تمرکز بر انتقال و جذب فناوری‌های پیشرفته در مناطق آزاد کشور

  • سه شنبه 18 خرداد 1395 - 11:47
  • 0 دیدگاه
مدیر پروژه سند راهبردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله مناطق آزاد گفت: بر اساس این برنامه 9 هسته در داخل مناطق آزاد ایجاد می‌شود که در رأس آن هسته انتقال فناوری‌های پیشرفته است که تاکنون در هیچ منطقه‌ آزادی به غیر از قشم ایجاد نشده است.
به گزارش فرینا، فروزان زیادلو در بیست‌ و پنجمین نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با اشاره به وظایف مناطق آزاد اظهار کرد: بر اساس ماده یک قانون تاسیس مناطق آزاد یکی از ماموریت‌ها و وظایف این مناطق انتقال فناوری‌های پیشرفته است. ضمن آنکه در ماده 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 5 سیاست کلی برای مناطق آزاد تعیین شده است که در راس آن انتقال فناوری و جذب فناوری‌های پیشرفته قرار دارد.

وی با اشاره به تاکیدات سند راهبردی مناطق آزاد یادآور شد: بر اساس این سند مقوله انتقال فناوری‌های پیشرفته یکی از ماموریت‌های این مناطق قلمداد شده است.
زیادلو با تاکید بر اینکه بر اساس استراتژی‌های توسعه فناوری، این مقوله به گونه‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده است، اضافه کرد: مهم‌ترین مقوله توسعه فناوری ارتباط مراکز رشد و علمی با جامعه محلی است. از این رو ایجاد قطب‌های توسعه در مناطق آزاد مدنظر بوده است.
وی در عین حال با تاکید بر اینکه قطب‌های توسعه علمی در این مناطق با جامعه محلی داد و ستدی ندارند، خاطرنشان کرد: از این رو با توسعه مراکز علمی در مناطق آزاد، جامعه محلی بیشتر با آسیب‌های این استراتژیک درگیر می‌شوند.

مدیر پروژه سند راهبردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: در این راستا برای رشد متعالی استراتژی جامعه محلی و روستایی مطرح شده است تا ازاین طریق فناوری‌هایی که ریشه در جامعه محلی دارند، بتوانند در پارک‌های علم و فناوری توسعه یابند تا از این طریق جامعه محلی نیز از مزایای آن بهره‌مند شوند.

زیادلو با تاکید بر اینکه ما به مساله انتقال فناوری‌های پیشرفته در مناطق آزاد تنها به یک ماموریت اداری نگاه نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: مناطق آزاد پایلوت توسعه کشور و راهکاری برای برون‌رفت از اقتصاد نفتی و غیرپویا است. از این رو ما به مقوله پارک‌ها به عنوان یک ماموریت استراتژیک نگاه می‌کنیم.
وی ایجاد نقاط صادراتی مبتنی بر مزیت‌های داخلی را یکی از مناطق آزاد نام برد و اظهار کرد: در حال حاضر کاروان علم کشور به سرعت در حال حرکت است و لازم است تا صنایع موجود حلقه‌های اتصال خود را با فناوری‌های پیشرفته ایجاد کنند.

زیادلو با اشاره به برنامه پنج ساله مناطق آزاد خاطرنشان کرد: در سال جاری پس از تهیه سند راهبردی مناطق آزاد، برنامه پنج ساله این مناطق را در چارچوب سند راهبردی تدوین کرده‌ایم.
وی ادامه داد: بر اساس این برنامه 9 هسته محوری در مناطق آزاد ایجاد می‌شود که در رأس آن هسته انتقال فناوری‌های پیشرفته قرار دارد.

مدیر پروژه سند راهبردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در عین حال تاکید کرد: این در حالی است که به غیر از منطقه آزاد قشم که دارای پارک علم و فناوری است، هسته انتقال فناوری در هیچ منطقه آزادی ایجاد نشده است.

زیادلو در این نشست پیشنهاد کرد تا برای ایجاد هسته‌های انتقال فناوری، یک سند پژوهشی راهبردی برای مناطق آزاد در چارچوب انتقال فناوری‌های پیشرفته تدوین شود.

 

 

برچسب ها : مناطق آزاد
امتیاز به خبر :