هلندی ها در انزلی کارخانه کشتی سازی می سازند

در دیدار هیات سرمایه گذاری هلندی با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی، این شرکت اعلام کرد آماده است برای احداث کارخانه کشتی سازی در مجتمع بندری کاسپین اقدام کند.
به گزارش فرینا، جمعی از سرمایه گذاران کشور هلند از پروژه های سرمایه گذاری و طرح های توسعه ای  منطقه آزاد انزلی بازدید کردند و نشست مشترک با رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان در خصوص احداث کارخانه کشتی سازی (شیپ یارد) درمجتمع بندری کاسپین برگزار کردند.

در این نشست رضا مسرور نقش منطقه آزاد انزلی را در مبادلات تجاری منطقه و موقعیت منطقه آزاد در مسیر کریدور شمال-جنوب ،دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ،کراسنودسک در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، اتصال به شبکه بزرگراهی کشور و وصل شدن این منطقه در آینده نزدیک به خطوط ریلی  را تشریح کرد .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به تحلیل بازار ایران و مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر از قبیل روسیه ، قزاقستان ، ترکمنستان و آذربایجان در بازار جهانی و سهم ناچیز کشور از این مبادلات اشاره کرد و افزود: با راه اندازی مجتمع بندری کاسپین این میزان افزایش خواهد یافت.

مسرور با تشريح نقش كريدور شمال- جنوب و قرارگرفتن  این منطقه در مسیر این کریدور افزود: ترانزیت کالا از طریق این کریدور نسبت به مسیر کانال سوئز کاهش 40 درصدی زمان حمل و نقل و صرفه‌جویی 30 درصدی از نظر هزینه را بهمراه دارد.
رییس هیات مدیره سازمان دیگر مسیر تجاری مهمی که از منطقه آزاد انزلی عبور می کند را کریدور جاده ابریشم (Silk Road) عنوان کرد که از اروم چی چین آغاز شده و از طریق مسیر دریایی بندر اکتائو به بندر انزلی رسیده و سپس به اروپا متصل می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به بیان مختصاتی از مجتمع بندری کاسپین پرداخت و افزود : مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین مجتمع بندری خزر با 22 پست اسکله و توان تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن در این منطقه در حال ساخت و تکمیل است . هم اکنون پنج پست اسکله تخصصی از سوی بخش خصوصی و سازمان در حال ساخت می باشد و تا پایان سال جاری دو  پست اسکله با حضور رئیس جمهور محترم مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مدیر اجرایی شرکت  سرمایه گذاری هلندی نیز ضمن تشریح عملکرد شرکت متبوع خود افزود: تسهيلات و مشوق هاي منطقه آزاد انزلي در زمينه سرمايه گذاري خارجي از دلايل اصلي اين شركت براي حضور در اين منطقه است و با مذاكرات اوليه انجام شده با معاونت اقتصادي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد انزلي و انجام مطالعات اولیه برای احداث  شیپ یارد در اين منطقه حضور پيدا كرده ايم.

وی افزود :با توجه به ظرفیت های قانونی منطقه و موقعیت استراتژیک بندرکاسپین در دریای خزر، این شرکت علاقمندی خود را برای سرمایه گذاری و احداث  کارخانه کشتی سازی (شیپ یارد) در مجتمع بندری کاسپین  اعلام مینماید.

گفتنی است سرمایه گذاران خارجی بعد از نشست با مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي ازپروژه های در حال احداث منطقه و مجتمع بندری کاسپین بازديد كردند
برچسب ها : منطقه آزاد انزلی
امتیاز به خبر :