تولدی دیگر در شیب دراز قشم

مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز تولد لاک پشت های پوزه عقابی در سایت روستای شیب دراز جزیره قشم خبر داد.

به گزارش فرینا، سید محمد هاشم داخته با بیان این مطلب گفت: نخستین گروه از لاک پشت های پوزه عقابی شب گذشته در سایت ویژه تخم گذاری خود در روستای شیب دراز جزیره قشم سر از تخم برآوردند و دل به دریای بیکران خلیج فارس زدند.
وی اعلام کرد: هفت هزار و 810 تخم لاک پشت پوزه عقابی از مجموع 10 هزار 281 تخمی که 105 لاک پشت از اسفند ماه سال گذشته در سایت روستای شیب دراز از خود بجا گذاشتند سالم و به نوزاد تبدیل خواهند شد.
به گفته مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، تخم های سالم این جانوران توسط گروهی از بومیان جزیره با عنوان "ناطوران خمیس" و کارشناسان حفاظت محیط زیست سازمان با هدف حفاظت در سایت ویژه نگهداری تخم این جانوران جمع آوری و به محل مورد نظر انتقال یافت.
وی با اشاره به ورود 146 لاک پشت پوزه عقابی به سواحل جزیره قشم در اسفند ماه سال گذشته اظهار کرد: این تعداد در مقایسه با 51 لاک پشتی که سال قبل برای تخم گذاری به روستای شیب دراز آمده بودند حدود سه برابر افزایش داشته است.
داخته یادآور شد: هر لاک پشت حدود 100 تخم از خود به جا می گذارد و افزایش تخم گذاری این جانوران در سال جاری باعث شد تا فضای حفاظت از تخم این جانوران نیز از 30 متر به 60 متر مربع افزایش یابد.
وی با بیان اینکه آغاز دوره تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در قشم از هفتم اسفند 94 به ثبت رسیده است، از گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از عوامل موثر در تخم گذاری زود هنگام این گونه از لاک پشت ها نام برد.
مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم یادآوری کرد که برای نخستین بار در کشور از سال 81 طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی این جزیره با همکاریJEF/SGP  (برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی) آغاز شده است.

شایان ذکر است که طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در قشم، با کمک مردم روستای شیب دراز از سال 84 به عنوان یکی از موفق ترین طرح های حفاظتی کشور و در سال 88 به عنوان یکی از10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شد.
همچنین در بهمن ماه سال 1390 نیز با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ساحل 60 هکتاری تخم گذاری لاک پشت ها در قشم به عنوان اثر طبیعی به ثبت رسید.
لاک پشت های پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) جزو هفت گونه از لاک پشت های دریایی شناخته شده در آب های جهان محسوب می شود که همه ساله از طریق آب های آزاد وارد آب های خلیج فارس می شوند و در سواحل روستای شیب دراز در 70 کیلومتری جنوب شهر قشم اقدام به تخم گذاری می کند.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :