ثبت 150 شرکت سرمایه گذاری کشور افغانستان در چابهار

 رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: از مجموع سه هزار شرکت به ثبت رسیده سرمایه گذاری از ابتدای تاسیس منطقه آزاد در سال 1373 تاکنون 150 شرکت مربوط به تجار و بازرگانان سرمایه گذار کشور افغانستان است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، عبدالرحیم کردی اظهار داشت: چابهار به عنوان یکی از نقاط راهبردی کانون توسعه سرمایه گذاری جهانی سبب جذب هیات های سرمایه گذاری خارجی شده بطوری که سرمایه گذاران کشورهای مختلف حاشیه خلیج فارس، اقیانوس هند، آسیای میانه و مناطق همجوار تمایل زیادی برای حضور و فعالیت اقتصادی- تجاری در این منطقه دارند.

وی افزود: یکی از اهداف شکل گیری منطقه آزاد در چابهار تامین کالاها و مواد مصرفی کارخانجات و صنایع تبدیلی کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.

وی گفت: سرمایه گذاران کشور افغانستان در منطقه آزاد چابهار حضور فعالی دارند و هم اینک 485 تاجر، بازرگان و سرمایه گذار این کشور به همراه خانواده مقیم منطقه آزاد هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: 150 شرکت افغانستانی در زمینه های بازرگانی، ترانزیت و صنایع در این منطقه آزاد فعالیت می کنند.
دکتر کردی ادامه داد: با تکمیل طرح های زیربنایی فرودگاه بین المللی، طرح توسعه بندر شهید بهشتی، راه اندازی خطوط کشتیرانی و آماده شدن پسکرانه و ریل آهن، سرمایه گذاران می توانند بهتر و بیشتر در زمینه حمل و نقل و ترانزیت فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه مدیران و مسئولان منطقه آزاد چابهار و دبیرشورایعالی مناطق آزاد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی سفرهای متعددی به کشور افغانستان داشته اند خاطرنشان کرد: سفر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان و چندین وزیر و والی آن کشور به چابهار نشان دهنده عزم جدی 2 کشور برای همکاری و توسعه فعالیتها و مبادلات اقتصادی است.

وی اظهار داشت: برای سرمایه گذاران کشور افغانستان تمام شرایط مهیا شده است و در کمترین زمان قرارداد ثبت شرکت و زمین برای فعالیت اقتصادی، تجاری و بازرگانی تحویل خواهد شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: درصدد تردد کامیون های پلاک افغانستان به چابهار برای انتقال کالا هستیم.
دکتر کردی گفت: پس از برجام هیات های سرمایه گذاری کشورهای مختلف در سفر به منطقه آزاد چابهار تمایل خود را برای حضور و فعالیت در زمینه های مختلف اعلام کرده اند.

وی گفت: اجلاس رئیسان مناطق آزاد حاشیه اقیانوس هند (آیورا) در چابهار توانست این منطقه را به خوبی در جهان معرفی کند و در حدود یکسال گذشته بیش از 100 شرکت سرمایه گذار به چابهار سفر کرده اند.

وی ادامه داد: ترانزیت خارجی این منطقه در مدت سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید 13 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با 2 میلیون دلار سه ساله 90 تا 92، رشد 6.5 درصدی را نشان می دهد.

وی گفت: مبدا کالاهای ترانزیتی از این منطقه در این مدت کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه و افغانستان بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: نگاه مثبت و بلند رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید و اجرای طرح های توسعه ای و زیربنایی سبب شده تا چابهار در چند سال اخیر مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گیرد و این امر می تواند به توسعه این منطقه و استان سیستان وبلوچستان کمک شایانی کند.

وی بیان کرد: چابهار به قطب سوم پتروشیمی کشور تبدیل خواهد شد و با بکارگیری بیش از 17 هزار نیروی انسانی بخش زیادی از مشکلات بیکاری را مرتفع می کند.
امتیاز به خبر :