بانک های خصوصی در مناطق آزاد مجوز تاسیس می‌گیرند

  • دوشنبه 27 ارديبهشت 1395 - 13:34
  • گفت و گو
  • 0 دیدگاه
«بانک‌های خصوصی در مناطق آزاد راه‌اندازی می‌شوند»، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اعلام این خبر در نشست خبری اجلاس بین‌المللی آیورا گفت: 18 درخواست از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی توسط مناطق آزاد به بانک مرکزی ارائه شده و بانک مرکزی با در خواست تعدادی از آنها موافقت کرده است.
به گفته او، دولت در این بانک‌ها هیچ اعمال نظری نخواهد داشت و سهام بانک‌ها کاملا متعلق به بخش خصوصی است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها در خودروسازی گفت: ژاپنی‌ها از پی‌گیرترین متقاضیان سرمایه‌گذاری در خودرو‌سازی چابهار هستند.
او درباره قرارداد هندی‌ها در منطقه چابهار هم گفت: در دولت یازدهم سازمان بنادر و دریانوردی از صندوق توسعه ملی تسهیلاتی را برای ایجاد یک شرکت خصوصی برای ساخت بندر چابهار دریافت کرد. به گفته ترکان، با تاسیس این شرکت زیرساخت‌های بندر چابهار به پایان رسیده و این شرکت بابت عملیات بنایی طبق تعرفه درآمدزایی می‌کند.

ترکان موضع‌گیری هندی‌ها را درچابهار جدی و پیگیرانه دانست و گفت: تمام کشورها از جمله هندی‌ها و چینی‌ها در دوره تحریم تحت تاثیر کشور آمریکا بودند، به همین دلیل فعالیت جدی در ایران انجام نمی‌دادند اما پس از تحریم هندی‌ها ثابت کردند که در پروژه توسعه بندر چابهار جدی هستند. دبیرشورای عالی مناطق آزاد گفت: اگر هندی‌ها در مدت زمان مشخص اقدام به اجرای پروژه نکنند سازمان بنادر و دریانوردی می‌تواند قرارداد با این کشور را فسخ کند.

ترکان به پایانه‌های صادراتی ایجاد شده در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: نخستین پایانه صادراتی در منطقه شلمچه در منطقه آزاد اروند فعال است که سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات به عراق داشته است. دومین پایانه صادراتی در منطقه ماکو دو ماه پیش به بهره‌برداری رسید که ماموریت این پایانه فعالیت‌های صادراتی با ترکیه و اروپا است. به گفته او، سومین پایانه صادراتی در ارس در حال ساخت است و همچنین چهارمین پایانه صادراتی با هدف صادرات به حوزه دریای خزر در حال احداث است که ساخت اسکله و موج‌شکن‌های آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

ترکان در این نشست همچنین از پایان یافتن فرودگاه هندورابی و برنامه‌ریزی برای ساخت یک فرودگاه در چابهار و اتمام آن در 18 ماه آینده خبر داد. او درباره قاچاق کالا گفت: توافق‌نامه‌ای با گمرک ایران و مناطق آزاد مبنی بر دسترسی این دو سازمان به شبکه اطلاعاتی مشترک امضا شده و کالایی مفهوم قاچاق را دارد که در سیستم گمرک ایران و گمرک منطقه آزاد ثبت نشده باشد.
او همچنین با اشاره به توسعه سواحل مکران و طرح افزایش جمعیت نوار ساحلی بندرعباس تا گواتر توضیح داد: در حالی که در دنیا 80 درصد جمعیت در سواحل زندگی می‌کنند، در ایران از ساحل خرمشهر تا گواتر تنها 1.5 میلیون نفر زندگی می‌کنند که این روند نسبت به جمعیت 80 میلیون نفری چیزی کمتر از 2 درصد است و دولت یازدهم هم برنامه افزایش جمعیت این نوار ساحلی را دارد که در برنامه ششم توسعه هم روی آن تاکید شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در جمع خبرنگاران درباره اظهارات اخیر رییس سازمان تعزیرات حکومتی درباره افزایش واردات از مناطق آزاد گفت: ‌از آنجا که این روزها کسی مسئولیت حرف‌هایش را نمی‌پذیرد، همه درباره هر موضوعی حرف می‌زنند. ترکان گفت: می‌توانیم از ایشان برای این تهمت ناروایی که زده‌اند شکایت و پیگیری قضایی کنیم. به گزارش «فرصت امروز» منطقه آزاد چابهار برای میزبانی ازمناطق آزاد 26 کشور حاشیه اقیانوس هند برای برگزاری اجلاس آیورا آماده می‌شود.

ترکان در نشست خبری این اجلاس، برگزاری اجلاس اقیانوسیه را موجب افزایش سطح همکاری کشورهای شرکت‌کننده دانست. او گسترش مناسبات تجاری، صلح آفرینی و سرمایه‌گذاری را از جمله اهداف اجلاس اقیانوسیه برشمرد و گفت: عبور یک سوم کشتی‌های تجاری و دو سوم کشتی‌های نفتی جهان از اقیانوس هند، فرصت مناسبی را برای توسعه بندر چابهار و توسعه تجارت فراهم کرده است.

ترکان گفت: آیورا باید به دنبال ایجاد توافق‌نامه تجارت ترجیحی برای منطقه باشد تا دسترسی به بازارهای جهانی را از طریق حذف موانع برای تجارت و سرمایه‌گذاری فراهم کند. نخستین اجلاس رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند «آیورا ـ iora» روزهای 30 و 31 اردیبهشت ماه با همکاری و مشارکت دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار در این منطقه برگزار می‌شود. این اجلاس یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی مناطق آزاد کشور در سال‌جاری محسوب می‌شود.

تسریع در آزادسازی تجاری و خلق جریان‌های تجارت، سرمایه و فناوری در اقیانوس هند، امنیت و ایمنی دریانوردی، تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری، مدیریت شیلات و ماهیگیری، کاهش خطرات و سوانح طبیعی، همکاری‌های علمی و دانشگاهی، گردشگری و فرهنگ، توانمند‌سازی زنان و توسعه اقتصاد اقیانوسی از اهداف و اولویت‌های این کنفرانس به شمار می‌رود. کشورهای ایران، هند، استرالیا، اندونزی، مالزی، بنگلادش، سنگاپور، سریلانکا، تایلند، عمان، امارات متحده عربی، یمن، آفریقای جنوبی، تانزانیا، کنیا، موزامبیک، سیشل، کومور، موریس و ماداگاسکار اعضای اصلی این اجلاس را تشکیل می‌دهند.

روزنامه فرصت امروز

امتیاز به خبر :