اجرای طرح بیابانزدایی جزیره قشم با کاشت گیاهان بومی و غیربومی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از پایان دوره تحقیقات علمی دو ساله با هدف سرسبز کردن جزیره با کسب نتایج مثبت این طرح خبر داد.

به گزارش فرینا، حمید رضا مومنی گفت: تیم علمی طرح سرسبز کردن جزیره قشم متشکل از نیروهای ایرانی داخل و خارج کشور پس از دو سال کار تحقیقاتی و کاشت گونه های بومی و غیربومی در گلخانه و فضای باز جزیره قشم به نتیجه مثبت اجرای این طرح دست یافتند.
وی ادامه داد: پیشگیری از توسعه بیابانزدایی و فرسایش خاک، استفاده از گونه های رونده برای خوراک دام و توسعه فضای سبز مهمترین ویژگی های کاشت گونه های ویژه در شرایط آب و هوایی جزیره قشم است.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، برای سرسبز کردن جزیره که در فاز اول آن از فرودگاه تا شهر قشم اجرا خواهد شد از چند گونه بومی و بیش از 10 گونه غیربومی که در مقابل شوری زمین و شوری آب مقاوم هستند استفاده خواهد شد.  
او با اعلام اینکه در دوران تحقیقات علمی میزان شوری آب دریا روی این گونه ها تا دو برابر افزایش یافت، افزود: خوشبختانه همه گونه های تحت تحقیقات علمی مقاومت خود را در این آزمون نشان دادند و این اتفاق برای توسعه فضای سبز قشم بسیار مهم و ارزشمند است.
مومنی بیان داشت: گونه های درختی و رونده این طرح که موجب سرسبزی بیابان ها می شوند پیش از این در شرایط آب و هوایی مشابه قشم به ویژه در کشورهای عربی همسایه ایران و نقاط مختلف دنیا به خوبی عمل آمده و موجب سرسبزی مسیرهای بیابانی شده است.
وی در ارتباط با چگونگی آبیاری این گیاهان اعلام کرد: آب مورد نیاز این طرح طی 2 تا 3 ماه اول از طریق تانکر تامین می شود و بارندگی های پراکنده ی زمستان و بهار قشم هم بخش مهمی از نیاز این گیاهان به آب را تامین می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بخش رونده گیاهی این طرح در یک دوره زمانی 2 تا 3 ماهه سطح زمین را همانند چمن کاری سرسبز می کند اما بخش درختی آن به تناوب گونه های مختلف بین 3 تا 8 سال به شرایط مطلوب رشد می رسد.
او ادامه داد: گونه های رونده طرح سرسبز کردن قشم علاوه بر کاهش نمک موجود خاک برای خوراک دام هایی نظیر شتر بسیار مفید می باشد.
مومنی در پاسخ به سئوالی در زمینه تاثیر کاشت این گیاهان بر روی شرایط آب و هوایی قشم تصریح کرد: پس از رشد درختچه ها و ارتفاع گرفتن آنها از دوره 6 تا 8 سالگی، محوطه کاشت این گیاهان تا 10 درجه کاهش می یابد.
وی از بررسی های علمی تیم تحقیقاتی این طرح برای تولید محصولات گلخانه ای از طریق کاشت آبی در قشم شامل گوجه فرنگی، توت فرنگی، خیار، بادمجان، انواع صیفی جات و سبزیجات خبر داد و افزود: 270 هکتار زمین در سه منطقه قشم برای تولید این محصولات پیش بینی شده و سرمایه گذاران می توانند با طی کردن مراحل قانونی در زمینه تولید این محصولات و صادرات آن به خارج از کشور اقدام کنند.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس با اجرای این طرح و سرسبز شدن جزیره با توجه به پتانسیل های فراوان گردشگری در این منطقه می تواند به توسعه صنعت گردشگری قشم کمک کند.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :