آخرین وضعیت بندر "کاسپین"/ سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیاردی تاکنون

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی ضمن تشریح آخرین وضعیت بندر کاسپین از بهره‌برداری کامل این پروژه در اسکله‌های مختلف تا پایان شهریورماه سال جاری خبر داد.

به گزارش فرینا، مجید فاتحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افتتاح اسکله مارینا در منطقه آزاد انزلی، خاطرنشان کرد: برای اسکله مارینا در منطقه آزاد انزلی که بزرگترین اسکله تفریحی ایران در دریای خزر است در فاز اول ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و در مجموع این پروژه دارای چند فاز است که بخش مربوط به ساخت موج‌شکن و زیرساخت اسکله توسط سازمان منطقه آزاد با مشارکت بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته و فازهای دیگر پروژه در اختیار بخش خصوصی است.
وی در مورد آخرین وضعیت بندر کاسپین نیز ، بیان کرد: دو پست از اسکله‌های بندر کاسپین با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و هم‌اکنون در حال انتخاب پیمانکار تخلیه و بارگیری برای بندر هستیم چرا که امورات مربوط به تخلیه و بارگیری پروژه به بخش خصوصی واگذار شده است و در این رابطه فراخوان‌های لازم صادر شده تا فعالان بخش خصوصی بتوانند این بخش از کار را بر عهده بگیرند.
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه دو پست از اسکله‌های بندر کاسپین افتتاح شده است، گفت: سه پست دیگر از اسکله‌های بندر کاسپین با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است و مجموعا تاکنون چهار پست از اسکله‌ها با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته است. علاوه بر این باید خاطرنشان کرد که بخش سرمایه‌گذار در این پروژه بخش خصوصی داخلی بوده است که از نکات قابل اشاره در مورد پروژه بندر کاسپین است.
فتاحی ادامه داد: در مورد سایر اسکله‌هایی که در طرح جامع بندر کاسپین لحاظ شده است، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی متفاوت بسیاری پس از افتتاح دو پست اولیه از اسکله‌های این بندر توسط رئیس‌جمهوری درخواست همکاری کردند و با توجه به اینکه اسکله‌ها محدود هستند در حال مذاکره و رایزنی با سرمایه‌گذاران هستیم. در نهایت نیز بهترین مجموعه‌ای که می‌تواند پروژه را به بهره‌برداری برسانند، به منظور تحویل آن انتخاب می‌شوند.
وی با بیان اینکه بندر کاسپین با رویکرد توسعه صادرات به کشور ساخته شده است، عنوان کرد: معتقدیم این بندر نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد و می‌تواند به موتور محرک اقتصادی در دریای خزر تبدیل شود.
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه بندر کاسپین شامل دو فاز بوده که یک فاز آن مربوط به موج‌شکن‌ها و زیرساخت‌ها است که توسط سازمان منطقه آزاد انزلی مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: تاکنون براساس سرمایه‌گذاری به روز شده‌ای که مدنظر قرار گرفته، هزار میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده است که بخشی از آن را سازمان منطقه آزاد تقبل کرده و بخش آن نیز که شامل ۳۰۰ میلیارد تومان است، توسط بخش خصوصی فراهم شده است.
فتاحی افزود: سایر سرمایه‌گذاری‌ها در خصوص بندر کاسپین، سرمایه‌گذاری‌های مربوط به ساخت موج‌شکن‌ها و زیرساخت‌ها نخواهد بود چرا که موج‌شکن‌ها ساخته شده و حوضچه آرامش نیز به مرحله بهره‌برداری رسیده است، بنابراین مابقی سرمایه‌گذاری در اسکله‌ها خواهد بود و اسکله‌ها شامل اسکله‌های سوختی، گردشگری و... خواهد بود که هر کدام سرمایه‌گذاری خاص خود را می‌طلبد.
وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری امکان‌سنجی شده بندر کاسپین به طور کامل از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی مدنظر قرار گرفته است، یادآور شد: این برنامه‌ توسط سازمان منطقه آزاد انزلی تدوین شده و قطعا پس از انتخاب پیمانکار تخلیه و بارگیری تصور بر این است که تا شهریورماه سال جاری عملیات نهایی انجام شود و پروژه به بهره‌برداری کامل برسد.

امتیاز به خبر :