طرح احیاء سازه های تاریخی آبی جزیره قشم؛ نامزد جایزه یونسکو

مدیر اجرایی و دبیر کمیته ی راهبری طرح احیا سازه های تاریخی آبی قشم، از نامزد شدن این طرح ارزشمند جزیره قشم برای دریافت جایزه آموزش برای توسعه پایدار یونسکو در سال 2017 و در سطح جهانی خبر داد.

به گزارش فرینا، دکتر محمد رضا فرزانه با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: جامع نگری در زمینه ی آموزش برای توسعه ی پایدار باعث شد تا طرح احیا سازه های تاریخی آبی جزیره قشم (از جمله احیا برکه ها یا آب انبارها) در رقابت با سایر پایلوت های کشوری مقام برتر را کسب کند و هم اکنون قشم به عنوان نامزد دریافت جایزه آموزش برای توسعه پایدار یونسکو در سال 2017 در سطح جهانی مطرح است.
وی اظهار امیدواری کرد که با احیا سازه های تاریخی آبی در جزیره قشم بار دیگر از هنر و معماری باشکوه ایرانی در راستای رفع مشکلات جهان کم آب امروزی گام بر داریم.
مدیر اجرایی و دبیر کمیته ی راهبری این طرح، از این سازه ها به عنوان بخشی از شکوه معماری سنتی ایرانی در بهره برداری عالمانه از منابع آب شیرین در مناطق خشک یاد کرد.
به گفته او، آنچه بیشتر از همه در این سازه ها قابل تامل و مشاهده است، رویکرد سازش سازه های تاریخی آبی با طبیعت می باشد که به عنوان جزء جدایی ناپذیر معماری های ایرانی مطرح و قابل تامل است. 
دکتر فرزانه بیان داشت: نوآوری و خلاقیت ایرانیان در عرصه معماری، راهکاری است برای غلبه بر قهر و جبر طبیعت که قابلیت عرضه شدن به سایر مردمان جهان را دارد و در سایه دانش و خرد گذشتگان می توان در مسیر توسعه پایدار حرکت کرد.
به گفته مدیر اجرایی این پروژه، توزیع زمانی و مکانی بارندگی در مناطق خشک و نیمه خشک شرایط مناسبی را نداشته و در آینده این شرایط نامطلوب تشدید خواهد شد و رویکرد بومی استحصال آب باران نهفته در این سازه ها، می تواند تهدیدهای مرتبط با وقوع سیلاب را کاهش داده و مهمتر اینکه این تهدید را به فرصت برنامه ریزی جهت مدیریت کارآمد منابع آب تبدیل کند.
وی بیان داشت: یکی از مزیت های این سازه ها حفاظت از منابع آب شیرین است بگونه ای که سازه های تاریخی آبی در کنار "کانال انتقال آب، حوضچه رسوبگیر و مخزن ذخیره آب" دارای ساختمانی با معماری خارق العاده جهت حفاظت از آب در مقابل تبخیر و ورود منابع آلاینده می باشد.  
حفاظت از این میراث فرهنگی ارزشمند، نیازمند انتقال دانش بومی مرتبط با ساخت، حفاظت و بهره برداری از سازه ها به نسل جدید می باشد که دبیر کمیته ی راهبری طرح احیای این سازه ها بر آن تاکید کرد. 
وی یادآور شد: طرح احیا سازه های تاریخی آبی جزیره قشم در فاز اول با هدف شناسایی سازه ها و با بهره گیری از بهترین استادان  تراز اول در سطح ملی آغاز شده و بر مبنای تعامل با جوامع محلی همچنان ادامه دارد. 
مدیر اجرایی طرح احیا سازه های تاریخی جزیره قشم گفت: هم  اکنون کمیته ی راهبری این طرح با حضور 20 عضو از استادان و فرهیختگان مرتبط با ابعاد این موضوع تشکیل شده و بطور منظم جلسات کمیته ی راهبری طرح در حال برگزاری است تا اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت طرح مصوب شود. 
او ادامه داد: چند تیم اجرایی بطور تمام وقت در این طرح مشغول به فعالیت هستند و پیش بینی می شود تا پایان تابستان 1396 فاز شناسایی آن تکمیل و فاز دوم پروژه نیز آغاز شود.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع مساحت به عنوان بزرگنرین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران واقع شده است.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :