حمایت از تولید صادرات محور در جزیره قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: حمایت از تولید صادرات محور برای ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی در جزیره در دستور کار است.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مومنی با تاکید بر اهمیت نقش مناطق آزاد برای توسعه فعالیت های صنعتی براساس چشم انداز ایران 1404 و تاکید مقام معظم رهبری بر حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از صنعتگران داخلی، جلب سرمایه گذاران خارجی، تولید صادرات محور و ایجاد اشتغال پایدار و همچنین سیاستگذاری های دولت تدبیر و امید برای صنعتی کردن مناطق آزاد، برنامه های این سازمان را با صنعتگران جزیره قشم درمیان گذاشت.


آماده سازی بخش مهمی از زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاران  
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همزمان با روز صنعت و معدن (دهم تیر ماه) در جمع فعالان صنعتی این جزیره سخنان خود را با تاکید بر اهمیت ایجاد زیرساخت ها برای جلب سرمایه گذاری در قشم آغاز کرد و از آب، برق، راه، اتوبان، بندر، اسکله و فرودگاه به عنوان مهمترین بخش زیرساختی حوزه فعالیت های سرمایه گذاری نام برد.
حمید رضا مومنی اعلام کرد: بخش مهی از زیر ساخت های مورد نیاز فعالیت های صنعتی قشم همچون توسعه راه ها، اتوبان، بنادر، اسکله ها و توسعه فرودگاهی در دولت تدبیر و امید شکل گرفته و این امر همچنان درحال توسعه است.
 

تلاش دولت تدبیر و امید برای صنعتی کردن قشم  
وی گفت: صنعتی کردن قشم و حمایت از فعالان اقتصادی و صنعتی براساس سیاست های دولت تدبیر و امید از برنامه های اصلی سازمان منطقه آزاد به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در دولت یازدهم حمایت از صنعتگران واقعی در این منطقه را با برنامه ریزی دقیق در دستور کار قرار دادیم تا از ورود افراد سود جو در این عرصه جلوگیری شود.
مومنی گفت: سال 96 سال بسیار مهم و جدی در حوزه توسعه صنعتی قشم است و امیدواریم با رفع مشکلاتی که در سطح ملی با آن مواجه هستیم شاهد تقویت فعالیت های صنعتی و تولید و افزایش بیش از پیش صادرات از قشم به نقاط مختلف جهان باشیم.

سیاست جذب 20 هزار نیروی کار در قشم  
مومنی به برنامه جذب 20 هزار نیروی کار تا پایان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اشاره کرد و افزود: برای مدیریت نیروی کار مرکزی در اداره کار سازمان منطقه آزاد قشم ایجاد شده تا با شناسایی جویندگان کار در سرتاسر جزیره و همچنین متقاضیان خارج از این منطقه اقدام کند.
وی گفت: آموزش نیروهای جویای کار را با توجه به نیاز فعالان صنعتی و براساس تفاهم نامه ای که با سازمان فنی و حرفه ای کشور داریم آغاز کرده ایم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت: نرخ بیکاری در قشم هم اکنون 6.5 درصد است و با برنامه ریزی انجام شده در تلاشیم این نرخ رابه 5 درصد برسانیم و این در شرایطی است که در بعضی از شهرستان های استان هرمزگتان نرخ بیکاری بیش از 18 درصد است.

قشم قطب مهم شیلات ایران است
او از قشم به عنوان قطب مهم شیلات ایران نام برد سهم 84 هزار تُنی این منطقه در تولید ماهی در قفس را در مقایسه با سیاست تولید 200 هزار تُن ماهی در قفس کل کشور در برنامه ششم توسعه موید این حقیقت دانست.
مومنی گفت: ایجاد زنجیره تولید از تولید بچه ماهی گرفته تا پرورش ماهی و بازاریابی محصولات تولیدی در قشم با کمک سازمان منطقه آزاد به صاحبان سرمایه پیش بینی شده است.
 وی بیان داشت: در بخش تولید و پرورش میگو نیز اقدامات بسیار مهمی با همت مردم بومی این منطقه از سال گذشته با واگذاری 2 هزار هکتار فضای مورد نیاز در غرب جزیره آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: هم اکنون کار پرورش میگو در 30 استخر این محدوده در غرب جزیره قشم با برداشت 7.5 تن درحالی شروع شده است که نُرم کشور در برداشت میگو در هر هکتار 3.5 تُن است.
او اضافه کرد: هم اکنون چهار کارخانه تولید پودر ماهی و 2 کارخانه تولید خوراک آبزیان در قشم فعال است و یک شرکت فرانسوی نیز با همتای ایرانی در حال تولید پرورش ماهی است.

