نوآوری محرک اصلی در صنعت و عامل ایجاد رقابت در عرصه جهانی است

  • پنج‌شنبه 27 آبان 1395 - 15:52
  • 0 دیدگاه
سردار دهقان در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی در کیش گفت: حضورجنگنده هاي روسیه ابعاد جدیدی را به نمایشگاه كيش داده است.

به گزارش فرینا، حسین دهقان در ابتدا با اشاره به اهميت برگزاري اين نمايشگاه از دكتر مونسان به عنوان مدير خدمتگزار، صديق ومرد توسعه كه با تمام توان براي بهره گيري ملي از ظرفيت هاي كيش تلاش مي كند تقدير كرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: این نمایشگاه فرصتی را برای همه کسانی که در آن حضور دارند فراهم می کند تا با سیر و تحولات این حوزه صنعتی در عرصه ملی و جهانی آشنا شوند. این روند گشایشگر مسیری است که هر بازیگری در هر حوزه صنعتی می تواند ترسیم کند و گام بردارد و به عبارتی حضور خود را در یک بازار یا صنعت تضمین کند. بستری برای شکل گیری نوع جدیدی از همکاری ها در این نمایشگاه فراهم می شود که به ارتقا صنعت وبازار و رشد و توسعه مجموعه های فعال در این حوزه کمک می کند.

دهقان دانش و فناوری را یک دستاورد دانست و تصریح کرد: هیچ کس در هیچ مقام و جایگاهی با بهره مند بودن از هر قدرتی نمي تواند تصور كند كه يك تكنولوژي يا فناوري را فقط در اختیار خود گیرد و مانع بهره مند شدن سایرین از آن دستاورد شود. توسعه فناوری ها عامل اصلی تغییر و تحولات در حوزه های مختلف زندگی بشر اعم از بحث های رفاهی ومعیشتی یا امنیت و دفاع بوده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: این دستاورد بشری در اصل در سایه همکاری، تعامل و تقابلی است که بین جوامع مختلف و به طور کلی جامعه بشری در نقاط مختلف جغرافیای زیست بشری وجود دارد. لذا سرمایه بشری است که همگان باید از آن بهره مند شوند .گر چه امروز به دلیل فقدان اخلاق و حاکمیت بسیاری از این بخش ها در خدمت تخریب زیست عمومی و ویران کردن بناهای بشری وانهدام جوامع به کار گرفته شده است. هر روز این دستاوردها سلطه بشر را بر محیط خود بیشتر می کند و حتی بشر را به استعمار خود در می آورد. اگر بشر به لحاظ اخلاقی رشد کند، می تواند دستاوردها در خدمت او برای رفاه و آسایش باشد. به خصوص امروزه که ما در عصر ارتباطات و اطلاعات به سر می بریم اعمال محدودیت و بازداشتن دیگران از رسیدن به این فناوری ها برای کسانی که فکر می کنند مالک آن هستند بسیار محدود شده و این فضای یکپارچه شکل گرفته، امکان بهره مند شدن همگان را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: امروز در جوامع بشری تربیت انسان های متخصص و کسانی که داراي انگیزه برای گام برداشتن در حوزه خدمت به مردم هستند، اين امکان فراهم شده که از دستاوردها بهره ببرند.

دهقان از نوآوری به عنوان محرک اصلی در صنعت امروز یاد کرد و گفت: در دنیای امروز این نوآوری های فناورانه رقابت ها را رقم می زند. لذا کسانی که در عرصه ها یا صنایع مختلف فعالیت می کنند باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

وی ضمن اشاره به اینکه صنایع هوایی و هوانوردی به اقتضای ذات خود داراي پیچیدگی ستوه بالای فناورانه و گستره بسیار وسیع خدماتی هستند ، افزود:این صنایع کارکرد تاثیر گذاری درحوزه های مختلف زیستي، ارتباطي، تقابلي و تعاملي در جوامع دارند که مورد توجه همه دولت ها وحکومت ها بوده اند. شاید تغییرات و تحولاتی که در این حوزه به وجود آمده و سرعت تغییراتی که بشر تجربه می کند، با سایر بخش ها متفاوت است. صنعت هوایی بسیاری از صنایع دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و سایرین را هم به پیروی از این صنایع وا می دارد. ما در صنایع هوایی، ایمنی، سرعت، دقت و سهولت دسترسی را داریم.میزان اشتغالی که صنایع هوایی و هوانوردی ایجاد می کند بسیار گسترده و وسیع است ضمن اینکه تخصص ها نیز بسیار بالاست و نیازمند انسان های هوشمند و توانمندی است لذا جاذبه بسیار بالایی دارد.

