شاهنامه خوانی خیابانی در آستانه شب یلدا در قشم

شب گذشته سه تن از هنرمندان تئاتر خیابانی کشورمان پرده نبرد رستم و سهراب را با ساختار شاهنامه خوانی و با محوریت وحدت و اقتدار ملی در ادامه جشن های هفته وحدت در قشم اجرا کردند.

به گزارش فرینا، گروه سه نفره هنرمندان تئاتر خیابانی متشکل از شاهنامه خوان، نقال و نوازنده ضرب زورخانه ای شب گذشته با مشارکت اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم برنامه زیبایی را با حضور جمع زیادی از مردم مقابل مجتمع تجاری سیتی سنتر قشم برگزار کردند.

در این مراسم حسن ارشادیان شعر زیبایی را با محوریت وحدت قرائت کرد که تماشاگران را به وجد آورد.

جمله ذرات طبیعت سر به سر                   جاذب و مجذوب جنس یک دگر

در مدار عشق گردش می کنند                   دم به دم در کسوت هم می تنند

کسوت اندر جستجوی وحدت است              وحدت اندر عشق غرق حیرت است

زین کشاکش جمله اجناس جهان                 جانب عشق اند هر لحظه روان

با پایان یافتن مراسم، حسن ارشادیان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی منطقه آزاد قشم از هنر به عنوان شناسنامه ایرانیان نام برد و گفت: اگر امروز حماسه سرایی همانند فردوسی داشتیم می توانست هزاران شاهنامه را از دلاور مردی رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس خلق کند.

وی که از شاهنامه خوانان استان مازندران و متولد تنکابن است با تجلیل از مقام ابوالقاسم فردوسی به عنوان خالق شاهنامه، افزود: رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، روزگار متجاوزان را سیاه کردند و اجازه ندادند یک سانتی متر از خاک کشورمان به دست بیگانگان بیافتد.

او ادامه داد: ای کاش در این دوران هم شخصیتی همانند فردوسی نامدار وجود داشت تا از رشادت و جان برکفی هر یک از رزمندگان اسلام، شاهنامه ای را به نظم در می آورد.

این هنرمند 75 ساله اهل تنکابن هدف از سفر به منطقه آزاد قشم را احیای شاهنامه خوانی، حافظ خوانی، مولوی و شمس خوانی و در نهایت ایجاد مرکز زورخانه ای در این جزیره زیبا عنوان کرد.

وی با اعلام اینکه اولین اجرای شاهنامه خوانی اش در قشم همزمان با هفته وحدت برگزار شد؛ گفت: اجرای شاهنامه خوانی در سرزمینی که مردم شیعه و اهل سنت به معنای واقعی برادردینی در کنار هم زندگی می کنند برایم بسیار ارزشمند بود و امیدوارم با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم اجراهای بعدی را هم همانند نخستین اجرا که با استقبال خوب مردمی همراه بود برگزار کنم.

ارشادیان از تربیت بسیاری از افراد علاقمند به شاهنامه خوانی از سال 1354 تا به امروز سخن گفت و اعلام کرد: شماری از شاگردانم هم اکنون در کشورهای خارجی شاهنامه و هنر ادبیات کشورمان را به زبان های انگلیسی، فرانسه و آلمانی برای دوستداران هنر اجرا می کنند.

او از ظرفیت بالای هنر بین جوانان و نوجوانان قشمی تجلیل کرد و گفت: طی چهار روز گذشته دو تن از جوانان جزیره قشم را برای اجرای شاهنامه خوانی در شب میلاد پیامبر رحمت (ص) آماده کردم و آنچه را که در زمان اجرا ازآنان مشاهده کردم در حقیقت دور از انتظارم بود.

این شاهنامه خوان کشورمان یادی هم از مرحوم شیرخدا بنیانگذار ورزش زورخانه ای کرد و گفت: چند سالی در خدمت مرحوم شیرخدا کسب فیض کردم و امیدوارم به حمایت سازمان منطقه آزاد قشم نخستین سالن ورزش زورخانه ای را در این جزیره راه اندازی کنم.

ارشادیان ادامه داد: توسعه ورزش باعث سلامت جامعه می شود و امیدوارم با راه اندازی ورزش زورخانه ای در این منطقه، نام قشم با داشتن ورزشکاران زورخانه ای هم در کشور بدرخشد.

وی گفت: برای هر نمایشنامه رادیویی با عنوان "راه شب" 500 ریال دستمزد می گرفتم و در کنار آن نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی هنر تئاتر را هم همزمان انجام می دادم.

 

بنا به این گزارش، شمار زیادی از مردم قشم به همراه میهمانانی که طی سه روز گذشته وارد این  جزیره شده بودند همزمان با اجرای شاهنامه خوانی استاد ارشادیان مقابل مجتمع سیتی سنتر تجمع کرده و از هنر شاهنامه خوانی این هنرمند کشورمان به گرمی استقبال کردند.

جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت و حدود 120 هزار نفر جمعیت همه ساله میزبان چندین میلیون مسافر از نقاط مختلف ایران و جهان است که با هدف دیدن ظرفیت های کم نظیر گردشگری این منطقه از جمله طولانی ترین غار نمکی جهان، جنگل دریایی حرا، تنگه چاهکوه، دره تندیس ها، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، غارهای خوربس، بادگیرهای منحصر به فرد و چاه های تلا در لافت، دره ستاره ها، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی،  سواحل زیبا و دهها ظرفیت دیگر به این جزیره در جنوب ایران سفر می کنند.

 
برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :