افتتاح ۱۸ پروژه عمراني در بندر امام( ره )

۱۸ پروژه با سرمایه ای بالغ بر ۳۲۱۰ میلیارد ریال با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) افتتاح شد.

به گزارش فرينا، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با اشاره به کسب رتبه نخست سرمایه گذاری این اداره کل طی سال  ۹۴ در کل بنادر کشور، گفت: این بندر امسال نیز در جذب سرمایه های دولتی و خصوصی موفق عمل کرده است. پیشگامی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در استراتژی توسعه و جذب سرمایه ای بالغ بر ۳۲۱۰  میلیارد ریال بیانگر نگاه توسعه محور و بالنده سازمان بنادر و دریانوردی در رسیدن به افق های نوین در این عرصه بین المللی است، که این رویکرد در تحرک بخشیدن به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری های کلان نیز بی تاثیر نبوده است.

سعداله عبداللهی افزود: از همین منظر برنامه افزایش ظرفیت های بندری و تسهیل امور بهره برداران و مشتریان، زمینه ی اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی متعددی با اعتباری بالغ بر ۱۴۳۷ میلیارد ریال را از محل اعتبارات سرمایه ای سازمان بنادر و دریانوردی فرآهم آورده است که در ادامه مختصرا به برخی از این پروژه ها و مزایای حاصل از هر کدام اشاره می گردد؛


احداث ترمینال کالاهای خطرناک و مواد آتش زا

موفقیت این اداره کل در کسب رتبه نخست HSE  میان بنادر کشور موجب شد، احداث ترمینال کالاهای خطرناک و مواد آتش زا در زمینی به مساحت پنج و نیم هکتار و با زیربنایی بالغ بر ۶ هزار متر مربع، در برنامه های این اداره کل قرار بگیرد که امروز شاهد افتتاح این پروژه مهم هستيم.

این ترمینال که ظرفیت پذیرش ۱۰۰ هزار تن کالا را دارد از عالی ترین استانداردها بر اساس دستور العمل I.M.D.G code برخوردار بوده است و می تواند به عنوان الگویی موفق برای سایر بنادر کشور محسوب گردد.


بهینه سازی جاده کمربندی مجتمع بندری برای حل مشکل ترافیک کامیون ها

عبداللهی تعریض و تعویض مسیر موجود، و ساخت دور برگردان های جاده ی کمربندی مجتمع بندری امام خمینی (ره) را ضرورتی انکار ناپذیر دانست که در قالب این طرح برنامه ریزی و اجرا گردید. این جاده به طول سه هزار و ۳۵۲متر و دارا بودن عرض مناسب، سه دور برگردان و شبکه روشنایی؛ مشکل ترافیکی منتهی به درب خروج کامیون رو در قلب مجتمع بندری را برطرف می نماید.


احداث دروازه ورودی و درب خروج ویژه محموله های نفتی

وي گفت: با توجه به اینکه این مجتمع بزرگ بندری، رتبه نخست ترانزیت کشور به عنوان مرز خروجی ترانزیتی را به دست آورده، ضرورت احداث دروازه ورود و درب خروج ویژه محموله های نفتی به عنوان نیازی مهم  اساسی احساس می شد. هدف از اجرای این پروژه، تسهیل در تردد کامیون ها به ترمینال های نفتی، جلوگیری از تمرکز ترافیک در دروازه های موجود، امکان دسترسی به ۱۵۰ هکتار اراضی شمال شانتینگ یارد و تسهیل در ارتباط با شبکه ریلی کشور، است. لازم به ذکر است که این بندر به عنوان هاب تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در کشور مطرح بوده و سالانه بیش از۷۰% از  کالاهای مذکور در آن تخلیه و بارگیری می گردد،  دارا بودن این ویژگی، اهمیت اجرای این پروژه را بیش از پیش نشان می دهد.


آغاز عملیات اجرایی شناور سازی  ۳۹ فروند مغروقه از اروند رود

طرح بزرگ و ملی پاکسازی اروند رود از کشتی های غرق شده، از محل اعتبارات سرمایه ای سازمان بنادر و دریانوردی در واقع با هدف افزایش ضریب ایمنی تردد شناورها و کاهش هزینه های لایروبی در اروند صورت گرفته است. یقیناً رودخانه اروند می تواند به عنوان یک آبراه بین المللی و استراتژیک نقشی تعیین کننده در حمل و نقل دریایی کشور و منطقه ایفا نماید.


