صادرات۹.۷میلیون تن میعانات گازی از پارس‌جنوبی

ایران در طول هفت ماهه نخست امسال حدود ۹.۷ میلیون تن به ارزش تقریبی چهار میلیارد دلار میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی را به بازار جهانی صادر کرده است.
به گزارش فرينا، گمرک سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با انتشار گزارشی، گفت: در طول هفت ماهه نخست امسال به نزدیک ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی به بازارهای جهانی صادر شده است.

 این در حالی است که در مدت زمان مشابه پارسال حجم صادرات میعانات گازی ایران حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده و در مجموع صادرات این محصول استراتژیک صنعت نفت کشور حدود ۶۵ درصد در مقایسه با پارسال افزایش یافته است.

 بر این اساس، ارزش میعانات گازی صادر شده در هفت ماهه امسال نزدیک به ۴ میلیارد دلار بوده است که نسبت به عایدی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون  دلاری مدت مشابه پارسال، شاهد افزایش ۴۱ درصدی در کسب در آمد در این حوزه بوده‌ایم.

 علاوه بر این در هفت ماهه نخست امسال همچنین حدود ۹ میلیون ۶۰۰ هزار تن صادرات غیر نفتی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس انجام شده که نسبت به بیش از ۸ میلیون تن صادرات غیر نفتی مدت مشابه پارسال، شاهد ۱۸ درصد افزایش بوده ایم.

 ارزش صادرات غیر نفتی انجام شده در هفت ماه امسال بیش از ۵ میلیارد دلار بوده که با افزایش بیش از ۳۰۰ میلیون دلاری حدود ۶ درصد افزایش داشته است.

 در مجموع حجم صادرات در هفت ماه نخست امسال از گمرک عسلویه شامل میعانات گازی و کالاهای غیر نفتی  بیش از  ۱۹ میلیون و  هزار ۳۰۰ تن به ارزش نزدیک به ۹ میلیارد  دلار بوده است. این میزان در هفت ماهه سال ۹۴ بیش از ۱۴ میلیون تن به ارزش هفت میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار بوده است و شاهد افزایش ۳۷ درصدی در میزان صادرات و افزایش ۱۹ درصدی در ارزش کالاها هستیم.

 عمده صادرات از عسلویه شامل پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول، کود اوره، بوتان، پروپان، میعانات گازی، پارازایلین، سیمان و متانول بوده است.


امتیاز به خبر :