مناطق آزاد مزیت‌های مختلفی برای جذب سرمایه دارند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: فعالان اقتصادی اگر تنها به بازار داخل فکر می‌کنند، کیش منطقه مناسبی برای فعالیت است، اما اگر به بازارهای جهانی نظر دارند، منطقه آزاد اروند مناسب‌تر است، بازار داخلی تقاضاهایی دارد که محدود است و به همین دلیل نباید از بازارهای دیگر، از جمله بازار عراق غفلت کرد.
به گزارش فرینا، اعضای هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) که به گفته خود استفاده بهینه از شرایط پساتحریم را در دستور کار قرار داده‌اند، با دعوت از اکبر ترکان، مشاور رئیس‌ جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در اتاق بازرگانی تهران گردهم آمدند تا تسهیل شرایط فعالیت اقتصادی و تاسیس نهادی برای جذب سرمایه‌ گذاری خارجی را در جزیره کیش، مطالبه کنند.

این انجمن، همچنین چندی پیش نشستی با حضور معاونین ذیربط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل کسب و کار در این حوزه ترتیب داد و از توانایی‌های فعالان این صنعت گفت تا سهم بهره‌برداری پروژه‌های نفتی و گازی از تجهیزات ساخت داخل افزایش یابد.

در ابتدای این نشست، رضا پدیدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به این که پس از اجرایی شدن برجام، نگرش جدیدی در باره سرمایه‌‎گذاری در کشور حاکم شده است، گفت: برجام در مقوله سرمایه ‌گذاری آثاری بر جای گذاشته و توانسته است تا حدودی جذابیت‌های سرمایه ‌گذاری در کشور را برجسته کند.

وی افزود: تحقیقات روی عوامل شتاب ‌دهنده صنعت نشان می‌دهد که پارک‌های علمی و فناوری می‌توانند به‌عنوان یکی از عوامل شتاب ‌دهنده توسعه صنعتی نقش ایفا کنند، عوامل دیگر، زیرساخت‌ها و بنیادها هستند، در این میان، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز جزوی از جریان شتاب‌ دهنده توسعه قلمداد می‌شود و می‌تواند نقش تاثیرگذاری در جذب سرمایه‌های خارجی برای مشارکت در پروژه‌های داخلی ایفا کند.

در ادامه این نشست رضا خیامیان، رئیس هیئت مدیره انجمن استصنا نیز با اشاره به فضای شکل گرفته، پس از برجام گفت: پس از افزایش رفت‌ و آمد هیئت‌های خارجی، به این نتیجه رسیدیم که اگر از شرایط ایجاد شده بهره نگیریم، اجرای پروژه‌ها یا معطل می‌ماند یا به برخی شرکت‌های خارجی واگذار می‌شود که تمام نیازهای خود را نیز از خارج تامین می‌کنند، ما برای دستیابی به موقعیت مناسب، نیازمند آن هستیم که توانمند شویم و در سطح بین‌المللی فعالیت کنیم، بر همین اساس قصد داریم دفتر توسعه سرمایه ‌گذاری و فناوری خارجی را تاسیس کنیم.

وی افزود: پس از تاسیس این دفتر با انجمن‌های همتای خود در هلند و ایتالیا تفاهمنامه‌هایی برای همکاری به امضا رسانده و در حال پیگیری اجرای مفاد آن هستیم، از نظر ما بهترین مدل کسب ‌و کار در شرایط کنونی، سرمایه ‌گذاری مشترک میان شرکت‌های ایرانی و خارجی است، ضمن این که بر این باور هستیم که توانمندی خود را از طریق آموزش ارتقا دهیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، عنوان کرد: ایجاد کلینیک فناوری، معرفی توانمندی‌ها و نیازمندی‌ها در سطح بین‌المللی، مشاوره حقوقی در مشارکت و تامین سرمایه از جمله خدماتی است که مرکز خدمات سرمایه‌ گذاری، انتقال فناوری و مدیریت توسعه در
کیش ارائه خواهد کرد.

اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این جلسه گفت: مناطق آزاد دارای چندین مزیت هستند، از جمله این که فضای کسب‌ و کار را رونق می‌بخشند و صاحبان کسب ‌و کار در این مناطق تا 20 سال از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند، همچنین معافیت حقوق و عوارض گمرکی، معافیت از قانون پولی و بانکی، قانون کار و معافیت از دریافت ویزا از دیگر مزایای مناطق آزاد به شمار می‌رود.

وی با بیان این که مناطق آزاد ایران هر یک دارای مزیتی جداگانه نیز هستند، تصریح کرد: منطقه آزاد کیش، محور گردشگری، حفاری‌های دریایی و مرکز لجستیک خلیج فارس است، هم اکنون، 210 شرکت نفتی در آن مستقر هستند، منطقه قشم محل استقرار صنایع مبتنی بر انرژی است، در قشم میدان گازی مشترکی با عمان وجود دارد، منطقه اروند نیز در مجاورت قطب گازی عراق قرار دارد، یعنی سرمایه‌ گذاران می‌توانند با سرمایه‌ گذاری در اروند، تجهیزات نفتی مورد نیاز عراق را نیز تامین کنند.

ترکان درباره بندر چابهار گفت: چابهار ترانزیت‌محور است و منطقه آزاد انزلی نیز برای کسب ‌و کار با کشورهای حوزه خزر ایجاد شده است، سرریز صنایع تبریز هم به منطقه آزاد ارس منتقل شده و منطقه آزاد ماکو نیز که در مرز ترکیه ایجاد شده در پی تامین زیرساخت‌هایی برای ساماندهی حمل‌ و‌ نقل زمینی در ارتباط با ترکیه است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت که خواستار اختصاص مکانی برای استقرار دفتر جذب سرمایه‌ گذاری در کیش بودند، افزود: اگر تنها به بازار داخل فکر می‌کنید، کیش منطقه مناسبی برای فعالیت است، اما اگر به بازارهای جهانی هم نظر دارید، منطقه آزاد اروند مناسب‌تر به نظر می‌رسد، بازار داخلی به هر روی تقاضاهایی دارد که محدود است و به همین دلیل نباید از بازارهای دیگر، از جمله بازار عراق غفلت کرد.

پیش از برگزاری این نشست، رئیس اتاق بازرگانی تهران و مشاور رئیس ‌جمهوری نیز دیداری با یکدیگر داشته و در مورد مسائل مهم اقتصادی گفت‌وگو کردند. 
امتیاز به خبر :