فرودگاه ماکو به مرکز هوایی باری و بین‌المللی ارتقاء می‌یابد

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: فرودگاه ماکو با توجه به بحث گردشگری، مناظر تاریخی، باستانی و طبیعت که در منطقه وجود دارد در آینده‌ای نزدیک یکی از فرودگاه‌های فعال کشور می‌شود.

به گزارش فرینا، منطقه آزاد ماکو به عنوان دومین منطقه آزاد بزرگ جهان در گستره‌ای به وسعت افزون بر 5 هزار کیلومتر مربع چهار شهر شمال غرب ایران یعنی، ماکو، شوط، پلدشت و بازرگان را در بر می‌گیرد.

در حقیقت مرز بازرگان به عنوان مهم‌ترین و پرترددترین مرز زمینی کشور معبر و دروازه اصلی عبور و مرور صدها هزار کامیون ترانزیتی در طول سال است بنابراین اهمیت فعالیت‌های منطقه آزاد ماکو به دلیل تأثیر آن در اقتصاد کشور و مردم منطقه از جایگاه خاصی برخوردار است.

اکنون با گذشته چندین سال از تصویب و اجرایی شدن سازمان منطقه آزاد ماکو مردم این خطه از کشور مشتاقند بدانند دولت‌های دهم و یازدهم در طول دوران تصدی مدیریت این منطقه چه عملکردی از خود برجای گذاشته‌اند و در این میان خبرگزاری تسنیم در یک گفتگوی تفصیلی با حسین فروزان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو جزئیات بیشتری از عملکرد این سازمان در حوزه‌های عمرانی و تأمین زیرساخت‌های این منطقه را جویا شده که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

 

* در مورد آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد ماکو توضیحاتی ارائه دهید و امسال چند پروژه در دست احداث دارید؟

این روزها انتظارات مردم و ساکنان منطقه آزاد ماکو به‌دلیل حجم مشکلات منطقه و مشاهده توانمندیه‌ای سازمان در مباحث عمرانی افزایش پیدا کرده بنابراین به نسبت سال‌های قبل انتظار اجرای پروژه های بزرگ و بیشتری را دارند.

از سوی دیگر اجرای پروژه های مختلف عمرانی به نسبت سالهای قبل به اعتبار و بودجه زیادتری نیازمند است با این حال منطقه آزاد ماکو امسال 97 پروژه عمرانی و مطالعاتی در دست احداث دارد.

 

* در مورد آخرین وضعیت پروژه بزرگ فرودگاه ماکو توضیحاتی ارائه کنید؟

فرودگاه ماکو یکی از نخستین زیرساخت‌های اساسی تعریف‌ شده در منطقه آزاد ماکو بود.

اکنون 3 پرواز منظم هفته‌ای در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه انجام می‌شود که نقطه امیدبخشی برای مردم شهرستان ماکو شده است.

در مجموع فرودگاه ماکو با توجه به موقعیت گردشگری، مناظر تاریخی، باستانی که در منطقه وجود دارد در آینده‌ای نزدیک یکی از فرودگاه‌های فعال کشور بدل خواهد شد.

 

* روند احداث پروژه فرودگاه ماکو در چه مرحله‌ای است و اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

خرداد سال 93 استارت عملیاتی اجرای فرودگاه زده‌ شد و به لطف خدا اکنون در سال 96 به‌صورت هفته ای هم‌وطنان عزیز می‌توانند از پروازهای آن استفاده کنند.

پروازهای فرودگاه ماکو در 8 هفته آینده به صورت روزانه برقرار می‌شود و با هماهنگی شرکت هواپیمایی طرف قرارداد قرار بر این شده تا روزانه حداقل دو پرواز از این فرودگاه انجام شود.

 

* هم اکنون پروازهای فرودگاه‌های ماکو با چه هواپیماهایی صورت می‌گیرد؟

فروزان: پروازهای فرودگاه ماکو با هواپیماهای 130 نفره بوئینگ 737 متعلق به شرکت سپهران انجام می‌شود.

 

* استقبال مردم از فرودگاه ماکو به چه میزان بوده است؟

استقبال از پروازهای فرودگاه ماکو خوب است اکنون‌که در ماه مبارک رمضان با کمترین مسافر قرار داریم با میانگین 82 مسافر پروازهای فرودگاه ماکو انجام می‌شود که نسبتاً آمار قابل قبولی برای فرودگاهی که تقریباً یک هفته از برنامه‌ای شدنش می‌گذرد به شمار می آید.

 

* مقاصد سفر مسافران از فرودگاه ماکو معمولاً به کدام شهرها است؟

فرودگاه ماکو می‌تواند مبدأ خوبی برای 460 هزار شیعه نخجوان برای سفر به مشهد مقدس شود و شهرهای همجوار در کشور همسایه مان ترکیه مانند ایغدیر، وان و آغری نیز می‌توانند اهداف سفری فرودگاه ماکو باشند.

