اجرای پروژه: "قشم جزیره ای برای کودکان" در سطح بین المللی

اعضای شورای راهبری پروژه "قشم جزیره ای برای کودکان" به ریاست حمید رضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مراحل علمی و عملی این پروژه را با هدف اجرای منطقه ای و بین المللی آن مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش فرینا، رییس شورای راهبری این پروژه در نخستین نشست بررسی علمی و عملی این طرح طی سخنانی گفت: ارزش و جایگاه کودک به حدی است که سیاستگذاری مربوط به این پروژه را می توان فراتر از استانی و کشوری، در حد منطقه ای و بین المللی اجرا کرد.
حمیدرضا مومنی اعلام کرد: فاز مطالعاتی و داده های این پروژه می تواند به عنوان پایه و اساس و برنامه ریزی آتی کودکان در ابعاد بزرگتر در اصلاح جامعه قشم مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با اشاره به حساسیت های موجود در جامعه مخاطب این پروژه، رعایت حقوق شهروندی در این طرح را به دور از تنش های سیاسی و فرهنگی مورد تاکید قرار داد.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، این پروژه به عنوان محل ایجاد وفاق و همدلی بین مردم و مسئولان باید از مجرای توجه به مباحث کودکان در این جزیره پیگیری شود.
به گفته وی، بهره گیری از مزیت های بین المللی این پروژه، نقش ارزنده ای برای عرضه فرهنگ تربیتی ایرانی - اسلامی به جهان دارد.
مومنی اظهار کرد: برای تعیین وضعیت کنونی عناصر انسانی در رابطه با کودک، به اطلاعات کاملی از  نیازهای آماری مربوط به کودک از دوران نوزادی تا ۱۲ سال نیاز داریم.
رئیس شورای راهبری پروژه "قشم جزیره ای برای کودکان" اظهار امیدواری کرد که قشم به عنوان یک جزیره دوستدار کودک به شبکه شهرهای دوستدار کودک در جهان متصل شود.
او با اعلام اینکه تدوین ساز و کارها برای تولید و تحلیل داده ها در این طرح بسیار مهم و ارزشمند است، افزود: ارتقای سطح بهداشت و سلامت عمومی کودکان، کاهش عوامل خطر ساز برای ایمنی کودکان، ارتقای سطح رشد عقلانی و شناختی کودکان، ارتقای سطح مهارت های اجتماعی و سطح رشد معنوی کودکان به همراه شادی و نشاط آنان باید با جدیت مورد بررسی قرار گیرد.
**** فرماندار شهرستان قشم نیز در این نشست که در ساختمان مرکزی سازمان منطقه آزاد برگزار شد، لزوم توجه و بهره گیری از مفاد سندهای بالا دستی موجود از جمله سند ملی چشم انداز ایران ۱۴۰۴ و سند مهندسی فرهنگی کشور در این پروژه و پرهیز از موازی کاری با فعالیت های در حال انجام توسط سازمان های دولتی در حوزه کودکان را مورد تاکید قرار داد و آنرا ناشی از عدم وجود ساختار تشکیلاتی منظم در فضای اداری موجود دانست.
علیرضا نصری در ادامه بر رفع حاکمیت برخی تبعیضات و باورهای غلط سنتی در جامعه قشم تاکید و اهتمام جدی به بررسی آسیب های اجتماعی در حوزه کودکان در حین انجام این پروژه را خواستار شد. 
وی با تاکید بر اهمیت تشکیل کمیته های تخصصی زیر مجموعه شورای راهبری در این طرح، گفت: منتخبان شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاران به عنوان نمایندگان جامعه محلی نیز می توانند با حضور در جلسات شورای راهبری این پروژه، نقش آفرینی کنند.
*** سید مصیب دریانورد عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان و دبیر شورای راهبری این پروژه به همراه ابراهیم طلائی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور علمی پروژه "قشم جزیره ای برای کودکان" نیز گزارشی از روند خلق ایده تا طراحی این پروژه و فعالیت های انجام گرفته را به اطلاع شرکت کنندگان رساندند.
تنی چند از اعضای این پروژه هم در رابطه با اهمیت بسط این پروژه به ساختار خانواده که کودک نیز به عنوان بخشی از آن محسوب می شود تاکید کردند.
در ادامه این جلسه، ساختار اجرایی پیشنهادی این طرح و کلیات برنامه های اقدامات عملی آن در سال ۹۶ مورد تصویب شورای راهبری قرار گرفت. همچنین با نظر اعضای شورای راهبری پروژه، سیدمصیب دریانورد به عنوان مدیر پروژه "قشم جزیره‌ای برای کودکان" انتخاب و مسئولیت پیگیری مصوبات شورای راهبری و اجرای این پروژه به وی واگذار شد.
لازم به ذکر است که دانشگاه تربیت مدرس تهران نیز به عنوان یک دانشگاه جامع و یکی از برترین مجموعه های علمی کشور با نظر شورای راهبری این پروژه به عنوان مشاور این طرح انتخاب و مصوب شد بزودی قردادی در این مورد بین سازمان منطقه آزاد قشم و دانشگاه تربیت مدرس تهران منعقد می گردد.
از اهداف برگزاری شورای راهبری این پروژه می توان به برنامه ریزی عملیاتی برای آغاز پروژه " قشم جزیره ای برای کودکان" با تاکید بر نقش و اهمیت کودکان به عنوان ارزشمندترین سرمایه یک جامعه و اهتمام همه جانبه و ایجاد اراده جمعی در نهاد های مسئول و مردم نهاد در راستای ارتقای مراقبت های بهینه از آنان در دوران کودکی نام برد.
آموزش و کسب مهارت های زندگی سالم و شکوفا، بهداشت و تغذیه مناسب، توسعه روان و فراگیری زبان متناسب با سن و توسعه اجتماعی – شناختی کودکان جزیره قشم از دیگر محورهای مهم این پروژه می باشد.
شایان ذکر است در این نشست حمیدرضا مومنی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ، علیرضا نصری فرماندار قشم، ابراهیم طلایی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران و پژوهشگر دوره پست دکتری در دانشگاه اوتو فریدریش بامبرگ آلمان، سید مسلم دریانورد رئیس آموزش و پرورش منطقه شهاب، حسین رنجبر معاون آموزشی آموزش و پرورش قشم، فروغ حسینی کارشناس مسئول امور اجتماعی اداره بهزیستی شهرستان قشم، فرحناز نژادغفوری کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی و سیدمصیب دریانورد عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان در کنار تنی چند از مسئولین ارشد سازمان منطقه آزاد قشم همچون(فرزین حقدل معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، عباس براهیمی مشاور مدیریت بهداشت، سلامت، ورزش و جوانان، عبدالجواد کمالی مدیر فرهنگی و مشاور توسعه روستایی، محمدرضا عباسی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، سعید بنی عامریان مدیرکل برنامه ریزی و بودجه، سید محمد امین جعفری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی شیخ زاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل و محمد یابنده نیا رئیس گروه برنامه ریزی سازمان منطقه آزاد قشم ) حضور داشتند.
احکام اعضای شورای راهبری پروژه "قشم جزیره ای برای کودکان" توسط حمیدرضا مومنی رئیس این شورا به آنان اهدا شد.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :