توسعه تجارت وترانزیت کالا از اهداف اصلی منطقه آزاد چابهار است

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار گفت: توسعه تجارت و ترانزیت کالا به عنوان یکی از اهداف اصلی سازمان منطقه آزاد چابهار مسیر رونق، آبادانی و توسعه همه جانبه جنوب شرق کشور به ویژه سیستان و بلوچستان را هموار کرده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حمیدالله بلیده ای اظهار داشت: مزیت های زیادی در زمینه صادرات و واردات کالا در چابهار وجود دارد و این منطقه به دلیل واقع شدن در مسیر کریدورهای مهم حمل ونقل بین المللی نظیر کریدور شمال- جنوب و کریدور شرق- غرب اهمیت ویژه ای برای ترانزیت وحمل ونقل کالا دارد.

وی بیان کرد: منطقه آزاد چابهار در سال 1373 در زمینی به مساحت 14 هزار هکتار در 9 پیکره تاسیس شده است و نقش مهمی در توسعه منطقه سیستان وبلوچستان و سواحل مکران ایفا کرده است.

وی افزود: چابهار تنها بندر تجاری ایران در حاشیه اقیانوسی دریای عمان(سواحل مکران) تنها نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آب های آزاد است.

وی گفت: بندر و منطقه آزاد چابهار به دلیل نزدیکی با بازارهای آسیای میانه و افغانستان نقش مهمی در ترانزیت کالا و تامین نیازهای آنها دارد و می تواند نقش کلیدی را برای اتصال این کشورها به آب های اقیانوسی ایفا کند.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار ادامه داد: واقع شدن منطقه آزاد چابهار در یک نقطه راهبردی برای کشورهای حاشیه اقیانوس هند حائز اهمیت است بطوریکه نگاه سرمایه گذاران داخلی وخارجی برای حضور معطوف شده است.

بلیده ای با بیان اینکه چابهار دروازه ترانزیت شرق ایران است و به عنوان یک نقطه استراتژیک برای توسعه ترانزیت محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این شرایط برای کشورهای دیگر منطقه از لحاظ موقعیتی فراهم نیست.

وی گفت: چابهار حلقه تکمیلی زنجیره محور ترانزیت شرق کشور محسوب می شود و به عنوان نقطه اتکاء توسعه محور شرق و پل ارتباطی کشورهای آسیای میانه وجنوب شرق آسیا برای ورود به بازارهای جهانی است.

وی ادامه داد: نگاه مثبت و توسعه ای چند سال اخیر مسئولان کشوری به ویژه مقام معظم رهبری و شخص ریاست جمهوری برای تکمیل زیرساخت های بندری، ریلی، جاده ای، احداث فرودگاه بین المللی، ایجاد کارخانه های پتروشیمی، فولاد و صنایع شیلاتی ستودنی است و بزودی موقعیت ویژه ای برای فعالیت سرمایه گذاران فراهم می شود.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار افزود: هم اینک چابهار به عنوان قطب سوم پتروشیمی کشور است و برنامه ریزی برای ایجاد قطب سوم خودروسازی در زمینی به مساحت 400 هکتار نیز انجام شده است.
امتیاز به خبر :