امضاي تفاهم نامه «طرح پايتخت كتاب» در منطقه ويژه بوشهر

تفاهم نامه «طرح پایتخت کتاب» في مابين مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به امضاء رسيد.

به گزارش فرينا، عبداله آورا در آئین امضای تفاهم نامه پایتخت کتاب ایران بین منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، قول همکاری مجموعه منطقه و واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در منطقه ویژه را در طرح پایتخت کتاب و راه اندازی ایستگاه کتاب داد.

آورا با اشاره به اینکه همه ما باید با جدیت در راستای غنا بخشیدن به فرهنگ کتاب و کتابخوانی با یکدیگر همکاری کنیم، افزود: این هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و بخش های خصوصی سبب اجرای بهتر فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح استان می شود.

وی از اجرای برنامه های مختلف فرهنگی به مناسبت‌های مختلف با محوریت کتاب و کتابخوانی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر خبر داد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در سال‌های گذشته با طرح پایتخت کتاب ایران همراه بوده و این همکاری را با امضاء این تفاهم نامه جدی و مصمم تر ادامه خواهیم داد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اشاره به برگزاری کارگاه‌های تخصصی کارآفرینی و تهیه کتاب با موضوعات مختلف برای کارکنان شاغل در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر افزود: توجه به کتاب و ترویج کتابخوانی ترویج دانایی است که به عنوان غذای روح جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آورا ترویج کتاب وکتاب‌خوانی را صرفا وظیفه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ندانست و گفت: ترویج کتاب و کتابخوانی و تلاش در جهت نهادینه کردن کتاب وظیفه تمام سازمان‌های خصوصی و دولتی و تمام اقشار جامعه است.

این مقام مسئول با تأکید بر تبدیل کتابخوانی در جامعه به عنوان یک گفتمان غالب، افزود: همانگونه که در منزل برای فرزندانمان وظیفه تأمین مایحتاج و فراهم آوردن امکانات تحصیل را داریم باید در جامعه نیز در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی و توسعه دانایی خود را مسئول بدانیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر گفت: اگر کتابخوانی را در جامعه پیرامون خود به عنوان یک الگو توسعه دهیم قطعاً در آینده شاهد نتایج ارزشمندی خواهیم بود.

در ادامه اين آيين مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر نیز با اشاره به ضرورت مشارکت دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در این طرح افزود: هدف از اجرای طرح پایتخت کتاب افزایش سرانه مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان تمام اقشار جامعه است.

حمیده ماحوزی با اشاره به اینکه در حال حاضر بوشهر شرایط احراز رتبه نخست در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد افزود: در هر جامعه‌ای که کتاب مورد توجه و کتابخوانی رواج داشته باشد نشان از این است که آن جامعه در مسیر دانایی گام بر می‌دارد.

ماحوزي با تاکید بر این که بوشهر در یک قدمی پایتخت کتاب ایران قرار دارد گفت: با مشارکت فعال منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و کارخانجات، صنایع و فعالان بخش خصوصی این اتفاق مهم میسر خواهد شد و بوشهر به شهر کتابخوان‌ها تبدیل خواهد شد.

وی از ارائه طرح بوشهر به عنوان یکی از سه طرح ارائه شده به یونسکو به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۹۳ و ۹۴ خبر داد و افزود: اجرای بیش از ۳۰ برنامه مختلف توسط سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی در طرح پایتخت کتاب امسال پیش‌بینی شده که این سری برنامه ها به گونه‌ای طراحی و لحاظ شده که کمترین بار مالی را به سازمان‌ها تحمیل کرده و فقط به محتوای طرح که افزایش سرانه مطالعه و نهادینه کردن و ترویج کتاب و کتابخوانی است، می‌پردازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر از برگزاری یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان بوشهر از ۲۴ تا ۲۹ ماه جاری خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۳۰۰ ناشر برتر کشوری حضور دارد که از همه علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی دعوت بعمل می‌آید علاوه بر بازدید از جدیدترین آثار حوزه چاپ و نشر نسبت به خرید کتاب با تخفیف ۳۰ درصد اقدام کنند.

در پایان این دیدار تفاهم نامه اجرای طرح پایتخت کتاب ایران میان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و منطقه ویژه اقصادی بوشهر امضاء و مبادله شد.




برچسب ها : منطقه ويژه بوشهر
امتیاز به خبر :