افتتاح مرکز گذری مصرف کنندگان مواد مخدر (DIC) در اروند

مرکز گذری مصرف کنندگان مواد مخدر (DIC) محلی است که در آن معتادان تزريقی سخت در دسترس، از محيط حمايتی بهره مند شده و به طور رايگان از خدمات کاهش آسيب برخوردار می شوند.

به گزارش فرينا، سازمان منطقه آزاد اروند برای کاهش آسیب ها در سطح منطقه اقدام به راه اندازی سه مرکز در شهرهای آبادان با اختصاص هزینه ای بالغ بر 3 میلیارد ریال کرده است.

مدیر محیط زیست، بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند در اين خصوص گفت: در این مرکز گذری، خدمات حمايتی مانند غذای سبک نیمه گرم، پوشاک، امکان استحمام و پانسمان های سطحی نيز ارائه می شود و هر مرکز  می تواند دارای يک يا چند تيم سيار و يک واحد درمان نگهدارنده با داروهای آگونيست باشد.

سید مهدی موسوی افزود: در همین راستا تيمی دو يا چندنفره  با مراجعه به مناطق و محل تجمع و زندگی مصرف کنندگان مواد مخدر که به دلايل مختلف به مرکز گذری يا ساير مراکز بهداشتی درمانی دسترسی ندارند يا مراجعه نمی کنند، ضمن ايجاد ارتباط با آنها، خدمات کاهش آسيب را به آن ها ارائه نموده و در صورت امکان آنان را با مراکز گذری و مراکز مشاوره و ارائه دهنده خدمات مرتبط مي سازد.

موسوي در خصوص اهداف راه اندازی این مراکز گفت: از جمله اهداف مركز گذری( DIC) برای  دسترسی و کنترل  معتادان سخت دسترس، همچنین متقاعدسازی سوءمصرف كنندگان مواد با رفتارهای مخاطره آميز از طريق اطلاع رسانی، ارتباطات و آموزش مؤثر و  پايش الگوی سوءمصرف مواد در اجتماعات پرخطر است.

مدیر محیط زیست، بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: همچنین امكان استراحت و پذيرايي مختصر از افراد بی خانمان و دارای سابقه رفتارهای پرخطر، ارائه خدمات اوليه بهداشتی نظير استحمام، خدمات كاهش آسيب و كمك به اتصال اين افراد به خدمات درمانی از دیگر مواردی است که سازمان منطقه آزاد اروند را متقاعد ساخت در راستای راه اندازی این مراکز گام بردارد.

وي با اشاره به خدمات مركز گذري DIC در شهرهای آبادان و خرمشهر، گفت: در این مراکز استراحت مختصر، غذاي نيم گرم، خدمات اوليه بهداشتی، نظير استحمام، ارائه سرنگ، سرسوزن، آب مقطر، پد الكلي از جمله خدمات اولیه بهداشتی است که به این افراد ارائه خواهد شد.

مدیر محیط زیست، بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند افزود: غنی سازي اوقات بيكاری ‌از طریق مطالعه، تماشای فيلم، بازی شطرنج و انجام آزمايشات ايدز و هپاتيت در صورت تمايل، همچنین مشاوره با بيماران و در صورت تمايل و ارجاع به مراكز درمان اعتياد، صدور برگه تردد و تحت نظر و ارائه معرفی نامه جهت دريافت خدمات از مراكز بهداشتی درمانی مرتبط از دیگر خدماتی است که به این افراد ارائه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، خدماتی که در این مراکز ارائه خواهد شد، خدمات روانشناسی، مشاوره گروهی و فردی، مشاوره انجام داوطلبانه آزمایش اچ آی وی، انجام تست مرفین در مرکز، درمان نگهدارنده با متادون، مجهز بودن مرکز به اتاق استراحت و حمام، توزیع پوشاک در فصول مختلف جهت مراجعین و فرزندان آنها، صرف نهار در مرکز، پیگیری مراجعین و انجام خدمات مددکاری در زمان نیاز به خدمات درمانی و غیره، توزیع بسته های کاهش آسیب، ارجاع جهت انجام آزمایشات کبدی و پیگیری و ارجاع افراد مبتلا به سل خواهد بود.

آخرین وضعیت عملکرد DIC های حوزه اروند؛ این مراکز با همکاری دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی آبادان و با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند، ایجاد شده است.



برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :