میراث معنوی مردم جزایر قشم، هنگام و هرمز ثبت ملی می شوند





مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: 12 اثر از میراث معنوی مردمان جزایر قشم، هنگام و هرمز تا پایان امسال به ثبت ملی می رسند.

به گزارش فرینا، سید محمد امین جعفری حسینی با اعلام اینکه فرآیند ثبت ملی حداقل دوازده میراث معنوی مردم جزایر قشم، هنگام و هرمز آغاز شده است، افزود: اقدامات اولیه ثبت این میراث معنوی به همت اداره میراث فرهنگی و همراهی دانشگاهیان، پژوهشگران و فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای شهرستان قشم آغاز شده و امیدواریم تا پایان امسال نهایی شود.

وی از آیین های دریایی ساحلی، آوازها، نغمه ها، موسیقی ها، بازی های بومی، غذاهای محلی، قایق های بومی، فنون، هنرها و دانش های  فراموش شده بومی به عنوان میراث معنوی مردمان جزایر قشم، هنگام و هرمز یاد کرد که اداره کل میراث فرهنگی قشم در پی ثبت ملی آنهاست.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، روند علمی، پژوهشی و اجرایی ثبت این آثار توسط رییس اداره میراث فرهنگی این سازمان وهمراهی دانشگاهیان، پژوهشگران و متخصصین حوزه های تاریخ، فرهنگ بومی و مردم شناسی جزیره به پایان رسیده و شناسنامه های هر کدام از این آثار معنوی بر اساس ضوابط و دستورالعمل های ویژه تهیه و تدوین شده است.

وی یادآور شد: شناسنامه هر یک از این آثار به منظور طی مراحل و مسیر علمی و تشریفات قانونی با هدف ثبت ملی به دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشورمان ارسال خواهد شد.

جعفری حسینی با اشاره به اهمیت مستند‌سازی این آثار افزود: هرکدام از این میراث معنوی به مستند‌نگاری، انجام تحقیقات وسیع و عمیق میدانی نیاز دارد که پس از انجام این مراحل به همراه عکس و فیلم به منظور بررسی های نهایی و انطباق آن با مولفه ها و استانداردها جهت ثبت ملی در اختیار شورای ثبت میراث فرهنگی کشور قرار می گیرد.

به گفته او، میراث ناملموس رویه‌ها (عُرف‌ها)، آیین ها، نمادها، فنون، دانش‌ها، ابزارها، آثار هنری و مکان‌های مرتبط با آنها است که همواره از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‌شود و پیوسته به وسیله انسان‌ها، جوامع و گروه‌ها در واکنش به محیط پیرامونی و در تقابل با طبیعت و تاریخشان خَلق می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: خوشبختانه تاریخ حیات مردمان قشم، هرمز و هنگام سرشار از این مولفه های ارزشمند و شایسته  انسانی است و تلاش برای ثبت بخشی از میراث معنوی مردم این جزایر در حقیقت احترام عملی به تاریخ انسانی این جزایر زیبا می باشد.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :