چابهار می تواند مهمترین منطقه آزاد ایران باشد

  • سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 - 11:54
  • 0 دیدگاه
چابهار به دلیل موقعیت ویژه‌ای که از نظر جغرافیایی دارد می تواند در آینده نزدیک به مهم ترین منطقه آزاد کشورمان تبدیل شود.
به گزارش فرینا، دکتر عباس ملکی، در گفت و گو با ستاد خبری اجلاس آیورا، با بیان این مطلب افزود: چابهار نزدیک ترین نقطه به آب های آزاد جهان برای تمام کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان محسوب می شود؛ به همین دلیل می توان از این نقطه استراتژیک به عنوان مهمترین مسیر شمال، جنوب و ترانزیت کالا از آسیا به اروپا بهره برداری کرد.
وی در مورد اهمیت اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه آیورا گفت: بدون تردید یکی از مهم ترین نقاط تولید کالا در جهان حاشیه اقیانوس هند است که اگر بخواهیم هنگ کنگ را نیز جزء این منطقه حساب کنیم تولید ناخالص داخلی این منطقه از کل کشورهای جهان بالاتر است.
ملکی ادامه داد: کشورهایی از قبیل هند، استرالیا، اندونزی و حتی ایران که در این منطقه قرار دارند از ظرفیت های اقتصادی بالایی برخوردارند.
وی افزود:: مدل فعالیت اقتصادی بیشتر کشورهای آیورا که رشد اقتصادی بالایی نیز دارند اغلب بر اساس مناطق ویژه اقتصادی است که نشان دهنده نقش مناطق آزاد و ویژه را در توسعه تجارت است.
معاون امور بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک برگزاری اجلاس آیورا در ایران را مثبت تلقی کرد و گفت: به نظر من اجلاس آیورا می تواند نیروی پیشرانی باشد تا در داخل کشور هماهنگی و همکاری ها بین سازمان ها و نهادهای مختلف ارتقا یابد؛ این اجلاس ارتقای هماهنگی بین سازمان بنادر و کشتیرانی، وزارت راه، گمرک، نیروی انتظامی و...را به منظور هدف گیری ترانزیت عمده کالا از مبدأ ورودی چابهار را بیش از پیش گوشزد خواهد کرد.
وی که اولین عضو هیئت مدیره منطقه آزاد کیش بوده در مورد عملکرد مناطق آزاد کشورمان گفت: به نظر من هر منطقه ای باید بهترین کارکرد خود را داشته باشد. مثلا کیش در جهانگردی و آموزش تاکنون نقش خود را به خوبی ایفا کرده است. بازار ایران نیازمند کالاهای مختلفی است که چابهار می تواند یکی از بهترین نقاط ورود کالا به کشور باشد و می شود بخشی از تجارت بین المللی ایران را ازاین طریق انجام داد.
ملکی در عین حال تاکید کرد: البته باید در نظر گرفت که بندر جبل علی در امارات، بندر گوادر در پاکستان و ... از رقبای عمده چابهار محسوب می شوند که باید توسعه زیرساخت های چابهار برای جا نماندن از رقابت با آنها مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: برای رونق و توسعه اقتصادی چابهار می توان از خط لوله گاز صلح یک انشعاب به چابهار کشید و دولت با ارائه تسهیلاتی به برپایی کارخانجات مختلف با مشارکت سرمایه گذاران خارجی و تامین انرژی ارزان گاز به عنوان یک مزیت جذاب اقدام کند.

این استاد دانشگاه در پایان در مورد تاثیر برجام بر روابط بین المللی ایران گفت: اگرچه بعد از توافق هسته ای هنوز مشکلاتی وجود دارد ولی به هر حال فضای منفی روانی زمان تحریم ها از بین رفته است. برگزاری اجلاس بین المللی آیورا در چابهار خود نمونه روشنی از تغییر فضای روابط بین المللی ایران است چرا که برگزاری همین اجلاس در گذشته به دلیل تحریم ها میسر نبود.

 

 

امتیاز به خبر :