افزایش صادرات کالاهای تولیدی منطقه آزاد انزلی به کشورهای همسایه

  • دوشنبه 10 خرداد 1395 - 18:06
  • 0 دیدگاه
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی از رشد 133 درصدی میزان صادرات كالاهای تولیدی منطقه به کشورهای همسایه و اروپایی طی دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
به گزارش فرینا، وحید طالب پور با اشاره به اینكه یكی از اهداف مهم مناطق آزاد بر اساس ماده 1 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد رشد و توسعه اقتصادی، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالا می باشد تصریح کرد: در طی دو ماهه نخست سالجاری بیش از 18.4 میلیون دلار كالاهای تولیدی شركت های واقع در این منطقه به خارج از كشور صادر شده است و این در حالیست كه طی مدت مشابه سال قبل حدود 7.9 میلیون دلار از محصولات این شركت ها به خارج از كشور صادر گردیده بود.

وی  با بیان اینکه در همین مدت 19.6 میلیون دلار صادرات کالای عبوری از مسیر منطقه به کشورهای همسایه را نیز شاهد بودیم افزود: دردوماهه نخست سالجاری رقم صادرات از مسیر این منطقه به 19.6 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رقم 18.5 به میزان پنج درصد افزایش داشته است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان با اذعان به اینکه در دولت تدبیر و امید اقدامات مؤثری جهت بهبود فضای كسب و كار، خلق مزیت و رفع مشكلات واحدهای تولیدی منطقه صورت گرفته است تاکید کرد: حاصل این اقدامات فعالسازی 34 واحد تولیدی غیر فعال منطقه، افزایش میزان تولیدات و صادرات و ایجاد اشتغال صنعتی در دو سال و نیم گذشته بوده است.

وی مقاصد و اهداف صادراتی محصولات تولیدی منطقه را كشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، عراق، تركیه، افغانستان و آلمان اعلام کرد و افزود: میزان صادرات کالاهای تولیدی منطقه  از رقم ناچیز 0.44  میلیون دلار درسال 91  به میزان 4.3 میلیون دلار در سال 92 در ادامه  سال 93 به 8.7 میلیون دلار رسید و در ادامه این مسیر روبه رشد در سال 94 به رقم قابل توجه 42 میلیون دلار افزایش یافته است كه این میزان از رشد در طول عملكرد فعالیت سازمان منطقه آزاد انزلی کم سابقه  بوده که در دو ماهه نخست سالجاری این روند رو به رشد تداوم داشته است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان یا بیان اینکه یکی از شركتهای تولیدی منطقه به عنوان صادر کننده نمونه کشوری در سال گذشته لوح تقدیر خود را از شخص معاون اول محترم رئیس جمهور دریافت نموده است و این واحد تولیدی کار آفرین منطقه تنها صادر كننده نمونه کشوری در مناطق آزاد کشور نیز می باشد خاطر نشان کرد: اخیراً نیز چندین شركت تولیدی صادركننده دیگر در ادامه روند فعال سازی واحدهای تولیدی منطبق بر سیاست ها و برنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی كشور در این منطقه در زمینه تولید انواع MDF و محصولات چوبی و فولادی، پوشاك، ظروف پلاستیكی و ... فعال شده اند كه عمده تولیدات آنها بر اساس پروانه های صادره گمرك، به كشورهای همسایه صادر شده است.

طالب پور در پایان احداث مجتمع بندری کاسپین با رویکرد صادراتی را از برنامه ها راهبردی سازمان متبوع خود برای توسعه صادرات و مبادلات تجاری کشور دانست و اظهار داشت: یكی از اولویت های مهم سازمان منطقه آزاد انزلی برای سال 1395 حفظ و ارتقاء رویه كنونی و ارتقاء شاخص های صادرات و صادرات مجدد به منظور تحقق اهداف و ماموریتهای مناطق آزاد در راستای برنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی است.

 

 

برچسب ها : انزلی منطقه آزاد
امتیاز به خبر :