چابهار می‌تواند مرکز تجاری بین المللی شود

  • دوشنبه 27 ارديبهشت 1395 - 09:15
  • 0 دیدگاه
چابهار با توجه به قرار گرفتن در یک نقطه جغرافیایی استراتژیک، ظرفیت لازم را برای تبدیل شدن به یک بازار تجاری جدید بین کشورهای همسایه و آسیای میانه دارد.
به گزارش فرینا، دکتر ساسان شاه ویسی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با ستاد خبری اجلاس بین المللی آیورا با بیان این مطلب گفت: چابهار می تواند بین پاکستان، کشورهای خلیج فارس و افغانستان یک تبادل بازرگانی و اقتصادی به وجود آورد.
وی ادامه داد: مناطق آزاد از جمله چابهار سفیرهای زیرساختی کشور برای اقتصاد ملی هستند و باید در خارج از مرزها برای رشد اقتصاد ایران کار کنند.
از نظر این اقتصاددان ایران روی نوار طلایی جهان قرار گرفته و مواردی مانند نفت، منابع زیرزمینی، منابع انسانی، تمدن، قابلیت ایدئولوژیکی و... همه از مزیت‌ها و فرصت‌های کشورمان محسوب می شود در حالی که در افغانستان، عراق یا عربستان برخی از این فرصت ها وجود دارد که باید به این ظرفیت‌ها توجه شود.
شاه ویسی درباره چگونگی بهره برداری از اجلاس بین المللی چابهار گفت: باید از قابلیت های اقتصادی هند در منطقه چابهار استفاده کرد. هند هم اکنون در منطقه گجرات به میزان 60 میلیارد دلار منابع سرمایه گذاری تعریف کرده که اگر یک دهم آن جذب چابهار شود، از این محل می توان شکوفایی عظیمی برای منطقه پیش بینی کرد.
وی افزود: همچنین می توان خدمات بازرگانی قوی برای صادرات مجدد کشوری مانند هند را ایجاد کرد تا فضایی امن برای یک بازار بزرگ اقتصادی با رویکرد صادرات مجدد از این منطقه ایجاد شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم آماده کردن چابهار برای پذیرش سرمایه گذاری عمده در آن گفت: نخستین کارکرد منطقه چابهار قابلیت بخشی به منابع انسانی و روابط تجاری است. زیرساخت‌های این منطقه ولو حداقلی باید ایجاد شود. باید ظرفیت‌های جدیدی تعریف شده و کشش پذیری صورت گیرد و فضای کسب و کار اصلاح شود.
شاه ویسی ادامه داد: زیرساخت‌های چابهار باید مدرن شود و اتفاقا سرمایه گذاران خارجی هم می توانند در این زمینه مشارکت کنند. چابهار باید بتواند به عنوان ‌هاب اقتصادی و تجاری منطقه عمل کند و برای ورود به بازار اوراسیا نیز باید راه و ریل تقویت شود. البته اقتصاد حوزه اکو و ترکیه هم باید در نظر گرفته شود. همچنین زیرساخت‌های چابهار در زمینه‌های مختلف از جمله سلامت، معیشت و... هم باید ارتقا یابد چراکه برای جذب سرمایه‌های هنگفت باید نیروی انسانی ماهر هم داشته باشیم.
وی افزود: البته قرار نیست همه کارها با هم اتفاق بیفتد بلکه اهداف کوتاه مدت مد نظر قرار بگیرد و بسته‌های کوتاه مدتی تعریف شود تا تحرک به وجود بیاید.

این صاحب نظر اقتصادی تصریح کرد: مناطق آزاد محل قابلیت بخشی به بسیاری از پدیده‌های اقتصادی در سرزمین اصلی است. این مناطق صرف نظر از تکثری که در کشورمان دارد با توجه به ظرفیت ایران یکی از بهترین ابزارهایی است که در هر مرحله اقتصادی می تواند به مدد اقتصاد ما بیاید. در منطقه آسه آن نیز به شدت از قابلیت مناطق آزاد و اقتصاد بین الملل استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم بدون اغماض و بی طرفانه حرف بزنیم ما نتوانسته ایم در استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد کشورمان با توجه به پیش بینی‌های سند چشم انداز قرار بگیریم. ولی هند، کره و مالزی حرکت‌های خاص اقتصادی انجام داده‌اند و حرکت از مرکز به جنوب غرب آسیا را دنبال می کنند. هند در آسیای جنوب غرب به دنبال منطقه ای مثل چابهار است که خودشان هم به این موضوع اشاره کرده اند. این که بین گجرات و چابهار برای دسترسی به این منطقه ارتباط محکمی برقرار کنند.

کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند «آیورا ـ iora » با همکاری و مشارکت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار 30 و 31 اردیبهشت ماه سالجاری در چابهار برگزار می‌شود.

 

امتیاز به خبر :