مناطق آزاد را آزاد کنیم

  • سه شنبه 18 خرداد 1395 - 11:07
  • 0 دیدگاه
بیست و پنجمین نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور صبح امروز با حضور دکتر خسرو پیری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری روسای پارک‌های علم و فناوری کشور و مسئولان مناطق آزاد تجاری در محل وزارت علوم برگزار شد.
به گزارش فرینا، محمد معزالدین معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به ویژگی‌های مناطق آزاد و پارک‌های علم و فناوری گفت: «ما در برنامه اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه پنج ساله راهبردی خود، نگاه ویژه‌ای به بحث فناوری‌های نوین داریم. پارک‌های علم و فناوری اساسا مثل شهرک‌های صنعتی کشور هستند، یعنی ابتدا محدوده‌هایی را مشخص می‌کنیم و افراد و دستگاه‌هایی را در آنجا مستقر می‌کنیم و تسهیلاتی نیز در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا شروع به فعالیت کنند.»

او گفت: «در سال‌های اول انقلاب گروه‌های خلاق و نوآور زیادی داشتیم و یکی از مشکلات آنها قوانین دست‌وپاگیر ما بود. بهترین استادان ما در دانشگاه‌ها در فعالیت‌های تولیدی خلاق خود به دلیل قوانین دست‌وپاگیر محدود شدند. خوشبختانه بسیاری از این قوانین در سال‌های بعد از انقلاب برداشته شد اما آنچه مفهوم قوانین مناطق آزاد است،عبور از قوانین بروکراسی در حوزه تولید در ایران است.»
او مناطق آزاد را به صورت یک برند شناخته در دنیا توصیف کرد و مهم‌ترین مزیت و مشخصه آن‌ها را تعاملات بین‌المللی دانست که سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب می‌کند.

معزالدین به قوانین پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: «در ایران، قوانین پارک‌ها تحقیقاً مشابه همان قوانین مناطق آزاد است اما پارک‌ها در مرحله اجرا مشکلات زیادی با گمرک سیستم‌های بانکی و بیمه‌ای و هم با مقوله ورود و خروج دارند. از سوی دیگر مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها نیز که با ذات مناطق آزاد همسو نیست تدوین شده است.»

او گفت: «اخیرا در پاسخ سوال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که ازوضعیت مناطق آزاد سوال می‌کردند گفتم که مناطق آزاد را باید دوباره آزاد کنیم. عبور از گمرکات کشور مانند عبور از خط آتش است. محدوده‌های مناطق آزاد ما قبل از گمرکات کشور تعریف شده‌اند اما متاسفانه مشکلات پیچیده‌ای با آن‌ها پیدا کرده‌ایم.»
معزالدین مناطق آزاد را صاحب اعتبار و شناخت در دنیا دانست و گفت: «مراکز مهم و بزرگ سرمایه‌ دنیا از آن‌ها استقبال می‌کنند. در برنامه ششم توسعه مناطق آزاد به شکل خاصی برای هر منطقه حداقل یک رستاک در رابطه با مفهوم پارک‌های علم و فناوری ایجاد می‌کنیم و از این طریق امکان انتقال سرمایه و فناوری را در مناطق آزاد به وجود می‌آوریم.»

او مدیریت کشور را ناکارآمد دانست و گفت: «بیشترین نیاز در مناطق آزاد که مهم‌ترین وظیفه آنها الگوسازی برای کشور است مساله مدیریت فناوری است. با مدیریت امروزی به طور قاطع هیچ دولتی نمی‌تواند بحران‌هایی را که در ایران وجود دارد با این ساختار چاره‌اندیشی کند.»
او افزود: «ساختار مدیریتی ما قدیمی و مفسده برانگیز است. مهم‌ترین اشکال این ساختار نیز به وزارت علوم است. یعنی این وزارتخانه بر اساس تعداد صندلی‌های خالی دانشجو می‌پذیرد نه بر اساس نیاز بازار. مدیریت مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که امروزه به صورت موفق در کشورهای پیشرفته می‌بینیم و همچنین چگونگی ارتباط و سیاست‌های بین دستگاه‌های مختلف است.اگر بتوانیم برای مدیریت کشور فکری کنیم و این کار از مناطق آزاد نیز آغاز شود تحولی اساسی در کشور به وجود می‌آید.»

او در پایان گفت: «در دولت قبل بین 400 تا 800 هزار نیروی اضافی وارد سیستم اداری کشور شد در حالی که دانشی هم نداشتند، سرباری سنگینی را برای دولت به وجود آوردند. مطمئناً با فناوری‌های پیشرفته به لحاظ مدیریتی یاد می‌گیریم که چگونه آن‌ها را سرو سامان دهیم، نه اینکه آن‌ها را بیکار کنیم. من معتقدم که این مدیریت به روز نیست و قابلیت انطباق با مدیریت‌های جهانی را ندارد و به یک معنا نمی‌تواند بحران را حل کند.»

 

 

برچسب ها : مناطق آزاد
امتیاز به خبر :