آمادگی ۳ بندر ایران برای پذیرش کشتی‌های قطری

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پذیرش کشتی های قطری در بنادر امام خمینی (ره)، بوشهر و شهید رجایی ایران می تواند به توسعه و رونق بیشتر صنعت ترانشیپ کشور کمک کند.

به گزارش فرینا به نقل از مهر، جلیل اسلامی درباره آثار قطع روابط دیپلماتیک، اقتصادی و مرزی قطر با همسایگان عرب خود و برخی دیگر از کشورهای منطقه بر صنعت دریانوردی و بندری ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه تنها چند روز از بسته شدن مرزهای آبی کشورهایی چون عربستان، امارات و بحرین از همسایگان قطر به روی شناورهای حامل پرچم این کشور می گذرد، نمی توان تأثیرگذاری آن را برآورد کرد. به خصوص که صنعت دریانوردی و بندری یک صنعت زمان بر بوده و اثرگذاری تغییرات در آن، مستلزم گذشت زمان است.
معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه هنوز زود است تا از نحوه تعاملات بندری و دریایی قطر با همسایگان خود صحبت کرد، گفت: باید منتظر گذر زمان بمانیم تا از تغییر مسیر حرکت شناورهای قطری از آب های امارات و بحرین به سمت آب های ایران مطلع شویم.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تقاضای جدید از سوی قطری ها برای پهلوگیری تعدادی از شناورهایشان در آب های ایران تصریح کرد: تا به حال درخواستی در این زمینه نداشته‌ایم اما اگر درخواستی هم در این مورد باشد، ایران استقبال خواهد کرد چون به سود صنعت بندری ما و رونق بنادر جنوبی ایران خواهد بود.
اسلامی با اشاره به درآمد خوبی که بنادر ما می‌توانند از صنعت ترانشیپ داشته باشند، خاطرنشان کرد: شناورهای قطری معمولا شناورهای حامل حجم بالای کالا هستند که با توجه به محدودیت گنجایش بنادر این کشور، معمولا از بنادر کشورهای عربستان، بحرین و امارات نیز استفاده می‌کردند که با توجه به ممنوعیت ورود کشتی‌های قطری یا حامل پرچم قطر به بنادر این سه کشور، لازم دارند تا از بنادر ایران برای تخلیه و بارگیری یا ترانشیپ کالا استفاده کرده و سپس کالاهای خود را با استفاده از کشتی های فیدری به بنادر قطر حمل کنند.
وی درباره درآمد ایران از ترانشیپ شناورهای قطری گفت: چون هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده، زود است تا درباره درآمد ایران از ترانشیپ صحبت کرد.
اسلامی در خصوص بنادری که آمادگی پذیرایی از شناورهای قطری را دارند، اظهار داشت: سه بندر امام خمینی (ره)، بوشهر و شهید رجایی که از بنادر توسعه یافته ایران هستند، آمادگی پذیرش کشتی های قطری را دارند؛ ضمن اینکه بنادر نفتی ما نیز می توانند به تخلیه و بارگیری تولیدات و واردات فرآورده های نفتی قطری ها کمک کنند.

امتیاز به خبر :