مستقر کنیم. با توجه به مذاکراتی که با گمرک ایران انجام شده قرار بر این است که هر دو گمرک موجود در مناطق آزاد که یکی به عنوان گمرک مناطق آزاد و دیگری گمرک کشور مستقر هستند، این دو از طریق شبکه به یکدیگر متصل شوند تا تبادلات و همچنین تعرفه‌های مربوط به هر دو گمرک در آن‌ها یکسان‌سازی شود.

وی با تاکید بر لزوم گسترش مبادی حمل و نقل عمومی و تجاری در مناطق آزاد تصریح کرد: در حال حاضر دو منطقه ارس و چابهار فرودگاه ندارند که نیاز داریم تا با سرمایه گذاری مناسب و برنامه‌ریزی دقیق در این مناطق ساخت فرودگاه را آغاز کنیم. گرچه تا پیش از این فرودگاه نظامی چابهار با اختصاص یک ترمینال به مناطق آزاد خدمات‌رسانی به این بخش را نیز بر عهده داشت ولی به هر حال فاصله 10 کیلومتری این فرودگاه تا منطقه آزاد باعث شد تا برنامه‌ریزی جهت احداث فرودگاه در منطقه ازاد چابهار صورت گیرد و امیدواریم با توجه به تجربه مشابه در منطقه آزاد ماکو احداث این فرودگاه ظرف 18 ماه آینده به اتمام برسد.

ترکان در ادامه با اشاره به اینکه در خصوص اقتصاد مقاومتی چهار وظیفه از طرف مقام معظم رهبری به عهده مناطق آزاد قرار داده شده است گفت: گسترش و تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال فناوری های پیشرفته، تامین نیازمندی های ضروری و نیازهای مالی کشور از خارج، چهار وظیفه عمده ای است که از جانب مقام معظم رهبری در تبیین اقتصاد مقاومتی بر گردن مناطق آزاد قرار گرفته است.

 

 

امتیاز به خبر :