کنفرانس آیورا، فرصتی طلایی برای شناساندن ایران است

  • سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 - 11:51
  • 0 دیدگاه
علی شمس اردکانی، پدر علم اقتصاد انرژی معتقد است که برگزاری کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند موسوم به آیورا در منطقه آزاد چابهار می تواند چهره واقعی ایران را بعد از توافق هسته ای به دنیا معرفی کند.
به گزارش فرینا، وی اظهار کرد: مسئولان دولتی مناطق آزاد کشورهای عضو آیورا برای بررسی مسائل مربوط به این اتحادیه در چابهار گرد هم می‌آیند. آنها می توانند از نزدیک وضعیت این بندر را مشاهده کرده و فضای باثبات و امن کشورمان را برای توسعه همکاری ها لمس کنند.
شمس اردکانی تاکید کرد: آنها می‌بینند که ایرانی‌ها افراد صلح‌طلبی هستند که با آغوش باز از مشارکت فعالان اقتصادی در کشورمان استقبال می کنند. حال بستگی به هنر مسئولان ایرانی دارد که بتوانند میزبان شایسته‌ای برای این اجلاس باشند و از فضای مثبت به وجود آمده بهره برداری کنند.
وی که بنیانگذار منطقه آزاد قشم و نخستین رئیس اجرایی آن بوده معتقد است که برجام چهره واقعی ایران را به دنیا معرفی کرد و این اجلاس،‌ تبلیغات مثبتی برای ایران به شمار می‌رود.
این صاحب نظر اقتصادی در مورد اهمیت ترانزیتی بندر چابهار گفت: چابهار می تواند مسیری برای نقل و انتقال ‌کالاهای تولید شده در کشورهای حوزه آیورا به قسمت اروپایی روسیه در بندر سنت پترزبورگ باشد.
وی تصریح کرد: چابهار یک بندر طبیعی عمقی است که اگر زیرساخت‌های آن توسعه لازم را داشته باشد، ‌می‌تواند تجارت ما با کشورهای اقیانوس هند را متحول کند.
شمس اردکانی همچنین به اهمیت چابهار برای هندی ها اشاره کرد و گفت: هندی‌ها می‌خواهند بندر چابهار را در مقابل بندر گوادر پاکستان تقویت کنند؛ ‌در حالی که گوادر را آمریکا به نوعی در مقابل چابهار علم کرده است.
وی ادامه داد: هم اکنون هندی‌ها چند قرارداد مهم همکاری با ایران در این منطقه در حوزه زیرساختی در دست اجرا دارند. آنها به دنبال ارتباط با آسیای مرکزی، روسیه و حتی شمال عراق و ترکیه از طریق بندر چابهار هستند.

این فعال اقتصادی در پایان با بیان این که هند و آفریقای جنوبی اتحادیه آیورا را برای برقرار موازنه اقتصادی با آمریکا و چین تشکیل دادند ادامه داد: موفقیت‌ها و دامنه گسترده فعالیت های اقتصادی و بازرگانی این اتحادیه به گونه ای شد که چین با این که با اقیانوس هند مرزی ندارد و به همین دلیل عضو این اتحادیه اما ایران می‌تواند با هند رایزنی کند تا چین یک کرسی ناظر در این اتحادیه به دست آورد که این اقدام می تواند بر فعالیت‌های اقتصادی کشورمان هم موثر باشد.

 

 

امتیاز به خبر :