 

* چه چشم‌اندازی برای فعالیت‌های فرودگاه منطقه آزاد ماکو ترسیم کرده‌اید؟

اساساً فرودگاه ماکو با توجه به ظرفیت گردشگری، مناظر تاریخی، باستانی و طبیعت بکری که در منطقه وجود دارد می تواند در آینده‌ای نزدیک به یکی از فرودگاه‌های فعال کشور تبدیل شود و امیدوارویم در اینده نزدیک با استقبال خوبی از پروازهای ماکو مواجه شویم.

عمده برنامه ما برای فرودگاه بحث کارگو است تا این فرودگاه فقط به فرودگاه مسافری خلاصه نشود و با توجه به اینکه مرز بازرگان یکی از بزرگ‌ترین پایانه های مرزی کشور به‌حساب می‌آید بنابراین می‌تواند مقصد بسیاری از هواپیماهای حمل بار نیز باشد و می‌تواند فرودگاهی بسیار مناسب برای کارگو باشد.

مطالعات اولیه برای انجام این کار انجام‌ شده است و جزئیات اجرایی به‌زودی با احداث انبارها با کمک بخش خصوصی شروع می‌شود و در این میان به یک ایپرون برای توقف یک هواپیما نیازمند است و تقریباً همه مذاکرات با یک بخش خصوصی سرمایه‌گزار برای استارت ساخت پروژه در سال 96 نهایی شده است.

 

* چه پروژه هایی در حوزه تأمین زیرساخت‌های جاده‌ای در حال احداث است؟

پروژه تعریض جاده ارتباطی شهرستان ماکو از زیرساخت‌های اساسی به‌حساب می‌آید مخصوصاً جاده ائواوغلی تا بازرگان به طول 135 کیلومتر که با توجه به تک بانده بودن جاده‌ای بسیار نامناسب با تعداد تردد بالای منطقه است.

فاصله گیت تا فرودگاه ماکو 55 کیلومتر است که در دست تعریض و دو بانده شدن قرار دارد که عملیات اجرایی حدود 18 کیلومتر آن را قرارگاه خاتم بر عهده دارد و مابقی را دو پیمانکار بخش خصوصی انجام می‌دهند.

سرعت اجرایی پروژه نیز رضایت‌بخش است و امیدواریم امسال 30 تا 35 کیلومتر از این جاده را تبدیل به بزرگ‌راه شود که نتیجه آن کاهش تصادفات جاده‌ای تا 25 درصد را در بر خواهد داشت.

 

* مردم بازرگان از تردد فراوان تریلی‌ها از داخل شهر گلایه دارند برای حل این مشکل چه اقداماتی انجام شده است؟

مردم شهر بازرگان روزانه شاهد عبور یک هزار و 200 تریلی از داخل شهرشان هستند و این حجم بزرگ ترافیک می‌تواند موجب نگرانی 12 هزار شهروند شده و آسیب‌هایی در شهر و جاده‌ها ایجاد کند برای حل این مشکل پروژه کمربندی بازرگان با نام جاده لجستیک در دست اجراست و بعد از اتمام این کمربندی تا پایان سال شهر بازرگان شاهد عبور یک تریلی هم نخواهد بود.

کمربندی بازرگان می‌تواند شروع مناسبی در فعالیت‌های عمرانی و زیباسازی این شهر به‌عنوان ورودی کشور ایران باشد.

با تامین زیرساخت‌های جاده ای منطقه از سال 97 شاهد جلوه ای بسیار زیبا از شهر بازرگان خواهیم بود.

علاوه بر آن جاده شهر پلدشت به طول 23 کیلومتر نیز از اهمیت فراوانی برای کاهش صف کامیونهای ترانزیتی در بازرگان برخوردار است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده روزانه 100 تریلی خالی از مرز پلدشت به سمت ترکیه عبور می‌کند گرچه با توجه به عبور تریلی‌ها از جاده شش متری با حجم عبور بالای مردم خطرآفرین است که حل این مشکل نیز در دستور کار است.

عملیات اجرایی تعریض جاده پلدشت به 12 متری نیز شروع‌شده است که امید است تا پایان مرداد 10 کیلومتر از آن به بهره‌برداری برسد و اکنون 7 کیلومتر از سمت مرگنلر و 5 کیلومتر نیز از سمت پلدشت عملیات اجرایی آن شروع‌شده گرچه زمان اجرایی این پروژه یک ساله است اما تمام راه را حداکثر در سه ماهه اول سال 97 به بهره‌برداری می‌رسانیم.

 

* آخرین وضعیت جاده شوط دره چه وضعیتی است؟

وضعیت جاده شوط نیز همانند جاده پلدشت بود ولی تا دو ماه آینده به‌جز یک کیلومتر بقیه پروژه به بهره‌برداری میرسد و به‌زودی شاهد آغاز احداث یک کیلومتر باقی‌مانده آن نیز خواهیم بود.

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :