مناطق آزاد بهترین گزینه برای توسعه اقتصادی کشور/جزیره كيش ويتريني براي ايران

اختصاصی فرینا ـ نماینده مردم شهرستان گرمی در مجلس شوراي اسلامي گفت: منطقه آزاد كيش ويتريني براي جمهوري اسلامي ايران است.

سيدحمايت ميرزاده در گفتگو با خبرنگار فرينا افزود: امكانات ما دركشور محدود است و نمي توانيم تمام كشور را به عنوان مناطق آزاد معرفي كنيم. زمان زيادي نياز است كه در كشور توسعه متوازن ايجاد شود.


ميرزاده گفت: ما با دنيا مراودات و ارتباطاتي داريم، شرايط، امكانات، زيرساخت ها و شرايط آب و هوايي جزيره كيش براي گردشگران و سرمايه گذاران اروپايي و غير اروپايي كه به ايران مي آيند مكان مناسبي است. اين امتيازي است براي ايران كه چنين منطقه اي را براي گردشگران خارجي ايجاد كرده است.


وي افزود: بعد از نفت، موضوع گردشگري در اقتصاد كشورها پر اهميت و قابل توجه است. صنعت گردشگري، صنعت كم هزينه و پر بازده است و با كمي توجه اقتصاد كشور و مناطق آزاد را متحول مي كند.


سخنگوی کمیسیون آموزش در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: موقعيت جغرافيايي و ارتباطي كه منطقه آزاد كيش با كشورهاي همسايه دارد، وجود فرودگاه و امكانات باعث شده اشتغالزايي بيش از پيش در اين منطقه فراهم شود.

ميرزاده گفت: نهادها و سازمان هاي دولتي مي توانند از امكانات اين جزيره براي برگزاري برنامه هاي بين المللي استفاده كنند و به دنيا نشان دهيم كه ما اهل تمدن و پيشرفت هستيم.

وي افزود: منطقه آزاد كيش در بحث تجارت و صادرات لوازم علوم پزشكي فعال است. در بازديدي كه با اعضاي فراكسيون گردشگري از اين كارگاه هاي توليدي لوازم پزشكي داشتيم برخلاف تصور خيلي ها كه مناطق آزاد به خصوص كيش را محلي براي واردات كالاهاي لوكس مي دانند، تراز مالي آنجا خلاف اين ادعا را نشان داد.

نماینده مردم شهرستان گرمی در مجلس شوراي اسلامي گفت: مراكز علمي و پژوهشي نيز از امكانات خوبي برخوردار هستند ولي در جذب دانشجوي خارجي موفق نبوده ايم، به نظر مي رسد در برخي از قوانين بايد تجديد نظرهايي صورت گيريد تا بتوانيم دانشجويان خارجي جذب كنيم. زمينه براي توسعه و اشتغالزايي در جزيره كيش خيلي فراهم است ولي از پتانسيل هاي موجود در جزيره به خوبي استفاده نمي شود.


ميرزاده مخالفت برخي نمايندگان در خصوص ايجاد مناطق آزاد جديد را عدم شناخت آنها از مناطق آزاد دانست و افزود: مناطق آزاد آن طور كه بايد و شايد در كشور شناخته شده نيستند و شايد كساني كه مخالف ايجاد مناطق آزاد جديد هستند ابعاد منفي را بيشتر تبليغ كرده اند تا مثبت.


وي در خصوص موافقت با لايحه ايجاد مناطق آزاد جديد در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: نظر ما موافق است. اگر به توسعه كشور و مناطق محروم توجه كنيم نياز به ايجاد مناطق آزاد در كشور داريم. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تا الان آن طور كه در شان نظام اسلامي بوده به محروميت زدايي اين مناطق توجه نشد ولي دولت راه حل اين موضوع را در ايجاد مناطق آزاد مي دانند كه مي توانند در كلان كشور و توسعه كشور كار انجام دهند.


نماینده مردم شهرستان گرمی در مجلس شوراي اسلامي افزود: در مناطق آزاد امكان نظارت و برنامه ريزي، تراز مالي، صادرات و واردات اين مناطق بيشتر است. همه مناطق آزاد پيشنهاد شده جزو مناطق محروم هستند و حرفي براي گفتن در زمينه صادرات صنايع دستي، لبنيات و محصولات كشاورزي دارند.


ميرزاده ادامه داد: همسايگان ما در مناطق آزاد به ما احتياج دارند، ما فقط به دنبال قانونمند شدن اين مراودات با چارچوب بندي مشخص هستيم.

وي افزود: منطقه آزاد بهترين، آخرين و مناسب ترين نسخه اي است كه براي توسعه كشور مورد نياز است. آنها هم قانونمند هستند و هم در چارچوب فعاليت می كنند.


نماینده منتخب مردم شهرستان گرمی در مجلس در پايان گفت: نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي جداي از ديدگاه هاي سياسي، اگر به دنبال محروميت زدايي باشند، با موافقت خود با اين لايحه مي توانند در چارچوب قانوني در فعاليت هاي اين مناطق نظارت داشته باشند و اين مناطق را سامان دهند.

برچسب ها : مناطق آزاد
امتیاز به خبر :