احیای بازی های بومی در غرب جزیره قشم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم از برگزاری نخستین جشنواره بازی های بومی محلی کودکان غرب جزیره قشم در رشته های کامچیا، گویا، مالوکا، شیطون ره شتا و دیه پا بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد.
به گزارش فرینا، سید مهدی موسوی اجاق با بیان این مطلب گفت: این مسابقات با هدف غنی سازی اوقات فراغت کودکان و احیای بازی های ریشه دار تاریخی که با زندگی مردم این منطقه مانوس است در 10 روستای غرب جزیره قشم، برگزار می شود.

وی افزود: کلمچیا، گویا و مالوکا بازی های مربوط به پسران و شیطون به شتا و دبه پا نیز از بازی های مربوط به مسابقات دختران غرب جزیره قشم است.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم، این مسابقات با بهره گیری از ریشه های تاریخی، آداب و سنن و آئین های بومی محلی جزیره قشم و با هدف حفظ رسوم خاص این منطقه و معرفی آن به نسل های جدید و آینده با تلفیقی از برنامه هالی فرهنگی، آموزشی و تربیتی در 10 روستای غرب جزیره قشم برگزار می شود.

وی ادامه داد: این بازی ها هم به صورت فردی و هم گروهی به همراه برنامه شعرخوانی با اصطلاحات خاص هر روستا و با لهجه محلی اجرای خواهد شد.

موسوی اجاق اظهار کرد: به تمام افراد شرکت کننده گواهی شرکت و جوایز فرهنگی اهدا می شود و در مراسم اختتامیه نیز با برگزاری دو یا سه بازی خاص که با انتخاب دهیاران و اعضای شورای هر محل انجام می شود، به نفرات و تیم های اول تا سوم جوایز ویژه اهدا خواهد شد.

وی گفت: داوری این بازی ها به عهده دهیاران هر روستا و اعضای شوراها است و منتخبین هر روستا به مرحله بعدی راه پیدا می کند.

مردم جزیره قشم در جنوب ایران که بیشتر آنان در 68 روستای این منطقه زندگی می کنند هنوز از آئین های به جا مانده نیکانان خود در بعضی از مسائل همانند آئین ها و مراسمات خاص و سنتی و نیز بازی های بومی و محلی قدیمی پیروی می کنند.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :