منطقه آزاد متولی کنترل خروج کالا نیست

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: طبق قانون هر کالایی که به منطقه آزاد وارد می شود، «مجاز» است مگر اینکه جزو کالاهای غیرشرعی یا ساخت رژیم صهیونیستی باشد.

به گزارش خبرنگار فرینا، عبدالرحیم کردی در برنامه تلویزیونی «جریان» که از شبکه 3 سیما پخش شد با بیان اینکه عملکرد مناطق آزاد در دولت یازدهم شفاف شد، افزود: این موضوع یکی از بزرگترین دستاوردهای این دولت محسوب می شود.
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار یادآور شد: در سال گذشته 192 قرارداد سرمایه گذاری جدید در این منطقه منعقد شده و تغییر رویکردها در چابهار از تجارت به تولید در حال انجام است.
وی مقایسه عملکرد مناطق آزاد ایران با «جبل علی» را اشتباه خواند و افزود: آیا زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه منطقه آزاد چابهار در اختیارش بوده است تا بتواند به رشد دلخواه برسد؟
کردی ادامه داد: «جبل علی» در شرایطی شروع به کار کرد که سه و نیم میلیارد دلار در توسعه زیرساخت هایش هزینه کرد اما در مناطق آزاد تاکنون چه میزان هزینه کرده ایم که از آن طلب می کنیم؟
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه کمک های اخیر منطقه آزاد چابهار در یک منطقه محروم کم نظیر بوده است، افزود: متاسفانه حاشیه نشینی در چابهار وجود دارد ولی این مسئله را نباید به صورت یکطرفه به منطقه آزاد مربوط دانست، هر جا رشد و توسعه بوده در کنار آن حاشیه نشینی هم بوده است و نمی توان منطقه آزاد را تنها دلیل حاشیه نشینی دانست.
وی بخشی از حاشیه نشینی در چابهار را ناشی از قوانین و مقررات مالکیت در این منطقه دانست و افزود: 18 سال در استان سیستان و بلوچستان خشکسالی وجود دارد، کم آبی موجب شده مردم به دنبال شغل باشند و به حاشیه نقاط توسعه یافته کوچ کنند.

مقوله قاچاق با تغییر تعرفه ها انجام می شود
«اسماعیل زمانی» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در ادامه این برنامه با رد پدیده قاچاق در این منطقه گفت: مقوله قاچاق با تغییر تعرفه ها انجام می شود و باید فساد دستگاه های اداری را باید اصلاح کرد.
وی با تاکید بر اینکه در آبادان و خرمشهر به دلیل وجود مرزهای آبی و وسیع و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی، قاچاق مقدور نیست، افزود: از زمان اجرای قانون کالای همراه مسافر از سال 94 ، 16 میلیون دلار حجم کالای همراه مسافر در اروند بوده است اما اروند در حال حاضر به طور کامل محصور شده، از پایان سال 95 نیز حصارکشی آن به پایان رسیده و گمرک در مبادی حضور دارد در نتیجه قاچاق در این منطقه مقدور نیست.
زمانی با اشاره به اینکه آبادان و خرمشهر و زیرساخت های توسعه ای آن در زمان جنگ تحمیلی آسیب های بسیاری دید، افزود: بازسازی اماکن عمومی در آبادان و خرمشهر بعد از دفاع مقدس انجام شد اما مقوله اقتصاد در این شهرها پیشرفت نکرد .
وی ادامه داد: بعد از دوران بازسازی، منطقه آزاد اروند، اواخر دولت هشتم آغاز به کار کرد اما آن زمان باریکه ای محدود را به منطقه آزاد اختصاص دادند که تنها شامل 10 درصد مردم می شد و مزیت های منطقه آزاد برای همه یکسان نبود.
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: در دولت یازدهم آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام شد تا عقب ماندگی های توسعه اقتصادی در این شهرها جبران شود.
ایران دارای هفت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو ونیز 64 منطقه ویژه اقتصادی است.
منطقه آزاد چابهار یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور، در اوایل دههٔ ۱۳۷۰ در کنار چابهار و در پیرامون دریای عمان و اقیانوس هند بنیان گذاشته شده است.
بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است، از اهمیت فراوانی برخوردار است.
منطقه آزاد اروند نیز در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با وسعت بیش از ۱۷۳کیلومتر مربع در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و دارای مرز مشترک با کشورهای عراق و کویت واقع شده است.
این منطقه در نیمه دوم سال ۱۳۸۲ به تصویب رسید. وجود آب شیرین فراوان و رودهای بهمنشیر، کارون و اروندرود و امکانات دیگر مانند حمل‌و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی به داخل و خارج کشور و فرودگاه آبادان و فاصله کم با کشورهای همجوار از مزیت‌های منطقه آزاد اروند است.

امتیاز به خبر :