طراحی و ساخت سر درب اختصاصی منطقه ویژه

پر واضح است که با طراحی و احداث سردرب اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) محدوده ی تملک اراضی تحت پوشش آن نیز معین گردید.


توسعه سامانه های حفاظتی امنیتی

همچنین پروژه توسعه و نصب دوربین های مدار بسته اراضی پشتیبانی  و نقاط کور مجتمع بندری امام خمینی(ره) ، با هدف توسعه توان امنیتی انتظامی و افزایش رضایت مشتریان اجرا شده است.


تعمیرات اساسی موتوری و زیرْ آبی شناورهای استراتژیک

با توجه به لزوم حفظ، نگهداری و ارتقاء توان تجهیراتی به منظور ارتقاء آماده بکاری تجهیزات و افزایش رضایت مشتریان، برنامه ریزی تعمیرات اساسی شناورهای استراتژیک این اداره کل صورت گرفت. بر همین مبنا تعمیرات اساسی موتوری و زیر آبی لایروب دزفول، یدک کش دادمان ۳، یدک کش خلیج فارس ۲، بویه گذار مهر، شناور مراد،  و طراحی و نوسازی جرثقیل های لایروب دزفول انجام پذیرفته است.


سامانه مانیتورینگ علائم کمک ناوبری آبراه خور موسی

آبراه خور موسی همیشه بعنوان یک آبراه استراتژیک و بین المللی برای کشور محسوب می گردد، لذا ارتقاء ضریب ایمنی و آماده بکاری تجهیزات کمک ناوبری در این آبراه و کاهش هزینه های سرویس و نگهداری علایم کمک ناوبری از جمله اهداف این طرح بوده است که با بهره گیری از توان کارشناسان و متخصصان داخلی برنامه ریزی و انجام شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در خصوص سایر طرح ها افتتاح شده ادامه داد: از دیگر طرح های اجرا شده از محل اعتبارات سرمایه ای سازمان بنادر و دریانوردی می توان به مواردی از جمله راه اندازی سیستم VHF-ICS در مرکز جستجو و نجات دریایی(M.R.C.C) و کنترل ترافیک دریایی، پروژه تعمیرات اساسی اسکله ۲۰ و همچنین سکوهای راهنمایی و ناوبری دریایی (V.T.S) ، احداث ساختمان گارد و انتظامات،  بهسازی مرکز M.R.C.C  و احداث ساختمان مرکز هماهنگی پاس کشتی ها اشاره نمود.


پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی

عبداللهی افزود: علاوه بر طرح های ذکر شده؛ در محدوده اراضی پشتیبانی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) نیز پروژه های متعددی با اعتباری بالغ بر ۱۷۷۳ میلیارد ریال توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی اجرا شده است.

احداث اسکله های شماره ۳۷ و ۳۸ با ظرفیت پذیرش شناورهای ۴۲۰۰۰ تنی و اشتغال زایی ۵۰ نفر توسط شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا؛ این پروژه با هدف توسعه ی خدمات استاندارد به ترمینال های نفتی به انجام رسیده است.

احداث سایت مکانیزه تخلیه، بارگیری و نگهداری کالا به ظرفیت ۷۰۰ هزار تن و اشتغال زایی ۳۰ نفر توسط شرکت نیاکوزرین که کمک شایانی در توسعه ی  ظرفیت انبارش و حمل و نقل کالاهای اساسی در این مجتمع بزرگ بندری می نماید.

احداث چهار سایت عملیاتی تخلیه، بارگیری و نگهداری انواع کالا به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن با اشتغالزایی ۱۱۱ نفر با بهره گیری از منابع غیر دولتی در این مجتمع بزرگ بندری نیز از دیگر پروژه های بهره برداری شده با حضور وزير راه و شهرسازي به شمار می آید که تأثیر به سزایی در توسعه ظرفیت های بندری و توسعه خدمات دریایی و بندری به مشتریان خواهد داشت.




امتیاز به خبر :