تجهیز بندر چابهار، نمادی از همکاری تهران ـ دهلی نو

  • دوشنبه 3 خرداد 1395 - 16:01
  • 0 دیدگاه
رییس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و هندوستان، تاکید کرد: روابط ایران با هندوستان همواره حائز اهمیت بوده و امروز نیز تقویت روابط دو طرف به نفع دو ملت و کل منطقه است.
به گزارش فرینا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که روز دوشنبه و پس از امضای 12 سند همکاری میان دو کشور با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود: سفر نخست وزیر هندوستان به ایران و در دوره پسابرجام و پساتحریم، زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته مهیا می کند. روابط اقتصادی دو کشور می تواند بسیار گسترده تر از گذشته باشد و امروز مسئولین اجرایی دو کشور تصمیم گرفتند که روابط دو کشور از حالت تجاری به روابط اقتصادی جامع تبدیل شود.

دکتر روحانی اظهار داشت: هنگامی که بحث روابط اقتصادی ایران و هندوستان مطرح می شود، به مفهوم تعامل ایران و همسایگانش با جمعیتی بالغ بر 400 میلیون نفر و هندوستان به عنوان کشوری با بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت است. با توجه به ظرفیتهای انرژی در ایران و معادن گسترده هندوستان و بندر راهبردی چابهار، می توانیم در عرصه های مختلف از جمله در صنایع آلومینیوم و پتروشیمی همکاریهای گسترده ای داشته باشیم.

رییس جمهوری، سرمایه گذاری هندوستان در توسعه بندر چابهار و تجهیز آن را نمادی برای همکاری بین دو کشور توصیف و تصریح کرد: چابهار مبدا دالان ترانزینی بین جنوب - شرق و جنوب - شمال خواهد بود و با اتمام احداث راه آهن بین چابهار - زاهدان و زاهدان – سرخس، این مسیر ریلی می تواند به نقطه اتصالی بین کشورهای مختلف از هندوستان و افغانستان گرفته تا کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود.

دکتر روحانی خاطرنشان ساخت: با توجه به نقش بانکها در روابط اقتصادی دو کشور، امروز بحثهای بسیار مهمی درباره نحوه ساماندهی روابط بین بانکها داشتیم و امیدواریم در آینده نزدیک ، تسهیلات بانکی بیش از گذشته زمینه را برای روابط اقتصادی وسیع تر بین دو کشور فراهم و آماده کند.
رییس جمهوری گفت: پیشرفت هندوستان در تکنولوژیهای نو و های تک به ویژه آی تی سی، بیو و نانوتکنولوژی و هوا - فضا ما را بر آن داشت تا امروز توافق کنیم که روابط دو کشور در عرصه فناوریهای نو، دانشگاهی و پارکهای علمی و فناوری توسعه یابد.
دکتر روحانی گسترش توریسم و گردشگری بین دو کشور با تکیه بر اشتراکات تمدنی، فرهنگی و تاریخی بین دو ملت را از دیگر توافقات دو کشور در نشست هیاتهای عالیرتبه دو کشور برشمرد.
رییس جمهوری تاکید کرد: با توجه به اهمیت ثبات و امنیت در منطقه، به ویژه در افغانستان، عراق، سوریه و یمن و دیگر کشورهای منطقه و مواجهه با معضل مهم تروریسم در منطقه، دو کشور تصمیم گرفتند که در مسائل سیاسی و ارتباطات اطلاعاتی روابط نزدیک تری را برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم ایجاد کنند.
"نارندرا دامورداس مودی" نیز در این نشست خبری، همکاری و مشارکت دو کشور را بسیار حائز اهمیت توصیف و تاکید کرد: دستاوردهای این دیدار و قراردادهای امضا شده، فصل تازه ای در عرصه همکاری های استراتژیک دو کشور رقم می زند و بی تردید رفاه دو ملت در گرو همکاری های گسترده اقتصادی ایران و هندوستان خواهد بود.
نخست وزیر هندوستان ادامه داد: همکاری گسترده تجاری، ارتباطات کارآمد جاده ای بویژه در زمینه راه آهن، مشارکت در بخش های نفت و گاز، آموزش و مسائل فرهنگی از ارکان همکاری های اقتصادی دو کشور خواهد بود.
وی از اختصاص 500 میلیون دلار برای توسعه و زیرساخت بندر چابهار برپایه قراردادی دوجانبه خبر داد و تصریح کرد: بی تردید این قرارداد به پیشرفت و رشد اقتصادی منطقه منجر خواهد شد و مصمم هستیم هر چه زودتر این قراردادها عملیاتی شود.
مودی همچنین امضای قرارداد سه جانبه حمل و نقل و ترانزیت کالا با مشارکت ایران، هندوستان و افغانستان را فرصت تاریخی دانست که راه های ارتباطاتی جدید و نزدیکتر را بین سه کشور برقرار خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و هندوستان در امنیت، ثبات و پیشرفت منطقه نقشی تعیین کننده دارند، گفت: دو کشور نسبت به تروریزم و افراطی گری نگرانی های مشترکی دارند و توافق کردیم در برخورد با تروریزم، افراطی گری، حمل و نقل مواد مخدر و جرایم سایبری به نحو نزدیکتری هم اندیشی کنیم.
نخست وزیر هندوستان ادامه داد: امروز توافق کردیم که همکاری های سازمان های دفاعی و امنیتی دو کشور در زمینه امنیت دریایی را تسهیل کنیم.
مودی با اشاره به همکاری های غنی و استوار دو کشور در طول تاریخ اظهار داشت: من و دکتر روحانی در مسیر آینده درخشان این روابط از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و دوستی دو ملت عامل ثبات در منطقه خواهد بود.
نخست وزیر هندوستان در ابتدای سخنان خود نیز با بیان اینکه زیبایی وغنای زبان فارسی همواره جهانیان را مجذوب کرده است، افزود: سفر به ایران حقیقتا مایه افتخار است.
مودی با اشاره به دوستی ایران و هندوستان از قرن های گذشته تاکنون و همچنین ارتباط و پیوند دو جامعه ایرانی و هندی از طریق هنر، معماری، افکار، اندیشه، آداب و رسوم و فرهنگ، گفت: دو کشور به عنوان دوست و همسایه همواره در ترقی، پیشرفت و شادی و غم یکدیگر شریک بوده اند.
وی ادامه داد: هرگز فراموش نخواهیم کرد که ایران نخستین کشوری بود که در زلزله سال 2001 در هندوستان به کمک کشورمان شتافت و هندوستان نیز مفتخر است همواره در شرایط سخت و دشوار در کنار ایران بوده است.

نخست وزیر هندوستان ضمن ستایش از دیپلماسی دوراندیشانه مقام معظم رهبری گفت: قدرت رهبری و شفافیت و بصیرت جنابعالی نیز همواره من را به شدت تحت تاثیر قرارداده است.

 

 

امتیاز به خبر :