دهقان ذات صنایع هوایی را بر مبنای دانش خواند و گفت: ایران به طور کلی سیاستی که در حوزه عمومی توسعه خود مورد توجه قرار داده، دستیابی به یک جامعه قدرتمند و بهره مند از عناصر انسانی فرهیخته و گام برداشتن در جهت یک تمدن ایرانی اسلامی است که این جهت گیری خود را بر تمام حوزه های فعالیتی این نظام حاکم می کند.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار و همه جانبه ما زیرساخت خود را از اقتصاد مقاومتی داعیه می گیرد، گفت: ما در حوزه اقتصاد به دنبال وضعیتی هستیم که از اقتصاد درون زا و برون گرا بهره مند باشیم که بر بخش دانش بنیان، مردمی و بر پایه عدالت باشد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خصوص استفاده از توانمندی ها در جهت دستیابی به نظام مقدس کشور ، گفت:. همه توانمندی های ما در فرامرزها می تواند باعث ایجاد همکاری های مشترک و بازار مناسب شود و در این مسیر یک رشد سازنده و پویا را رقم بزنیم.
وی در خصوص تعامل با جهان یادآور شد: در دهه گذشته مشکلات جدی توسط قدرت های بزرگ و در راس آن آمریکا فراروی ما به وجود آمد و ملت ما به صورت ناجوانمردانه محدود شد ند. آنها تلاش کردند ما را از سرمایه های خارج از مرز محروم کنند. با تحمیل جنگ همه جانبه و فراگیر نتوانستند شکست را به این ملت تحریم کنند. لذا در این بازه زمانی تیر سهمگین تحریم نیز نتوانست ملت ما را به تسلیم وا دارد. اگر چه ما هزینه هایی پرداخت کردیم ، اما مسیر رشد و تعالی را با قدرت پیش برديم که همین امر باعث شد بانیان و حامیان تحریم به پای ملت ایران بنشینند و با ما مذاکره کنند و ما از موضع قدرت در مذاکره حقوق خود را تثبیت کنیم و موانع غیر منطقی و غیر قانونی را برداریم.

همچنین دهقان در خصوص دوران پسا برجام گفت: ما دوران پسابرجام را از چند نظر به فال نیک می گیریم. ملت ما به همه دنیا ثابت کرد که به دنبال هیچ چیز فراتر از حقوق رسمی شناخته شده برای خود نیست. همچنین ثابت کرد که دشمنان ما با ساختن پرونده های جعلی که خواسته اسرائیل و منافقین بود، به دنبال اثبات اتهامات بوده اند تا ملت ما را تحت فشار قرار دهند. ما ثابت کردیم که ملت ما هم بر حق عمل کرده و هم راستگو و صادق در مسیر حرکت خود بوده و دیگران تنها بهانه تراشی کرده اند تا ملت راتحت فشار قرار دهند. امروز اگر دولتمردان جدید آمریکا در یک وضعیت ابهام و بلاتکلیفی و تغییر مستمر اظهارات خود در قالب آنچه که برجام نامیده می شود، به دلیل این است که امکان ایجاد یک اقدام یا حرکت اجماعی جهانی برای برگرداندن به شرایط قبل وجود ندارد. در عین حال که نمی توانند دشمنی خود را بپوشانند و ایران اسلامی قدرتمند را بپذیرند. ملت ما دشمنان خود را خوب شناخته و نحوه مقابله با آنان را آموخته است.

