حضور منطقه ويژه سلفچگان در دومين گنگره بين المللي مناطق آزاد جهان

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان و جمعي از مديران و مسئولان اين منطقه در دومين كنگره بين المللي مناطق آزاد جهان در كشور امارات حضور يافتند.

به گزارش فرينا، دومین کنگره بین المللی مناطق آزاد جهان در سال 2016 در کشور امارات شهر دبی با شرکت بیش از 60 کشور و بيش از 600 نفر از كارشناسان و مديران اقتصادي و با عنوان فرصتهایی برای مناطق آزاد در آینده‏، تشکیل شد.
در این کنگره بین المللی هیاتی از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان شرکت داشتند و طی برگزاري این کنگره سه روزه موضوعات ویژه ای در خصوص کیفیت و نحوه عملکرد مناطق آزاد و توانمندیهای بالقوه آنها در جهت گسترش و توسعه خدمات سرمایه گذاری در قالب کارگاههای آموزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفته همچنين مدلهای موفقی از مناطق آزاد جهان نیز معرفی شدند .
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان یکی از اهداف اصلی برگزاري این کنگره را بحث و بررسی و توجه خاص به یکپارچه سازی مناطق عنوان كرد و گفت: مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی، مناطق امن و مناطق سبز از لحاظ ساختار مدیریتی و نظام شکل گیری به گونه ای است که تمامی این مناطق می بایستی از نظام مدیریتی و شکل گیری یکسانی پیروی کنند.
سيد مهدي طباطبايي افزود: دخالت دادن دولتهای مرکزی و منطقه ای در فعالیت های مناطق مورد توجه خاصی قرار گرفته به گونه ای که دولتهای محلی و منطقه ای شرکت فعالانه ای در تسهیل  قوانین و مقررات مناطق می بایستی ایفا کنند.
طباطبايي همچنين به اجماع و توافق کلیه شرکت کنندگان بر این واقعیت که بخش آکادمیک و دانشگاهی را نیز می بایستی در فعالیتهای مناطق سهیم نمود اشاره كرد و گفت: استفاده و بهره گيري از دانش و مهارتهای بخش دانشگاهي در مسیر برنامه ریزی و پیشبرد اهداف مناطق بهره مند شد. 
منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان تنها هياتي بود كه از ایران به سرپرستی مدیرعامل اين منطقه در این رویداد جهانی شركت كرده بود. نکته قابل ذکر در مورد شرکت کنندگان در این کنفرانس، حضور پررنگ و موفقیت آمیز مناطق آزادی از کشورهای در حال توسعه نظیر مکزیک و کاستاریکا در کنار و همراستای مناطق آزاد کشورهای توسعه یافته بود از دیگر ویژگیهایی که می توان به آن اشاره کرد ظهور عناوینی نظیر مناطق آزاد، مناطق سبز، مناطق صنعتی و مناطق ایمن بوده است که همه آنها علیرغم عنوان متفاوتی که به خود اختصاص داده اند ماهیتی یکسان داشته و هدف مشترکی را دنبال می کنند
در پايان اين گنگره اعضاء توافق کردند که کنگره سال بعد در کشور کلمبیا برگزار گردد. لازم به ذکر است که بسیاری از نمایندگان مناطق آزاد کشورهای دیگر و همچنین نمایندگان وزارتخانه های صنعت و معدن و تجارت تعدادی از کشورهاي شركت كننده تمایل خود را به برقراری ارتباط و تعامل فیمابین مناطق خود و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ابراز داشتند .




امتیاز به خبر :