حفاظت 14 ساله قشمی ها از لاک پشت ها

روز جهانی محیط زیست (16 خرداد) بهانه خوبی بود تا جمعی از مردم جزیره قشم به ویژه کودکان و نوجوانان سه شنبه شب با تجمع در سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی روستای شیب دراز، در جشن پوزه عقابی های کوچک شادمانی و پایکوبی کنند.
به گزارش فرینا، شور و حال جشن تولد بچه لاک پشت های پوزه عقابی که با مشارکت کانون فکری کودکان و نوجوانان قشم برگزار شده بود با اهدای جوایز به نقاشی ها و داستان های کوتاه مرتبط با محیط زیست دو چندان شد.

نکته جالب دیگر این مراسم مشارکت هلال احمر، آتش نشانی قشم و اورژانس بود که با اعزام نیرو و تجهیزات ایمنی در این جشن مشارکت داشتند.
با خروج هر بچه لاک پشت از عمق 50 سانتی متری محل حفاظت شده در سواحل روستای شیب دراز قشم، هیاهوی شادمانه کودکان و نوجوانان در فضا پیچیده می شد و در کنار آن نور تلفن های همراه و فلش دوربین ها و همچنین حرکت هلی شاتی که برای نخستین بار از تولد بچه لاک پشت ها فیلمبرداری می کرد، توجه همگان را به این مراسم جلب کرده بود.

کارشناس مسئول محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم در حاشیه برگزاری این جشن طی سخنانی در جمع شرکت کنندگان، گفت: امسال 106 لاک پشت پوزه عقابی در سایت روستای شیب دراز قشم تخم گذاری کردند.

محمد غواصی اعلام کرد: دکتر بیژن فرهنگ دره شوری مدیر محیط زیست وقت سازمان منطقه آزاد قشم برای نخستین بار طرح حفاظت از تخم لاک پشت های پوزه عقابی را در قشم آغاز کرد و امروز با گذشت 14 سال شاهد تلاش تحسین برانگیز جوامع محلی در برنامه حفاظت و جشن تولد بچه لاک پشت های پوزه عقابی در روستای شیب دراز قشم هستیم.

وی ادامه داد: ورود لاک پشت های پوزه عقابی و تخم گذاری این جانوران در روستای شیب دراز و برنامه جامع حفاظت از آنها باعث شده تا نام شیب دراز قشم جهانی شود.
به گفته این کارشناس مسئول محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، آشنا کردن کودکان و نوجوانان با محیط زیست دریایی و تبیین نقش و جایگاه جامعه محلی در حفظ این اکوسیستم از اهداف اصلی برگزاری این آئین است.

وی یادآور شد: لاک پشت های پوزه عقابی نقش مهمی در اکوسیستم دریایی دارند و انقراض نسل این گونه از جانوران لطمه ای جبران ناپذیری به چرخه پویای این اکوسیستم می زند.
غواصی، توسعه آموزش های همگانی به ویژه برای کودکان و نوجوانان وایجاد بسترهای لازم برای اجرای طرح های عملی در حوزه حفاظت از این گونه لاک پشت ها را برای حفاظت از این جانوران بسیار مهم توصیف کرد.

وی با اعلام اینکه سال گذشته تنها 52 لاک پشت برای تخم گذاری وارد سایت روستای شیب دراز شدند، گفت: شمار لاک پشت های پوزه عقابی که امسال برای تخم گذاری به سواحل شیب دراز وارد شدند از دو برابر نیز فراتر رفت و این نشانگر موفقیت برنامه های حفاظت از این جانوران است.

غواصی سایت تخم گذاری و حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در ساحل روستای شیب دراز قشم را یکی از مهمترین مناطق تخم گذاری و حفاظتی این گونه از جانوران برشمرد و گفت: درگیر کردن جوامع محلی در طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح زیست محیطی به شمار می رود.

کودکان شرکت کننده در جشن تولد بچه لاک پشت های پوزه عقابی با ابراز شادمانی از حضور در این مراسم، فضای خالی پائین بنر یک متر و نیمی بیانیه روز جهانی محیط زیست با محوریت حفاظت از گونه های در حال انقراضرا امضا کردند.
بنا به این گزارش، اسفند ماه سال 94 تعداد 105 لاک پشت پوزه عقابی با ورود به سواحل روستای شیب دراز اقدام به تخم گذاری کردند و مسئولان محیط زیست سازمان با مشارکت جوامع محلی با جمع کردن تخم این جانوران و انتقال آن در محل تعین شده کار حفاظت از تخم لاک پشت ها را به صورت شبانه روزی آغاز کردند.

از 25 اردیبهشت امسال مردم قشم و مسافران این جزیره شاهد تولد بچه لاک پشت ها در سایت روستای شیب دراز بودند و مراسم خروج نوزادان از تخم و وورد آنها به آب های خلیج فارس تا یک ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :