افزایش ترانزیت خودروهای سنگین از مرز دوغارون

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: رفت و آمد کامیونهای ترانزیتی از بندرعباس به مقصد افغانستان از طریق مرز دوغارون در شرق خراسان رضوی طی 70 روز گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال به میزان 68 درصد بیشتر شده است.

به گزارش فرینا، جواد وحدتی افزود: هر روز بر تعداد کامیونهای در صف خروج از مرز دوغارون افزوده می شود و هم اکنون افزون بر هزار کامیون در صف انتظار خروج قرار دارند که بیشتر آنها را کامیونهای ترانزیتی تشکیل می دهند.
وحدتی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که باعث بوجود آمدن این صف خودروهای سنگین شده فقدان امنیت و امکانات لازم در مرز و گمرک افغانستان است. این نقیصه باعث شده رانندگان تمایلی به اقامت در آن کشور و خروج فوری از ایران را نداشته باشند لذا بگونه ای برنامه ریزی می کنند که پس از ورود به گمرک اسلام قلعه در افغانستان بلافاصله بار خود را تخلیه کرده و با شتاب به داخل ایران بازگردند.
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: البته کامیونهای صادراتی چنین مشکلی ندارند و در نهایتا مجبورند یک شب در صف بمانند لذا تولیدکنندگان، کارخانه داران و صادرکنندگان ایرانی از این بابت با مشکل مواجه نخواهند شد.
وحدتی گفت: آمادگی برای توسعه فضای پایانه مرزی دوغارون یا افزایش ساعات کاری آن وجود دارد اما متاسفانه در آن سوی مرز فقدان امکانات و امنیت امکان افزایش ورود ناوگان ترانزیتی به افغانستان را میسر نخواهد کرد.
وی افزود: تدبیر دیگری که برای کاهش کامیونهای ورودی به مرز می توان اندیشید این است که گمرک بندرعباس فرایند ترخیص کامیونها به سمت دوغارون را به تاخیر اندازد تا از افزایش تعداد کامیونها در صف دوغارون جلوگیری شود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری خراسان رضوی گفت: روزانه 600 دستگاه کامیون از سه خروجی در منطقه ویژه اقتصادی، پایانه مرزی دوغارون و بازارچه مرزی وارد افغانستان می شوند. این روزها سهم پایانه مرزی بین 210 تا 270 دستگاه کامیون است و از این تعداد حدود 80 درصد را کامیونهای ترانزیتی تشکیل می دهند.
وحدتی گفت: تجار افغانستانی باید از مسئولان کشور متبوع خود خود تامین زیرساختهای مناسب مرزی و گمرکی آن کشور را مطالبه کرده تا زمینه افزایش ظرفیت ورود کامیون به پایانه مرزی اسلام قلعه در خاک افغانستان افزایش یابد.
یکی از رانندگان نیز در مرز دوغارون گفت: در آن سوی مرز درکشور افغانستان هیچ امکانات رفاهی و امنیتی برای استقرار رانندگان وجود ندارد لذا آنها چندین روز در ایران می مانند. از ابتدای ماه رمضان بر اساس تصمیمی جمعی و توافق بین رانندگان برای نماندن در خاک افغانستان اتخاذ شده و هم اکنون کامیونداران پس ازتخلیه بار در افغانستان به فاصله یک ساعت به ایران باز می گردند.
شیرمحمد میش مست افزود: دیروز 120 کامیون ترانزیت از مرز دوغارون وارد افغانستان شد و حدود همین تعداد نیز کامیونهای صادراتی بدون هیچگونه صفی وارد آن کشور شدند.
وی گفت: هم اینک 700 کامیون برای خروج از پایانه مرزی دوغارون در صف هستند و بعید می دانم بتوانم تا پیش از فرارسیدن عید فطر بار خود را در گمرک اسلام قلعه در افغانستان تخلیه نمایم.
مرز دوغارون در 18 کیلومتری تایباد و این شهر در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.


 

امتیاز به خبر :