ژئوپارک قشم برندی بین المللی است
وی از بازگشت دوباره ژئوپارک قشم در زمره ژئوپارک های جهانی به عنوان موقعیتی مهم نام برد و افزود: نام قشم بواسطه این پدیده مهم زمین شناختی به یک برند بین المللی در حوزه گردشگری تبدیل شده و از این فرصت باید برای توسعه گردشگری با هدف تقویت اقتصاد مردم منطقه بهره برداری کنیم.
مومنی از ژئوپارک قشم به عنوان یک ویژگی فراملی و پتانسیل بسیار ارزشمند برای معرفی این منطقه نام برد و گفت: از این ظرفیت بین المللی باید در زمینه جذب توریست و توسعه فعالیت های اقتصادی به بهترین نحو ممکن بهره برداری کنیم.
به گفته او، براساس آمارهای رسمی شاهد تغییر رویکرد سفرمسافران به جزیره قشم هستیم به طوری که سایت های کم نظیر حوزه گردشگری این منطقه مورد توجه ویژه قریب به اتفاق هموطنانمان در سفر به این جزیره قرار گرفته است.

حمایت از واحد های تولیدی جزیره 
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم کالاهایی که در بازار قشم عرضه می شود توسط واحدهای درون جزیره تولید و به خریداران عرضه شوند.
وی ادامه داد: تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و پوشاک در صدر این برنامه ها قرار دارند به طوری که هم اکنون 4 واحد تولید لوازم بهداشتی و آرایشی در کنار چندین کارگاه تولید و دوخت پوشاک در شهرک صنعتی تولای قشم در حال تجهیز و آماده سازی هستند.

سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی، پالایشگاه و فولاد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: هم اکنون چهار پروژه پتروشیمی در نقاط مختلف این جزیره تعریف شده که سرمایه گذارهای سه پروژه مشخص و زمین مورد نظر آن هم واگذار شده است و امید می رود پس از بهره برداری تا 6 میلیون تن محصول در این حوزه تولید شود.
او اضافه کرد: همچنین چهار پالایشگاه نفت سنگین و فوق سنگین با ظرفیت 180 هزار بشکه در دستور کار است که هم اکنون یک پالایشگاه با ظرفیت 20 هزار بشکه در حال بهره برداری می باشد.
مومنی عنوان کرد: تولید فولاد در قشم یکی دیگر از برنامه های سازمان منطقه آزاد است و کنسرسیومی داخلی برای تولید 3.2 میلیون تن فولاد تشکیل شده است.
وی از طرح های حوزه کشاورزی نوین، ذخیره سازی نفت، تولید آب و برق همزمان، ایجاد فیبر نوری در سرتاسر جزیره، تقویت امکانات مخابراتی و افزایش اماکن اقامتی به ویژه ساخت هتل های 4 و 5 ستاره به عنوان دیگر اقداماتی نام برد که براساس قوانین و مقررات مناطق آزاد در دستور کار این سازمان در حمایت از سرمایه گذاران قرار گرفته است.

کاهش تعرفه های خدمات در بنادر و گمرکات قشم  
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: شرکت های تولیدی فعال همانند شرکت ذوب روی که سالانه 40 میلیون دلار صادرات دارد مورد حمایت قرار می گیرند.
وی از کاهش تعرفه خدمات در بنادر و گمرکات به عنوان کمک سازمان منطقه آزاد به صنعتگران فعال نام برد و اظهارامیدواری کرد که همه واحدهای تولیدی با افزایش روند فعالیت های خود از بسته های حمایتی این سازمان درزمینه ورود مواد اولیه و صادرات محصولات در بخش گمرکی و بندری استفاده کنند.
بنا به این گزارش، در پایان این مراسم که فرماندار شهرستان نیز حضور داشت از هشت واحد برتر صنعتی قشم شامل شرکت پیشگام صنعت فراساحل، مجتمع ذوب و احیای روی، قهوه بلو استار، مجستیک مارین، تعاونی شناورسازی مدکندآلو، سوپر پایپ اینترنشنال، تعاونی مرورارید شکیل و زرین کوک قشم با اهدای لوح و تندیس ویژه صنعتگر برتر، تجلیل شد.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :