انجام عملیات هیدروگرافی بندر شهید رجایی با جدیدترین تجهیزات روز دنیا

معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از انجام عملیات هیدروگرافی(آب نگاری) پیشرفته مجتمع بندری شهید رجایی و کانال دسترسی آن با استفاده از دستگاه عمق یاب چندپرتوی برای نخستین بار در سطح بنادر کشور خبر داد.

به گزارش فرینا، عباس کمالی با اعلام این خبر گفت: این عملیات با حضور و نظارت کارشناسان مهندسی سواحل و بنادر، امور دریایی و نمایندگان بنادر کشور به مدت پنج روز به انجام رسید.
کمالی به بکارگیری جدیدترین تجهیزات روز دنیا از جمله دستگاه های مولتی بیم و ساید اسکن سونار در انجام عملیات هیدروگرافی بزرگترین بندر تجاری کشور و کانال دسترسی آن اشاره کرد و افزود: این عملیات با استفاده از دستگاه عمق یاب چندپرتوی برای نخستین بار در سطح بنادر کشور و به عنوان طرح آزمایشی در بندر شهید رجایی اجرایی شد.
وی از جمله مزایای اجرای این عملیات را شناسایی محل های حساس زیست محیطی دریایی، شناسایی شناورها و اشیاء مغروقه در زیر سطح دریا، تعیین نرخ رسوب گذاری، تخمین زمان انجام عملیات لایروبی و مشخص کردن محل تخلیه آن، تدقیق احجام لایروبی، شناسایی لوله گذاری و سایر عوارض با دقت بالا و شفافیت و دقت بیشتر در نقشه های هیدروگرافی عنوان کرد.
معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: سازمان بنادر به عنوان نماینده دولت در سازمان جهانی دریانوردی محسوب می شود و برای دقیق تر کردن نقشه های بنادر و کانال های دریانوردی در راستای افزایش ایمنی ناوبری، عملیات هیدروگرافی پیشرفته را انجام می دهد.     
گفتنی است، هیدروگرافی یا آب نگاری علمی است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آن ها و پدیده ‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط زیست و… بحث می‌کند.
مهمترین و کاربردی ترین دستاورد عملیات هیدروگرافی در جهت حفظ ایمنی تردد شناورها در مناطق دریایی، تهیه نقشه های دریایی، اکتشاف معادن و منابع موجود در زیر آب، زمین شناسی بستر دریاها و مطالعه جنس رسوبات است.


 

امتیاز به خبر :