افغانستان خواهان توسعه ترانزیت از بندر چابهار است

معاون حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به توسعه زیرساخت‌های مسیر چابهار ـ میلک برای تسهیل ترانزیت کالاهای افغانستان، از رایزنی‌ ها برای ترانزیت ۳۷ هزارتن شکر از راه چابهار به افغانستان خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از مانا، محسن محمدی معین با اشاره به رفع موانع ترانزیتی مسیر چابهار ـ میلک اظهار داشت: با بازسازی و افزایش ظرفیت مرز میلک کالاهای ترانزیتی به مقصد افغانستان در امن‌ترین وکوتاه‌ترین زمان به این کشور می‌رسند.
وی افزود: برای تسهیل حمل ونقل جاده‌ای در این مسیر تاکنون مجوزهای مختلفی برای احداث اقامتگاه‌ های موقت ماشین‌های ترانزیت (تیرپارک) واحداث مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی اخذ شده است.
معاون ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار از ارائه طرح اولیه احداث تیرپارک‌ها به سرمایه گذاران خبرداد و گفت: نخستین مجتمع خدمات رفاهی بین راهی مسیر چابهار ـ میلک با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی هفت ماه دیگر به بهره برداری می‌ رسد.
به گفته معین برای تقویت ناوگان حمل ونقل در مسیر چابهار تا میلک و دوغارون در مرز افغانستان به زودی مجور تردد ۱۵۰۰ کامیون با پلاک منطقه آزاد چابهار در این مسیر صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه افغانستان خواهان ترانزیت ۳۷ هزارتن شکر از راه چابهار برای تامین نیازهای اساسی خود است، تاکید کرد: تاکنون رایزنی‌ های مختلفی برای انجام این کار صورت گرفته به طوری که نخستین محموله 7 هزار تنی شکر، دهه فجر سال گذشته از راه چابهار به افغانستان ترانزیت شد.
معاون حمل ونقل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره رایزنی‌ها برای راه اندازی خط منظم کشتیرانی به چابهار برای واردات شکر خام اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی خط منظم کشتیرانی از بندر سانتا (برزیل) به چابهار، شرکت جی پی سی برزیل بتواند این مقدار شکر را به افغانستان ترانزیت کند.
معین با اشاره به محموله ۲۰۰ هزارتنی گندم اهدایی هند به افغانستان اظهار امیدواری کرد: با مذاکرات و پیگیری‌های صورت گرفته به زودی موانع گمرک و جهادکشاورزی برای ترانزیت آن از راه چابهار رفع شود.
چابهار به عنوان یکی از بزرگترین کریدورهای بین المللی ترانزیت، تمایل افغانستان را برای تامین نیازهای اساسی و هم چنین صادرات کالا جلب کرده است.
توسعه زیرساخت‌های مسیر چابهار ـ میلک به عنوان سریعترین وکم هزینه‌ترین مسیر برای دسترسی افغانستان به چابهار ضروری است. روستای میلک در شمال سیستان و بلوچستان در شهرستان هیرمند ودر کنار مرز افغانستان واقع است.

امتیاز به خبر :