وی خاطر نشان ساخت: امروز ممکن است آنها به دنبال اشکال جدید تحریم باشند اما باید توجه داشته باشند که هر نوع نقض و بازگشتی از مسیر توافق شده می تواند هزینه های هنگفتی را برای آنان داشته باشد و فضای متفاوتی را برای ما ایجاد نخواهد کرد. ملت ما با هوشیاری تمام و حضور فعال و موثر در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آمادگی خود را همواره برای هر اقدامی کسب کرده است و تحت هدایت رهبری این راه سعادت را طی خواهد کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به اینکه ملت ما مسیر و مواضع خود را اعلام کرده است ، افزود: ملت ما به آنچه که ناحق می پندازد، مقابله و از حق حمایت می کنند. ازجریان مقاومت در مقابل سلطه و تجاوز دیگران نیز حمایت می کند در عین اینکه فضای ارتباطی خود را با همگان حفظ خواهد کرد. دیگران باید تصمیم بگیرند که در این فضای پسابرجام از امکان منطقه ای بهره ببرند.

وی با بیان اینکه امروزه ساختار تحریم ها شکسته شده است، یادآور شد: آمریکایی ها سعی در القاء ماندگار بودن این ساختار دارند. اما این امکان برای آنها فراهم نیست. لذا بهتر است که آبروی خود را حفظ کنند و بیش از این اعتماد دیگران را به خود لکه دار نکنند.

دهقان کشورمان را آماده داشتن همکاری های مشترک و تعامل با سایر کشورها دانست و افزود: کشور ما یک بازار مصرف نیست و زیرساخت های لازم را گسترش داده است.همچنین نیروهای متخصص گسترده ای را امروز در اختیار دارد. ایران اسلامی امروز به لحاظ سیاستی و اهداف ترسیم شده، از ظرفیت های بسیار بالا در جهت رسیدن به قله های موفقیت بر خوردار است و این فرصتی است که دیگران باید بشناسند و در تعامل با ما رشد خود را تضمین کنند.

وی در خصوص صنایع دفاعی کشور گفت: امروز صنایع دفاعی کشور در تمامی زمینه ها از جمله صنایع زمینی، هوایی، دریایی، فضایی، ارتباطات به لحاظ فناوری در رده جهانی حرکت است. گر چه ممکن است نقص هایی نیز داشته باشیم که این طبیعی است. همه دنیا داشته های خود را به اشتراک می گذارند. لذا ما امروز با توجه به توانمندی و ظرفیت های انسانی، مقررات ، مهارت و تخصص در عناصرمان ، به سادگی قادر به تعامل با دیگران هستیم.درصنایع دفاعی مبنا را بر رویکرد نوآوری باز گذاشته ایم ، لذا بیشترین همت ما این است که از توانمندی های شکل گرفته در حوزه های پژوهشی کشور بهره ببریم. ما در کشور با 3400 شرکت همکاری می کنیم که بیش از 300 واحد آنها، شرکت های دانش بنیان هستند.

وی با بیان اینکه سابق بر این سیاست ما در صنایع دفاع، سیستم برون سپاری بود، گفت: ما امروز به دنبال مدل همکاری راهبردی هستیم . ما به دنبال شریک و شراکت هستیم تا تبدیل به سازمانی شبکه ای و معنا دار شویم. دفاتر طراحی ما در همه سازمان ها، از قدرت طراحی و محصولات استانداردی برخوردار است و در کنار آن ، مهندسی سیستم ساخت ، به گونه ای شکل گرفته که ما امروز می توانیم بگوییم ، بازه زمانی که از ایده تا محصول در صنایع دفاع کشورمورد توجه قرار گرفته ، یک زمان 3 ساله است.

وی ادامه داد: امروز توجه ما به توسعه دانش و فناوری متمرکز است و در بخش ساخت نیز تلاش کرده ایم که همه ظرفیت ها را به کار بگیریم که دامنه آن به فرامرز نیز منتقل شده است. در این زمینه نیز مدل های همکاری خوبی را در اختیار داریم.

دهقان در پایان گفت: امید داریم که در فضای جدیدی که در دوران پسا برجام در جهان به وجود آمده، باید نگاه تمامی واحدها، بنگاه ها و شرکت های داخلی به فرامرز ها و جهان باشد. رشد ما در یک رقابت جهانی خواهد بود لذا نباید منتظر باشیم که کسی دست ما را بگیرد. ما باید تلاش کنیم که رقیب های جدی در منطقه و جهان باشیم.
برچسب ها : منطقه آزاد کیش
امتیاز به خبر :