بهره مندی از ظرفیت های مجتمع بندری کاسپین برای توسعه روابط تجاری

  • شنبه 27 آذر 1395 - 10:37
  • 0 دیدگاه
در دیدار معاون رییس جمهور داغستان با رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بر بهره مندی از ظرفیت های بندر کاسپین برای توسعه روابط تجاری و گردشگری تاکید شد.
به گزارش فرینا، معاون رییس جمهور داغستان و هیات تجاری این جمهوری خود مختار روسیه با رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص توسعه همکاری های مشترک اقتصادی دیدار کرد و از زیرساخت های تجاری، اقتصادی و گردشگری منطقه بازدید به عمل آورد.

در این نشست که هیات تجاری داغستان، سرکنسول روسیه در رشت و معاونین و مدیران این سازمان و نمایندگان وزارت امور خارجه درگیلان و فعالان اقتصادی دو کشور حضور داشتند، رضا مسرور با اشاره به اهمیت گسترش روابط تجاری و اقتصادی ایران و جمهوری داغستان اظهار کرد: جمهوری داغستان روسیه از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و علاقه مند به توسعه روابط با این جمهوری هستیم و با توجه به  فراهم بودن بسترهای لازم برای فعالان اقتصادی دو کشور درمنطقه آزاد انزلی، همکاری متقابل تجار ایران و داغستان باید افزایش یابد و آمادگی داریم که نیازمندیهای جمهوری داغستان را با استفاده از توانمندی های فعالان اقتصادی منطقه تامین کنیم.

مسرور با اشاره به عدم وجود خطوط گردشگری دریایی بین ایران، روسیه و داغستان بر بسترسازی لازم برای افزایش حضور گردشگران دو کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به تاثیرات مثبت حضور گردشگران ، تاکنون هیچ خط مستقیم گردشگری دریایی بین بنادر روسیه و ایران دردریای خزر وجود ندارد و در  تلاشیم که خط کشتیرانی مسافری مابین بنادر این دریا  را راه اندازی شود و به منظور ایجاد زیر ساخت و فعالیت این خط گردشگری دریایی، دو پست از اسکله های مجتمع بندری کاسپین به این امر مهم اختصاص می یابد .

وی با اشاره به اینکه این دولت ها هستند که بستر را برای فعالین اقتصادی آماده می کنند بیان کرد : در این راستا ساخت مجتمع بندری کاسپین با 22پست اسکله و ظرفیت 15میلیون تن که از مهمترین اقدامات زیرساختی این سازمان است و توسعه تجارت با روسیه و کشورهای حاشیه خزر الویت اصلی منطقه آزاد انزلی است و امیدواریم با اقدامات صورت گرفته در حوزه تعاملات بین المللی و زیرساخت های احداث شده شاهد توسعه روابط تجاری و اقتصادی در منطقه باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: حجم مبادلات تجاری روسیه  سالانه800 میلیارد دلار است و در حالیکه سهم ایران از این مبادلات  تجاری روسیه، بسیار ناچیز است که با بهره گیری از مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایران در دریای خزر و افزایش مبادلات تجاری می توان سهم ایران را از بازار روسیه ارتقاء بخشید.

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به افزایش ظرفیت بنادر کشورهای حاشیه خزر اشاره و تصریح کرد:کشورهای حاشیه خزر نیز باید به عنوان مکمل فعالیت های توسعه و تکمیل زیرساختهای منطقه آزاد انزلی ، افزایش بسترهای لازم برای توسعه ظرفیت حمل و نقل درمناطق تجاری و اقتصادی خود را دردستور کار قرار دارند.

رضا مسرور با بیان اینکه فعالسازی کریدورها و توسعه زیرساخت ها تاثیر مهمی بر اقتصاد کشورهای حاشیه خزر خواهد داشت،خاطرنشان کرد:ساخت سیلوی 120هزار تنی، مخازن سوخت با ظرفیت  90هزارتن و ساخت سردخانه 10هزار تنی از جمله زیرساختهای دردست احداث  سازمان منطقه آزاد انزلی در مجتمع بندری کاسپین است.

در ادامه این دیدار شامیل عیسا اوف عبدالله اویچ معاون تجارت و توسعه حمل و نقل بین الملل رییس جمهور داغستان با اشاره به توسعه روابط تجاری و اقتصادی و گردشگری دو کشور گفت : برنامه ریزی های لازم درراستای افزایش حمل و نقل کالا از طریق بندرماخاچ کالا و آستاراخان به سمت جنوب شرق آسیا و بندربمبئی درهندوستان از مسیر بنادر منطقه آزاد انزلی دردستور کار جمهوری داغستان قرار دارد و بهره گیری از مجتمع بندری کاسپین مسافت و هزینه برای تجار و فعالان اقتصادی را کاهش می دهد.

شامیل عیسا اوف عبدالله اویچ با اشاره به لزوم توسعه گردشگری دریایی بین دوکشور درکنار فعالیت های تجاری و اقتصادی  افزود: ایجاد خط هوایی داغستان به تهران دردستورکار مسئولان جمهوری داغستان قرار داردکه در کنار تکمیل خط ریلی آذربایجان به ایران شاهد افزایش حضور گردشگران  دو کشور خواهیم بود و با توجه به ظرفیت  مجتمع بندری کاسپین و اقدامات انجام شده در راستای توسعه روابط بین المللی  با منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیک میتوانیم شاهد رشدمراودات  بین تجار و گردشگران  دو کشور باشیم.

وی با اشاره به لزوم گسترش روابط سرمایه گذاران بخش خصوصی ایران و داغستان خاطر نشان کرد:مراکز تجاری  و خصوصی داغستان آمادگی لازم برای مبادله کالاهای مورد نیاز دو کشور را دارند و معتقدیم توسعه تجارت موجب توسعه دوستی و برادری در کشورهای حاشیه دریای خزر خواهد شد.
برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :